FMT Reporters
PETALING JAYA: Kementerian Kesihatan mengingatkan orang ramai yang didapati merokok di kawasan larangan termasuk semua tempat makan menjelang 1 Jan ini, akan dikenakan kompaun sebanyak RM250.
Ketua Pengarah Kesihatan Dr Noor Hisham Abdullah berkata mereka yang melakukan kesalahan pertama boleh dikurangkan kompaun kepada RM150 jika pembayaran dijelaskan di mana-mana pejabat kesihatan daerah dalam tempoh sebulan dari tarikh kompaun diterima.
Bagi kesalahan ke-2, katanya, tiada pengurangan kompaun diberikan dan kompaun lebih tinggi iaitu sebanyak RM350 akan dikenakan bagi mereka yang melakukan kesalahan kali ke-3 dan seterusnya.
“Kementerian Kesihatan mewartakan tempat makan di seluruh negara sebagai kawasan larangan merokok berkuat kuasa 1 Januari 2019 dengan penguatkuasaan pendidikan selama 12 bulan diikuti dengan penguatkuasaan penuh bermula 1 Januari 2020.
“Ini merupakan perluasan pewartaan di tempat makan di bawah Peraturan 11(1)(d) Peraturan-Peraturan Kawalan Hasil Tembakau (PPKHT) 2004 pindaan 2018, berkuatkuasa mulai 1 Januari 2019,” katanya dalam kenyataan hari ini.
Menurut Noor Hisham, di bawah Peraturan 12 PPKHT 2004, semua pemilik premis perlu memastikan tempat makan mereka bebas daripada sebarang bentuk amalan merokok dengan tidak menyediakan kemudahan merokok seperti bekas abu rokok, perkhidmatan menjual shisha serta lain-lain kemudahan merokok.
Beliau berkata pemilik premis juga perlu memastikan tanda larangan merokok yang mencukupi serta jelas dipamerkan di bahagian yang mudah dilihat di tempat makan.
“Bermula 1 Jan ini, pemilik premis juga boleh dikenakan kompaun, iaitu sebanyak RM250 bagi kesalahan pertama dan ke-2 manakala bagi kesalahan kali ke-3 dan seterusnya, kompaun yang lebih tinggi iaitu sebanyak RM350 akan dikenakan.
“Sehubungan itu, kerjasama dan sokongan daripada semua pihak terutama Kementerian Perumahan dan Kerajaan Tempatan adalah amat diperlukan bagi memastikan pelaksanaan penguatkuasaan PPKHT 2004 sepenuhnya bermula pada 1 Jan 2020 berjalan lancar demi kesihatan dan kesejahteraan rakyat Malaysia,” katanya.
Noor Hisham berkata perokok yang berhasrat untuk berhenti merokok dialu-alukan mendapatkan khidmat nasihat di semua perkhidmatan berhenti merokok mQuit yang disediakan di semua klinik kesihatan dan hospital kerajaan di seluruh negara atau di mana-mana fasiliti perkhidmatan berhenti merokok mQuit swasta yang diberikan akreditasi.
“Mereka juga boleh mendapatkan maklumat serta berdaftar melalui laman sesawang http://jomquit.moh.gov.my atau menghubungi talian 03-88834400 untuk maklumat lanjut.
“Semoga langkah-langkah yang diambil dapat membantu melahirkan generasi lebih sihat dan bebas daripada sebarang bentuk amalan merokok,” katanya.
Polis mungkin panggil Najib sebab dituduh terlibat bunuh Altantuya
Kow Gah Chie
Polis tidak menolak kemungkinan akan memanggil bekas perdana menteri Najib Razak bagi menyiasat tuduhan terbaru yang mendakwa beliau mengarahkan pembunuhan warga Mongolia Altantuya Shaariibuu.
Ketua Polis Negara, Abdul Hamid Bador, berkata demikian semasa menjelaskan terdapat puluhan individu akan yang dipanggil berhubung perkara itu.
"Berpuluh-puluh orang semuanya," katanya pada sidang akhbar ketika ditanya jika Najib akan dipanggil pihak berkuasa.
Isnin lepas, Malaysiakini melaporkan bekas anggota Unit Tindakan Khas (UTK) Azilah Hadri telah memohon untuk mengkaji semula sabitan pembunuhannya di Mahkamah Persekutuan.
Azilah Hadri dalam akuan berkanun (SD) yang dibuatnya mengakui buat pertama kali Najib telah mengarahkan dia membunuh Altantuya.
Sehubungan itu, Abdul Hamid berkata pihaknya telah memanggil beberapa saksi untuk membantu siasatan.
Katanya, polis tidak akan berdiam diri terhadap sebarang kes yang menggugat isu keselamatan dan akan mengambil tindkan yang sesuai.
"Tindakan berhubung SD Azilah telah pun berjalan, beberapa saksi individu, telah pun disenaraikan untuk dipanggil, untuk diambil kenyataan
"Dan sudah tentu pihak polis akan tunggu apa jua arahan-arahan spesifik yang mungkin ada daripada Jabatan Peguam Negara, tetapi dalam modus operandi pasukan polis ini sudah ada apakah SOP untuk tindakan-tindakan yang perlu kita ambil, itu dah ada, kita jalankan," katanya.
Polis tidak menolak kemungkinan akan memanggil bekas perdana menteri Najib Razak bagi menyiasat tuduhan terbaru yang mendakwa beliau mengarahkan pembunuhan warga Mongolia Altantuya Shaariibuu.
Ketua Polis Negara, Abdul Hamid Bador, berkata demikian semasa menjelaskan terdapat puluhan individu akan yang dipanggil berhubung perkara itu.
"Berpuluh-puluh orang semuanya," katanya pada sidang akhbar ketika ditanya jika Najib akan dipanggil pihak berkuasa.
Isnin lepas, Malaysiakini melaporkan bekas anggota Unit Tindakan Khas (UTK) Azilah Hadri telah memohon untuk mengkaji semula sabitan pembunuhannya di Mahkamah Persekutuan.
Azilah Hadri dalam akuan berkanun (SD) yang dibuatnya mengakui buat pertama kali Najib telah mengarahkan dia membunuh Altantuya.
Sehubungan itu, Abdul Hamid berkata pihaknya telah memanggil beberapa saksi untuk membantu siasatan.
Katanya, polis tidak akan berdiam diri terhadap sebarang kes yang menggugat isu keselamatan dan akan mengambil tindkan yang sesuai.
"Tindakan berhubung SD Azilah telah pun berjalan, beberapa saksi individu, telah pun disenaraikan untuk dipanggil, untuk diambil kenyataan
"Dan sudah tentu pihak polis akan tunggu apa jua arahan-arahan spesifik yang mungkin ada daripada Jabatan Peguam Negara, tetapi dalam modus operandi pasukan polis ini sudah ada apakah SOP untuk tindakan-tindakan yang perlu kita ambil, itu dah ada, kita jalankan," katanya.
Sumpah laknat Najib sekadar gambaran persepsi politik
Wan Ji Wan Hussin
Apabila bekas perdana menteri Najib Razak mengambil pendekatan sumpah laknat yang kononnya dia tidak ada kaitan dengan Altantuya, paling tidak pun, wacana ilmu berkenaan perkara ini wajar dibuka.
Apatah lagi, sesuatu tindakan sudah pasti punyai implikasinya tersendiri, sama ada baik atau buruk.
Secara dasarnya, kebanyakkan ulama-ulama fiqh berpendapat bahawa sumpah bukan suatu amalan yang digalakkan – dikira sebagai hukum makruh.
Ini berasaskan kepada firman Allah: “Jangahlah kamu jadikan (nama) Allah dalam sumpahmu sebagai penghalang untuk berbuat kebajikan, bertakwa dan mengadakan ishlah di antara manusia. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui” (al-Baqarah 2:224)
Demikian juga, bersandarkan kepada penjelasan Allah bahawa yang suka bersumpah adalah orang-orang munafiq. Firman Allah: “Mereka bersumpah kepada kamu dengan (nama) Allah untuk mencari keridhaanmu, padahal Allah dan Rasul-Nya itulah yang lebih patut mereka cari keridhaannya jika mereka adalah orang-orang yang mukmin” (Surah al-Taubah 9:62)
Walaubagaimana pun, apabila dikaitkan sumpah dan laknat, dalam fiqh Islam dibincangkan perkara ini dalam dua tajuk besar; Pertama, li’an. Kedua, mubahalah.
Apa itu li'an?
Kalimah li’an bermakna perkataan tertentu yang digunakan oleh orang yang terpaksa menuduh orang yang mencemarkan tempat tidurnya dan memberi malu kepadanya sebagai berzina.
Dengan perkataan lain, Li’an bermaksud seseorang suami yang nampak isterinya berzina dengan lelaki lain, tetapi tidak dapat mendatangkan seramai empat orang saksi, maka hendaklah dia berkata, “Aku bersaksi demi Allah, aku berada di pihak yang benar terhadap dakwaanku bahawa isteriku [sebut nama dan bintinya] telah berzina”.
Perkataan ini hendaklah diucapkan sebanyak empat kali. Dan pada kali kelima, dia hendaklah berkata, “Aku dilaknati Allah sekiranya aku berbohong”. [Al-Fiqh Al-Manhaji : 4/903]
Amalan li’an ini disandarkan kepada firman Allah: “dan orang-orang Yang menuduh isterinya berzina, sedang mereka tidak ada saksi-saksi (yang mengesahkan tuduhannya itu) hanya dirinya sendiri, maka persaksian (sah pada Syarak) bagi seseorang Yang menuduh itu hendaklah ia bersumpah Dengan nama Allah, empat kali, Bahawa Sesungguhnya ia dari orang-orang yang benar dan sumpah Yang kelima (hendaklah ia berkata): Bahawa laknat Allah akan menimpa dirinya jika ia dari orang-orang Yang dusta” (Surah al-Nur 24:6-7)
Dengan ini difahami bahawa li’an ini berlaku dalam hal yang melibatkan antara suami dan isteri. Selain dari itu – seperti isu melibatkan Najib yang bersumpah laknat bahawa dia tidak kenal Altantuya, tidak timbul isu li’an sama sekali.
Apa itu mubahalah?
Makna mubahalah dari sudut bahasa adalah, “saling laknat melaknati”. (Mukjam Al-Mustalahat wa Al-Alfaz Al-Fiqhiyyah: 3/204).
Adapun makna Mubahalah dari sudut syarak adalah, “saling laknat melaknati, iaitu berdoa agar diterima laknat dari Allah terhadap orang yang dusta daripada dua pihak yang saling laknat melaknati” (Tahrir Alfaz At-Tanbih : 1/247).
Asal amalan mubahalah adalah perdebatan antara Nabi Muhammad SAW dengan beberapa orang Nasrani dari Najran. Mereka terdiri daripada 13 orang, yang diketuai oleh seorang yang bernama Al-‘Aqib, atau dikenali juga sebagai Abdul Masih.
Dalam perdebatan itu, semua hujah-hujah Nasrani itu dijawab oleh Nabi SAW, tanpa mereka berjaya membalas lagi. Namun begitu, mereka tetap berkeras juga hendak berhujjah, walau mereka sudah tidak mempunyai hujjah lagi.
Mengenangkan sifat begitu, Allah SWT pun menurunkan ayat ke 61, surah ali-Imran yang bermaksud : “kemudian sesiapa Yang membantahmu (Wahai Muhammad) mengenainya, sesudah Engkau beroleh pengetahuan Yang benar, maka katakanlah kepada mereka: "Marilah kita menyeru anak-anak Kami serta anak-anak kamu, dan perempuan-perempuan Kami serta perempuan-perempuan kamu, dan diri Kami serta diri kamu, kemudian kita memohon kepada Allah Dengan bersungguh-sungguh, serta kita meminta supaya laknat Allah ditimpakan kepada orang-orang Yang berdusta" (Ibnu Kathir : 2/50]).
Ulama-ulama Islam menjelaskan bahawa mubahalah, walaupun boleh diamalkan, tetapi lebih digalakkan agar tidak dilakukannya. Ini kerana, dibimbangi ia memberi implikasi tidak baik kepada masyarakat. Dengan sebab itu, para ilmuwan Islam menekankan beberapa syarat bagi amalan mubahalah. [Syarh Qasidah : 1/37]
Apatah lagi, mubahalah tidak berlaku dalam urusan yang melibatkan jenayah. Ia berlaku dalam urusan yang melibatkan perdebatan ilmu sahaja. Dengan sebab itu, al-Imam Ibn al-Qayyim ada menjelaskan bahawa mubahalah tidak berlaku kecuali kedua-dua belah pihak pendebat telah mendatangkan hujjah masing-masing. Hujjah itu pula, hendaklah hujjah yang nyata dan jelas. [Zad Al-Ma’ad : 3/643]
Dengan itu, amalan sumpah laknat yang dilakukan oleh Datuk Seri Najib tidak bertepatan dengan konsep mubahalah.
Bagaimana pula dengan jenayah?
Dalam kes melibatkan jenayah, sesuatu dakwaan perlu kepada pembuktian. Sesuatu dakwaan, tidak boleh terus dianggap sebagai benar kecuali perlu kepada proses pembuktian, seperti siasatan dan proses mahkamah.
Di pihak yang menafikan pula, semestinya ada hak untuk menafikannya – melalui bersumpah. Namun, semua proses itu tidak akan berlaku kecuali dihadiri hakim.
Dengan sebab itu, dalam kes yang melibatkan Najib yang melakukan sumpah laknat di masjid - walaupun dihadiri ramai orang, ia bukan sekadar boleh dianggap sebagai amalan “bid’ah”, tetapi ia tidak memadai.
Ia tidak memberi kesan pada keputusan di peringkat mahkamah pun. Ia tidak lebih sekadar memberi gambaran dari sudut persepsi politik sahaja.
WAN JI WAN HUSSIN ialah pendakwah dan pengarah akademik Saudara Research Centre.
Apabila bekas perdana menteri Najib Razak mengambil pendekatan sumpah laknat yang kononnya dia tidak ada kaitan dengan Altantuya, paling tidak pun, wacana ilmu berkenaan perkara ini wajar dibuka.
Apatah lagi, sesuatu tindakan sudah pasti punyai implikasinya tersendiri, sama ada baik atau buruk.
Secara dasarnya, kebanyakkan ulama-ulama fiqh berpendapat bahawa sumpah bukan suatu amalan yang digalakkan – dikira sebagai hukum makruh.
Ini berasaskan kepada firman Allah: “Jangahlah kamu jadikan (nama) Allah dalam sumpahmu sebagai penghalang untuk berbuat kebajikan, bertakwa dan mengadakan ishlah di antara manusia. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui” (al-Baqarah 2:224)
Demikian juga, bersandarkan kepada penjelasan Allah bahawa yang suka bersumpah adalah orang-orang munafiq. Firman Allah: “Mereka bersumpah kepada kamu dengan (nama) Allah untuk mencari keridhaanmu, padahal Allah dan Rasul-Nya itulah yang lebih patut mereka cari keridhaannya jika mereka adalah orang-orang yang mukmin” (Surah al-Taubah 9:62)
Walaubagaimana pun, apabila dikaitkan sumpah dan laknat, dalam fiqh Islam dibincangkan perkara ini dalam dua tajuk besar; Pertama, li’an. Kedua, mubahalah.
Apa itu li'an?
Kalimah li’an bermakna perkataan tertentu yang digunakan oleh orang yang terpaksa menuduh orang yang mencemarkan tempat tidurnya dan memberi malu kepadanya sebagai berzina.
Dengan perkataan lain, Li’an bermaksud seseorang suami yang nampak isterinya berzina dengan lelaki lain, tetapi tidak dapat mendatangkan seramai empat orang saksi, maka hendaklah dia berkata, “Aku bersaksi demi Allah, aku berada di pihak yang benar terhadap dakwaanku bahawa isteriku [sebut nama dan bintinya] telah berzina”.
Perkataan ini hendaklah diucapkan sebanyak empat kali. Dan pada kali kelima, dia hendaklah berkata, “Aku dilaknati Allah sekiranya aku berbohong”. [Al-Fiqh Al-Manhaji : 4/903]
Amalan li’an ini disandarkan kepada firman Allah: “dan orang-orang Yang menuduh isterinya berzina, sedang mereka tidak ada saksi-saksi (yang mengesahkan tuduhannya itu) hanya dirinya sendiri, maka persaksian (sah pada Syarak) bagi seseorang Yang menuduh itu hendaklah ia bersumpah Dengan nama Allah, empat kali, Bahawa Sesungguhnya ia dari orang-orang yang benar dan sumpah Yang kelima (hendaklah ia berkata): Bahawa laknat Allah akan menimpa dirinya jika ia dari orang-orang Yang dusta” (Surah al-Nur 24:6-7)
Dengan ini difahami bahawa li’an ini berlaku dalam hal yang melibatkan antara suami dan isteri. Selain dari itu – seperti isu melibatkan Najib yang bersumpah laknat bahawa dia tidak kenal Altantuya, tidak timbul isu li’an sama sekali.
Apa itu mubahalah?
Makna mubahalah dari sudut bahasa adalah, “saling laknat melaknati”. (Mukjam Al-Mustalahat wa Al-Alfaz Al-Fiqhiyyah: 3/204).
Adapun makna Mubahalah dari sudut syarak adalah, “saling laknat melaknati, iaitu berdoa agar diterima laknat dari Allah terhadap orang yang dusta daripada dua pihak yang saling laknat melaknati” (Tahrir Alfaz At-Tanbih : 1/247).
Asal amalan mubahalah adalah perdebatan antara Nabi Muhammad SAW dengan beberapa orang Nasrani dari Najran. Mereka terdiri daripada 13 orang, yang diketuai oleh seorang yang bernama Al-‘Aqib, atau dikenali juga sebagai Abdul Masih.
Dalam perdebatan itu, semua hujah-hujah Nasrani itu dijawab oleh Nabi SAW, tanpa mereka berjaya membalas lagi. Namun begitu, mereka tetap berkeras juga hendak berhujjah, walau mereka sudah tidak mempunyai hujjah lagi.
Mengenangkan sifat begitu, Allah SWT pun menurunkan ayat ke 61, surah ali-Imran yang bermaksud : “kemudian sesiapa Yang membantahmu (Wahai Muhammad) mengenainya, sesudah Engkau beroleh pengetahuan Yang benar, maka katakanlah kepada mereka: "Marilah kita menyeru anak-anak Kami serta anak-anak kamu, dan perempuan-perempuan Kami serta perempuan-perempuan kamu, dan diri Kami serta diri kamu, kemudian kita memohon kepada Allah Dengan bersungguh-sungguh, serta kita meminta supaya laknat Allah ditimpakan kepada orang-orang Yang berdusta" (Ibnu Kathir : 2/50]).
Ulama-ulama Islam menjelaskan bahawa mubahalah, walaupun boleh diamalkan, tetapi lebih digalakkan agar tidak dilakukannya. Ini kerana, dibimbangi ia memberi implikasi tidak baik kepada masyarakat. Dengan sebab itu, para ilmuwan Islam menekankan beberapa syarat bagi amalan mubahalah. [Syarh Qasidah : 1/37]
Apatah lagi, mubahalah tidak berlaku dalam urusan yang melibatkan jenayah. Ia berlaku dalam urusan yang melibatkan perdebatan ilmu sahaja. Dengan sebab itu, al-Imam Ibn al-Qayyim ada menjelaskan bahawa mubahalah tidak berlaku kecuali kedua-dua belah pihak pendebat telah mendatangkan hujjah masing-masing. Hujjah itu pula, hendaklah hujjah yang nyata dan jelas. [Zad Al-Ma’ad : 3/643]
Dengan itu, amalan sumpah laknat yang dilakukan oleh Datuk Seri Najib tidak bertepatan dengan konsep mubahalah.
Bagaimana pula dengan jenayah?
Dalam kes melibatkan jenayah, sesuatu dakwaan perlu kepada pembuktian. Sesuatu dakwaan, tidak boleh terus dianggap sebagai benar kecuali perlu kepada proses pembuktian, seperti siasatan dan proses mahkamah.
Di pihak yang menafikan pula, semestinya ada hak untuk menafikannya – melalui bersumpah. Namun, semua proses itu tidak akan berlaku kecuali dihadiri hakim.
Dengan sebab itu, dalam kes yang melibatkan Najib yang melakukan sumpah laknat di masjid - walaupun dihadiri ramai orang, ia bukan sekadar boleh dianggap sebagai amalan “bid’ah”, tetapi ia tidak memadai.
Ia tidak memberi kesan pada keputusan di peringkat mahkamah pun. Ia tidak lebih sekadar memberi gambaran dari sudut persepsi politik sahaja.
WAN JI WAN HUSSIN ialah pendakwah dan pengarah akademik Saudara Research Centre.