"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."
JANGAN GUNA GOOGLECHROME JIKA ADA GANGGUAN MALWARE


IKLAN Hubungi: gigitankerengga@gmail.com


Hanya Keajaiban Boleh Selamatkan Najib

Shahbudin Husin
Beberapa jam setelah berlangsungnya pertemuan bersejarah antara Tun Mahathir Mohamad dengan Anwar Ibrahim semalam, walaupun ketika itu berita dan gambar kedua-dua tokoh berkenaan bersalaman telah tersebar luas di media sosial, pemimpin UMNO dan penggiat media sosial berbayar yang selama ini aktif, kelihatan senyap sunyi dan seakan terdiam seketika.

Hanya menjelang malam, barulah terdengar banyak komen, reaksi dan ulasan mereka mengenai pertemuan tersebut. Kemudian satu demi satu pemimpin-pemimpin UMNO mula mengulas berkenaan detik Tun Mahathir dan Anwar yang kini bertemu, bersalam dan berbaik semula setelah terpisah selama 18 tahun 3 hari lamanya.
Rata-rata pemimpin dan penggiat media sosial UMNO menganggap pertemuan itu sebagai tindakan terdesak Tun Mahathir untuk menjatuhkan Najib. Ada juga yang menganggap bekas Perdana Menteri itu kini umpama "menyembah" Anwar demi mencapai cita-cita politiknya.

Selebihnya, komen-komen yang diberi lebih berbentuk cecehan yang menggambarkan "jiwa kacau" dan "resah gelisah" yang semakin menggelodak dalam diri mereka. Kesian....

Sementara Anwar membuktikan dirinya seorang pemimpin berjiwa besar, tidak berdendam dan pemaaf yang tiada duanya di antara kita, pertemuan itu juga memperlihatkan Tun Mahathir seorang negarawan tulen yang sanggup bekerjasama serta berurusan dengan sesiapa saja demi menyelamatkan negara ini.

Jika tidak kerana angkara dan kerosakan lebih besar kepada negara yang diakibatkan oleh kepimpinan Najib, tiada sebab untuk kedua-dua mereka saling tertaut hati untuk bertemu serta menjalin semula hubungan demi kebaikan dan masa depan negara.

Pertemuan ini adalah langkah pertama ke arah banyak langkah-langkah lain yang akan digarap selepas ini. Ia juga mengingatkan kita bagaimana gandingan Tun Mahathir - Anwar suatu waktu dahulu yang pernah menggemilangkan negara dan menjadi kebanggaan kita, sedang menjelma menggamit semula memori lama,

Secara langsung juga, di pihak pembangkang sekarang sudah ada seorang bekas Presiden dan dua bekas Timbalan Presiden UMNO yang sedang bekerjasama erat untuk menyingkirkan Najib Razak.

Muhyiddin Yassin yang sebelum ini diberi pesanan oleh Anwar agar lebih agresif menggerakkan parti baru BERSATU, sudah pun mula turun padang menjelajah ke seluruh negara berkaitan kepincangan 1MDB bersama Dr Wan Azizah, Azmin Ali dan lain-lain pemimpin PKR.

Dalam program turun padang pertama Muhyiddin bersama PKR di Sabak Bernam baru-baru ini, beliau mendedahkan bagaimana berdasarkan kajiannya terdapat 67 kerusi Parlimen BN, 45 daripadanya milik UMNO, sedang terumbang-ambing berikutan pelbagai kemelut dalam negara yang diakibatkan oleh Najib dan hanya memerlukan "swing" sebanyak 4 peratus saja untuk mengalahkannya.

Berapa agaknya "swing" pengundi yang akan berlaku selepas bertautnya kembali hubungan Tun Mahathir dengan Anwar ini?

Dalam keadaan ini, pemimpin-pemimpin UMNO boleh berkata apa saja atau terus berazam melipatgandakan usaha untuk mempertahankan Najib dan kerajaan, tetapi mereka juga tentunya sedar bahawa mereka kini mengharapkan lebih keajaiban untuk menjadi memenangi pilihanraya akan datang.

Apa yang berlaku ini hampir mengesahkan hukum Tuhan bahawa mana-mana pemimpin yang terlibat dalam skandal kewangan atau pencurian wang rakyat, lambat atau cepat, sejak dulu dan di mana-mana celah dunia sekali pun, tidak pernah selamat akhirnya.

Dalam buku-buku sejarah, di beberapa negara Timur Tengah, malah di Filipina, Indonesia dan Thailand sebelum ini, itulah yang yang Tuhan telah berikan peringatan kepada kita.

Sejarah itu sedang menghampiri untuk kita sama-sama saksikan detiknya, Insha Allah.
http://shahbudindotcom.blogspot.my

Tiada ulasan: