"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."
JANGAN GUNA GOOGLECHROME JIKA ADA GANGGUAN MALWARE


IKLAN Hubungi: gigitankerengga@gmail.com


IKLAN TEKS

IKLAN TEKS Cuma RM10 Sahaja Hubungi: gigitankerengga@gmail.com

Kesal kata-kata kurang sopan Nik Abduh

Raja Kamarul Bahrin Raja Ahmad Shah
Raja Kamarul Bahrin Raja Ahmad Shah
Di antara orang yang saya paling hormati dan sayangi adalah Allahyarham Tok Guru Datuk Nik Aziz Nik Mat. Akhlak Tok Guru lah yang paling patut dicontohi.

Kata-katanya yang selalu lembut dan penuh bijaksana bukan hanya dihargai kawan tetapi juga lawan.

Selepas Tok Guru meninggal dunia saya telah menulis dalam Facebook saya tentang jasa, tauladan dan sumbangan Tok Guru kepada umat Islam sedunia.

Anehnya beberapa hari selepas itu saya ditegur dan disoal oleh seorang Yang di Pertua Pas Terengganu kenapa saya menulis artikel tersebut.

Saya dengan penuh hairan menyatakan itu adalah penghargaan saya ke atas pengajaran ilmu berharga Tok Guru kepada semua.

Lebih dari 30 tahun saya mengunjung Masjid Tok Guru di Pulau Melaka Kelantan dan saya pernah berbual dengan anak-anak Tok Guru yang begitu baik akhlak serta tutur mereka termasuk Ustaz Nik Omar yang pada saya banyak mewarisi perwatakan Tok Guru.

Itulah cara Tok Guru mendidik keluarga beliau.

Saya amat sedih dan terkilan apabila mendengar dan melihat rakaman YB Ketua Pemuda Pas Pusat Nik Abduh Nik Aziz, menyatakan DAP telah "memabukkan" dan "memberi arak" kepada pemimpin-pemimpin Amanah sehingga menubuhkan Parti Amanah. Walaupun kata-kata itu dikeluarkan atas rasa marah kepada Dap, ianya tidak harus dikeluarkan sebegitu cara.

Apatah lagi kita sudah di ambang bulan Ramadhan yang mulia dimana tutur kata lidah kita patut dipelihara.

Pengasas Parti Amanah Negara majoritinya orang Islam, dengan menggunakan istilah "memberi arak" dan "mabuk" telah memberi gambaran seolah-olah kami dihukum berakhlak rendah dan tidak bermoral.

Dalam masa yang sama Ketua Penerangan Pas Nasaruddin Hassan Tantawi mengatakan ulama Pas jangan menyerang Umno dan BN.

Kenapa kami pula menjadi tumpuan serangan?

Menjelang Ramadhan yang mulia ini, pihak pimpinan tertinggi berpendidikan agama terutamanya, tidak harus mengeluarkan kata-kata yang tidak sopan sesama Islam.

Kalau YB Nik Abduh tidak berhasrat menghormati kami rakan sesama Islam dan Melayu dari Amanah, sekurang-kurangnya peliharalah nama harum dan baik ayahanda Allahyaram Tok Guru Nik Aziz yang merupakan seorang ulama dan Negarawan yang banyak menunjuk contoh pekerti dan akhlak yang amat mulia.

Semoga Allah senantiasa merahmati roh Tok Guru yang kami sayangi dan rindui serta memberi petunjuk kepada ahli keluarganya serta anakanda-anakandanya . InshaAllah

Tiada ulasan: