DR MOHD AFIQ MOHD NOR
Pada lewat petang Selasa lepas, Syarikat British American Tobacco (BAT) Malaysia tergesa-gesa mengeluarkan satu kenyataan media yang bertajuk ‘Banning Vape will Bring Negative Impact to Malaysia’.
Kenyataan tersebut yang kemudiannya dilaporkan oleh beberapa akhbar nampak seperti syarikat tersebut tidak senang duduk andai ada usaha daripada kerajaan untuk mengharamkan vape di Malaysia.
Jika kita perasan, sebenarnya cara seperti ini adalah ritual bagi syarikat-syarikat tembakau ini mengeluarkan kenyataan menjelang persidangan Dewan Rakyat sesi ketiga atau lebih spesifiknya menjelang pembentangan belanjawan negara.
Syarikat-syarikat tembakau risau jika ada polisi-polisi baru yang bakal diwujudkan nanti boleh menggugat industri mereka seperti kenaikan harga rokok, larangan-larangan dan sekatan baru, dan lain-lain.
Maka, tidak hairanlah jika suara-suara seperti ini muncul pada sekitar bulan ini bagi bertujuan mempengaruhi ahli-ahli parlimen selaku pembuat dasar-dasar kerajaan memutuskan sesuatu perkara yang baik berkaitan rokok dan merokok.
Namun, apa yang menghairankan kita pada kali ini adalah mereka pula yang terlampau risau jika kerajaan ingin mengharamkan rokok elektronik atau vape sedangkan mereka tidak pun menjual rokok elektronik atau vape ini di Malaysia.
Mereka juga mempertikaikan mengapa mereka tidak dipanggil terlibat berunding untuk mengawal selia rokok elektronik ini sedangkan setahu saya selama ini industri vape sudah beberapa kali membuat pertemuan dengan kerajaan kerana ingin merayu agar tidak diharamkan penggunaannya di Malaysia.
Kenapa perlu diajak syarikat tembakau pula untuk berbincang sekali dalam menentukan status dan hala tuju vape ini?
Adakah syarikat tembakau kini sedang mengakui mereka juga mempunyai kepentingan tertentu dalam industri vape ini?
Apa pun jawapannya, kita sedang menyiasat dan menjejak bukti-bukti daripada ura-ura yang mengatakan ada syarikat tembakau yang giat membiayai promosi dan pergerakan industri vape ini.
Bagi saya, perkara seperti tidak mustahil boleh berlaku kerana kita faham jangka hayat syarikat tembakau ini sebenarnya bergantung kepada tahap ketagihan nikotin rokok di kalangan pengguna belia, remaja dan kanak-kanak kita.
Semakin ramai anak muda yang tersangkut dengan nikotin, semakin lamalah industri mereka ini boleh bertahan.
Menurut kajian, peratusan pengguna vape di kalangan remaja kini jauh lebih tinggi daripada perokok remaja. Dapatan ini amat mengejutkan kerana kita khuatiri pengguna vape muda yang baru mencuba pertama kali ini kemudiannya akan mula merokok rokok konvensional pula pada suatu hari nanti.
Jika proses ini berlanjutan berlaku, maka ia akan meranapkan Pelan Strategik Kebangsaan Kawalan Tembakau negara kita yang mensasarkan kanak-kanak yang lahir selepas tahun 2009 tidak memulakan sebarang tabiat merokok.
Kematian anak muda
Berikutan daripada kes-kes kematian anak muda yang menghisap vape yang berlaku di Amerika Syarikat sejak kebelakangan ini sehingga meragut 11 nyawa manakala ratusan lagi sedang dirawat di hospital, semakin banyak negara yang sedang mengambil langkah proaktif untuk mengharamkan rokok elektronik di negara-negara mereka.
Yang terkini turut menyertai 32 negara lain yang mengharamkannya adalah negara India dan majoriti negara yang mengharamkan vape ini adalah negara-negara umat Islam.
Malahan negara-negara jiran terdekat kita pun sudah lama melarang sebarang penjualan, pengimportan, penggunaan dan pemilikan rokok elektronik seperti Singapura, Thailand, Brunei dan Kemboja.
Jika kerajaan mengambil langkah mengharamkan rokok elektronik dan vape secara keseluruhan seperti negara-negara jiran kita tersebut, ia adalah jauh lebih baik daripada membenarkannya dijual walaupun ada pantauan atau regulasi.
Kerugian hasil cukai
Syarikat tembakau cuba membuat perbandingan dengan mengaitkan situasi rokok-rokok seludup (tidak bercukai) yang kini dijual di pasaran baik secara terbuka mahupun tersembunyi.
Mereka mendakwa jika rokok elektronik diharamkan, kegiatan penjualan secara haram akan berleluasa dan negara akan mengalami kerugian hasil cukai.
Perbandingan yang diberi mereka ini langsung tak boleh diterima pakai sama sekali.
Kita tidak akan dapat mengenali dengan sepintas lalu sepuntung rokok kovensional mana yang legal (bercukai) dan rokok mana yang diseludup sedang dihisap oleh seseorang kerana rokok-rokok legal ini masih lagi berada di dalam pasaran, melainkan jika kita sendiri melihat dengan lebih teliti pada kotak dan jenis rokok tersebut.
Berbanding dengan rokok elektronik, jika ia diharamkan secara keseluruhan, maka sesiapa yang memiliki rokok elektronik atau vape, menggunakannya, menghisapnya dan apatah lagi menjualnya boleh diambil tindakan undang-undang.
Kegiatan penjualan rokok elektronik secara haram melalui pasaran gelap sebenarnya lagi mudah berleluasa berlaku jika kerajaan memberi lampu hijau kepada industri ini untuk bergerak.
Dalam pasaran bebas berteknologi moden kini, ramai antara mereka pastinya pandai memanipulasi peraturan bagi mengelak dicukai, mengelak peraturan peranti, sekatan kandungan cecair, perasa dan jumlah nikotin.
Sebahagian pengusaha produk ini akan menjual melalui jalan belakang terutamanya melalui laman atas talian dan platfom media sosial yang tidak mudah untuk dipantau, dicukai dan diregulasi sepenuhnya oleh pihak berkuasa.
Oleh itu, jika polisi ini berjaya dilaksanakan, lompong yang besar untuk aktiviti penyeludupan, penjualan, pemilikan dan penggunaan vape di kalangan rakyat Malaysia boleh diatasi.
Bahkan jika ada orang luar yang hendak membawa masuk melalui pintu-pintu masuk utama negara pun boleh ditahan dan didakwa sepertimana kita lihat ada rakyat Malaysia yang ditahan dalam cubaan menyeludup rokok elektronik ke Singapura.
Penyelesaian terbaik
Pengharaman rokok elektronik dan vape adalah langkah yang paling baik untuk diambil oleh pimpinan negara.
Negara kita bukan sahaja dapat menyelesaikan sebahagian besar isu kesihatan yang boleh menjadi bencana epidemik yang baru, malah isu bagaimana hendak mengawal selia standard peranti, bagaimana hendak tentukan cecair, perasa vape, jumlah nikotin yang diperlukan, cara penjualan dan promosi turut dapat ditangani.
Dan perkara yang selalu menghantui negara kita adalah bagaimana untuk mengawal aktiviti pasaran gelap yang akan berjalan selari dengan pasaran biasa jika kerajaan membenarkan industri mereka ini bergerak.
Oleh hal yang demikian, sebelum industri vape ini berkembang jauh lebih besar dan mula masuk melabur dalam institusi kewangan negara, inilah sebenarnya masa yang terbaik untuk Malaysia mengharamkannya.
* Penulis merupakan Pengarah Kempen, Selangor Bebas Asap Rokok (SELBAR) juga merangkap Timbalan Yang Dipertua IKRAM Health Malaysia.
Polis akan bawa Jho Low pulang hujung tahun ini, kata IGP
Ketua Polis Negara, Abdul Hamid Bador yakin polis mampu membawa pulang ahli perniagaan yang menjadi buruan, Low Taek Jho atau lebih dikenali sebagai Jho Low ke negara ini, selewat-lewatnya hujung tahun ini.
Beliau berkata, sumber risikan polis mendapati Jho Low menerima perlindungan daripada pihak tertentu dan bebas bergerak selain boleh menjalankan perniagaan tanpa sebarang sekatan.
"Dia bebas bergerak dan berniaga di negara tersebut. Jho Low manusia yang paling dikehendaki licik dan mempunyai agenda jahat serta menggunakan wang untuk beli pengaruh.
"Kami tahu di mana dia, kami sedang berunding dengan negara itu, namun saya yakin akan dapat membawa balik Jho Low tidak lama lagi," katanya yang dipetik oleh Sinar Harian.
Bagamanapun, Abdul Hamid enggan mendedahkan nama negara yang dimaksudkannya.
Beliau berkata demikian pada program Bicara Minda inisiatif Sinar Harian dan Sin Chiew Daily di Dewan Karangkraf, di Shah Alam, hari ini.
Ketua polis negara itu juga dipetik sebagai berkata, pihak yang melindungi Jho Low diingatkan bahawa individu itu dikehendaki bukan disebabkan kaitan politik sebaliknya membabitkan kesalahan jenayah komersial yang dianggap terbesar.
“Ini berkaitan jenayah tetapi mengapa pihak di sana tidak mahu berikan kerjasama. Polis sudah meningkatkan usaha supaya mereka akur,” katanya.
Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur sebelum ini diberitahu bahawa Jho Low merupakan perancang (orchestrator) bagi pihak Najib Razak untuk melaksanakan semua rancangan mereka di 1MDB.
Bekas perdana menteri berusia, 66, tahun itu menghadapi empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk memperoleh suapan berjumlah RM2.3 bilion dalam dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah wang yang sama.
Ahli Parlimen Pekan itu didakwa melakukan empat kesalahan rasuah di Cawangan AmIslamic Bank Berhad, Jalan Raja Chulan, Bukit Ceylon di Kuala Lumpur antara 24 Feb 2011 dan 19 Dis 2014 manakala bagi semua pertuduhan pengubahan haram antara 22 Mac 2013 dan 30 Ogos 2013, di tempat sama.
Beliau berkata, sumber risikan polis mendapati Jho Low menerima perlindungan daripada pihak tertentu dan bebas bergerak selain boleh menjalankan perniagaan tanpa sebarang sekatan.
"Dia bebas bergerak dan berniaga di negara tersebut. Jho Low manusia yang paling dikehendaki licik dan mempunyai agenda jahat serta menggunakan wang untuk beli pengaruh.
"Kami tahu di mana dia, kami sedang berunding dengan negara itu, namun saya yakin akan dapat membawa balik Jho Low tidak lama lagi," katanya yang dipetik oleh Sinar Harian.
Bagamanapun, Abdul Hamid enggan mendedahkan nama negara yang dimaksudkannya.
Beliau berkata demikian pada program Bicara Minda inisiatif Sinar Harian dan Sin Chiew Daily di Dewan Karangkraf, di Shah Alam, hari ini.
Ketua polis negara itu juga dipetik sebagai berkata, pihak yang melindungi Jho Low diingatkan bahawa individu itu dikehendaki bukan disebabkan kaitan politik sebaliknya membabitkan kesalahan jenayah komersial yang dianggap terbesar.
“Ini berkaitan jenayah tetapi mengapa pihak di sana tidak mahu berikan kerjasama. Polis sudah meningkatkan usaha supaya mereka akur,” katanya.
Mahkamah Tinggi di Kuala Lumpur sebelum ini diberitahu bahawa Jho Low merupakan perancang (orchestrator) bagi pihak Najib Razak untuk melaksanakan semua rancangan mereka di 1MDB.
Bekas perdana menteri berusia, 66, tahun itu menghadapi empat pertuduhan menggunakan kedudukannya untuk memperoleh suapan berjumlah RM2.3 bilion dalam dana 1MDB dan 21 pertuduhan pengubahan wang haram membabitkan jumlah wang yang sama.
Ahli Parlimen Pekan itu didakwa melakukan empat kesalahan rasuah di Cawangan AmIslamic Bank Berhad, Jalan Raja Chulan, Bukit Ceylon di Kuala Lumpur antara 24 Feb 2011 dan 19 Dis 2014 manakala bagi semua pertuduhan pengubahan haram antara 22 Mac 2013 dan 30 Ogos 2013, di tempat sama.
Penyatuan Umno-Pas dijangka gagal kerana sukar bertolak ansur
MALAYSIA DATELINE
Penyatuan politik Umno-Pas dengan mendakwa kononnya penyatuan ummah dilihat hanya indah pada peringkat awal kerana tidak mustahil menjadi sebaliknya menjelang musim Pilihan Raya Umum ke-15 nanti.
Ketua Pemuda AMANAH Perak, Ustaz Syamsul Alauddin berpendapat kerosakan agama sedang berlaku memandangkan Pas berjuang atas nama agama manakala Umno pula berjuang atas dasar bangsa Melayu.
“Walhal, sejarah zaman Rasulullah jelas bahawa baginda berjuang hanya atas dasar agama dan tidak berjuang atas nama bangsa Arab.
“Itu sebabnya penyatuan Umno-Pas ini baru peringkat awal dan sememangnya dilihat indah tetapi masalah akan timbul apabila kedua-dua pihak menyatakan kekuatan masing-masing.
“Pertembungan kerusi, calon perdana menteri dan menteri besar serta jawatan-jawatan lantikan kerajaan. Ia akan gagal kerana masing-masing sukar untuk bertolak ansur,” dipetik dari Mingguan Amanah.
Pengerusi Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) Kampung Sungai Durian, Teluk Intan itu berkata, tidak mustahil apabila tubuh kerajaan bersama pasti akan berpecah jua kerana kedua-dua parti tersebut sebenarnya tidak mempunyai kesefahaman.
Mengulas lanjut, Ustaz Syamsul berkata, tidak mustahil apabila tertubuhnya kerajaan bersama pasti akan berpecah kerana Umno-Pas sebenarnya tidak mempunyai kesefahaman yang jelas.
“Sejarah pergabungan Umno-Pas ini bukan kali pertama dan ia telah berlaku sewaktu Perikatan.
“Rata-rata pemimpin akar umbi Pas mengatakan Umno terdesak dan apabila berkuasa Umno akan membuang semula Pas.
“Pada masa sama, pemimpin bawahan Umno pula mengatakan sebaliknya bahawa Umno sedang dipergunakan Pas kerana Pas tidak pernah konsisten dengan perjanjian.
“Pas banyak melanggar perjanjian yang dibina oleh parti itu sendiri,” tegas Yang Dipertua Pertubuhan Pendukung Sekolah Agama Rakyat (PPSR) Cawangan Teluk Intan itu lagi.
Penyatuan politik Umno-Pas dengan mendakwa kononnya penyatuan ummah dilihat hanya indah pada peringkat awal kerana tidak mustahil menjadi sebaliknya menjelang musim Pilihan Raya Umum ke-15 nanti.
Ketua Pemuda AMANAH Perak, Ustaz Syamsul Alauddin berpendapat kerosakan agama sedang berlaku memandangkan Pas berjuang atas nama agama manakala Umno pula berjuang atas dasar bangsa Melayu.
“Walhal, sejarah zaman Rasulullah jelas bahawa baginda berjuang hanya atas dasar agama dan tidak berjuang atas nama bangsa Arab.
“Itu sebabnya penyatuan Umno-Pas ini baru peringkat awal dan sememangnya dilihat indah tetapi masalah akan timbul apabila kedua-dua pihak menyatakan kekuatan masing-masing.
“Pertembungan kerusi, calon perdana menteri dan menteri besar serta jawatan-jawatan lantikan kerajaan. Ia akan gagal kerana masing-masing sukar untuk bertolak ansur,” dipetik dari Mingguan Amanah.
Pengerusi Majlis Pengurusan Komuniti Kampung (MPKK) Kampung Sungai Durian, Teluk Intan itu berkata, tidak mustahil apabila tubuh kerajaan bersama pasti akan berpecah jua kerana kedua-dua parti tersebut sebenarnya tidak mempunyai kesefahaman.
Mengulas lanjut, Ustaz Syamsul berkata, tidak mustahil apabila tertubuhnya kerajaan bersama pasti akan berpecah kerana Umno-Pas sebenarnya tidak mempunyai kesefahaman yang jelas.
“Sejarah pergabungan Umno-Pas ini bukan kali pertama dan ia telah berlaku sewaktu Perikatan.
“Rata-rata pemimpin akar umbi Pas mengatakan Umno terdesak dan apabila berkuasa Umno akan membuang semula Pas.
“Pada masa sama, pemimpin bawahan Umno pula mengatakan sebaliknya bahawa Umno sedang dipergunakan Pas kerana Pas tidak pernah konsisten dengan perjanjian.
“Pas banyak melanggar perjanjian yang dibina oleh parti itu sendiri,” tegas Yang Dipertua Pertubuhan Pendukung Sekolah Agama Rakyat (PPSR) Cawangan Teluk Intan itu lagi.
Timbalan Presiden AMANAH difitnah
AKMAL MANAF
Poster yang tular di media sosial baru-baru ini, melibatkan kenyataan Timbalan Presiden AMANAH, Datuk Salahuddin Ayub adalah fitnah semata-mata.
Poster di laman sosial Facebook itu mengandungi muka Salahuddin beserta kenyataan palsu “Bangsa Cina harus diberi peluang untuk mentadbir negara”, yang sengaja disebarkan pihak tidak bertanggungjawab.
“Ingin saya tegaskan bahawa saya tidak pernah membuat kenyataan tersebut. Kenyataan tersebut adalah berniat jahat dan merupakan fitnah terhadap saya.
“Beberapa pengguna Facebook dengan sengaja telah menyebarkan kenyataan palsu tersebut,” katanya menerusi satu kenyataan hari ini.
Salahuddin yang juga merupakan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani menjelaskan, pada tahun 2017, beliau cuma menyatakan bahawa Melayu Singapura telah muncul cemerlang dalam pelbagai sektor utama.
“Saya juga telah mengucapkan tahniah kepada Halimah Yacob kerana diangkat sebagai presiden Melayu kedua dan wanita pertama republik itu.
“Disebabkan kenyataan fitnah itu, saya telah menghubungi peguam saya dan tindakan undang-undang akan diambil terhadap mereka,” katanya lagi.
Poster yang tular di media sosial baru-baru ini, melibatkan kenyataan Timbalan Presiden AMANAH, Datuk Salahuddin Ayub adalah fitnah semata-mata.
Poster di laman sosial Facebook itu mengandungi muka Salahuddin beserta kenyataan palsu “Bangsa Cina harus diberi peluang untuk mentadbir negara”, yang sengaja disebarkan pihak tidak bertanggungjawab.
“Ingin saya tegaskan bahawa saya tidak pernah membuat kenyataan tersebut. Kenyataan tersebut adalah berniat jahat dan merupakan fitnah terhadap saya.
“Beberapa pengguna Facebook dengan sengaja telah menyebarkan kenyataan palsu tersebut,” katanya menerusi satu kenyataan hari ini.
Salahuddin yang juga merupakan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani menjelaskan, pada tahun 2017, beliau cuma menyatakan bahawa Melayu Singapura telah muncul cemerlang dalam pelbagai sektor utama.
“Saya juga telah mengucapkan tahniah kepada Halimah Yacob kerana diangkat sebagai presiden Melayu kedua dan wanita pertama republik itu.
“Disebabkan kenyataan fitnah itu, saya telah menghubungi peguam saya dan tindakan undang-undang akan diambil terhadap mereka,” katanya lagi.
Kenapa PAS, Umno tolak guna kalimah Ummah?
Wan Ji Wan Hussin
Dua hari sebelum 16 September yang merupakan Hari Malaysia pada tahun ini, tercipta satu sejarah - apabila dua parti yang turun-temurun berbalah, malah saling menuduh kafir dan sesat; PAS dan Umno berjaya menandatangani hubungan kerjasama.
Walaupun usaha kerjasama dua parti tertua di negara ini telah dilakukan semenjak tahun 2008 lagi - atas nama idea unity government - tetapi perlaksanaan kerjasama ketika itu agak sukar terjadi.
Dari sudut ahli PAS pun, masih ramai lagi dari kalangan mereka yang agak susah hendak menerima cadangan tersebut. Apatah lagi, melihat kepada Umno yang terpalit dengan skandal kewangan negara seperti 1MDB.
Dengan itu, berlaku perlawanan dalaman parti, sehingga sebilangan besar figura besar PAS telah keluar dan menubuhkan parti baru - Parti Amanah Negara.
Walau bagaimanapun, dengan keluar sebilangan besar figura besar itu, menjadikan usaha PAS mahu bergabung dengan Umno semakin lancar. Dengan itu, sejarah 14 September berjaya dilaksanakan.
Menarik direnung, pada peringkat awal, ungkapan yang dipopularkan adalah "penyatuan Ummah". Tetapi, tidak semena-mena dua parti yang berorentasikan kaum dan agama itu memutuskan untuk menukar kepada ungkapan lain - Piagam Muafakat Nasional.
Tidak tahu apa yang difikirkan oleh pemimpin tertinggi PAS dan Umno itu. Berbagai spekulasi yang kedengaran.
Ada pihak mendakwa, menukar itu kerana mengambil kira rakan taulan Umno turun temurun - MCA dan MIC. Wallahu alam, hanya Allah yang tahu hakikat sebenarnya.
Andai tindakan PAS - Umno menukar itu kerana faktor kewujudan bukan muslim, dan dianggap kalimah Ummah hanya fokus kepada muslim sahaja, saya menganggap menolak penggunaan kalimah "ummah" tersebut adalah dangkal dan cukup tidak berilmu.
Ummah centric
Jika diimbau ke tahun 2006 yang lalu, Dr Maszlee Malik yang kini menteri pendidikan, pernah melontarkan satu idea - ummah centric vs jemaah centric.
Ketika itu, saya menjawat jawatan ketua Ulamak Pelapis Dewan Ulamak PAS Negeri Selangor, saya masih ingat bagaimana Ustaz Idris Ahmad yang ketika itu timbalan ketua pemuda PAS Pusat telah menolak wacana yang dibuka oleh Dr Maszlee tersebut.
Bukan sekadar menolak, malah Ustaz Idris Ahmad yang mendokong idea jemaah centric - dalam ucapan penutup muktamar Pemuda PAS Pusat itu, tanpa rasa bersalah menuduh Dr Maszlee Malik yang ketika itu adalah pensyarah UIA sebagai ejen Umno.
Menarik untuk direnungi, kini Dr Maszlee Malik adalah salah seorang menteri dalam kerajaan Pakatan Harapan yang dimusuhi Umno, sedangkan Ustaz Idris Ahmad pula pemimpin PAS yang kini memberi “siqah” atau kepercayaan penuh kepada kerjasama PAS - Umno.
Ummah dalam hadis
Bagi mereka yang sering mendengar syarahan dan membaca tulisan ulama Arab berkenaan perbahasan kalimah “ummah” pasti akan tahu akan pemaknaannya yang sebenar.
Ingin saya mencadangkan agar ulama-ulama dalam PAS dan Umno perlu mendengar kupasan daripada Syaikh Dr Said Ramadhan al Buti berkenaan hal ini.
Dalam satu syarahan beliau, dijelaskan bahawa penggunaan kalimah ummah bukan sekadar merujuk kepada orang Islam sahaja, malah termasuk juga kepada orang yang tidak beragama Islam. Ini dihujah kepada dua dalil berikut:
Pertama, dalam Sahih Muslim, daripada Abu Hurairah bahawa Nabi SAW ada bersabda:
"Demi nyawa Muhammad di tangan Tuhan, bahawa tidak ada seorang pun daripada kalangan umat ini, sama ada dia Yahudi atau Nasrani yang mereka mendengar (Islam) daripadaku (Nabi), kemudian mereka mati tanpa beriman kepadaku, maka dia sebagai ahli neraka." (Hadis no, 153)
Daripada hadis ini kita akan faham bahawa Nabi telah menjelaskan bahawa Yahudi dan Nasrani - walaupun mereka tidak beragama Islam, mereka dikira juga sebilangan daripada kalangan ummah.
Kedua, dalam hadis lain Nabi SAW ada bersabda:
"Para Nabi terdahulu diutuskan untuk kaum tertentu, sedangkan aku diutuskan untuk semua manusia." (al Bukhari, hadis no : 335)
Dengan hadis ini, Dr Said Ramadhan al-Buti menjelaskan bahawa, ummah bukan dikhususkan untuk muslim sahaja, malah semua mereka yang tidak beragama Islam juga dikira daripada kalangan ummah.
Ubah idealisme
Dalam karya Muqaddimah, Ibn Khaldun ada membincangkan teori "tadawul" - perubahan jatuh naik sesuatu pemerintahan.
Menurut pengamatan ulama sosiologi itu, sesuatu idea dalam sesuatu pentadbiran mengambil masa selama 40 tahun. Kemudian idea tersebut bergantian sehingga mencapai 120 tahun. Selepas 120 tahun, selalunya pemerintahan itu akan jatuh.
Melihat teori tadawul, mengingatkan kita pada permulaan idea kepimpinan ulama yang secara rasmi diterima dalam PAS semenjak 1982. Dalam kiraan itu, umur kepimpinan ulama kini sudah mencapai 37 tahun - berbaki tiga tahun lagi.
Dalam buku "Memoir Politik Asri: Meniti arus", Datuk Asri Muda ada menulis bahawa sebelum kepimpinan Ulama PAS, idealisme yang PAS amalkan adalah semangat nasionalis yang disebatikan dalam fikrah Islam.
Namun, apabila berlaku revolusi Iran tahun 1979, idea Wilayatul Faqeh cadangan Ayatollah al-Khomeini yang bermazhab Syiah diterima oleh PAS. Ia diserap secara langsung dalam idealisme perjuangan PAS yang dijenamakan sebagai kepimpinan ulama.
Datuk Dr Wan Hashim Wan Teh - yang pernah menjawat jawatan pengarah Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia - ada menulis bahawa idea kepimpinan ulama PAS merupakan pemikiran yang memisahkan fikrah Islam daripada semangat kebangsaaan Melayu.
Tahun 1983 merupakan titik akhir idealisme percampuran faham kebangsaaan Melayu dan Islam apabila gagasan yang dibawa beberapa tokoh besar dalam PAS seperti Dr Burhanuddin al Helmi, Prof Zulkifli Muhammad dan Dato’ Asri tersingkir daripada kerangka idealismenya.
Menarik untuk direnung, apabila teori tadawul oleh Ibn Khaldun itu meletakkan batasan 40 tahun, sedangkan kepimpinan ulama yang tinggal beberapa tahun sahaja lagi akan mencecah umur 40 tahun; yang PAS pula pada kala ini sedang mengolah persetujuan ahli partinya agar menerima Umno sebagai rakan kerjasama dengan menggunakan istilah “ta’awun siyasi”, “matang dan sejahtera”, serta sedang membawa naratif yang amat berbeza dengan pendekatan PAS turun temurun – menyerang dan bermusuh dengan Umno.
Mungkin pada saat ini, PAS sedang berada dalam landasan perubahan idealisme politik mereka.
Mungkin mereka akan “sujud di kubur” Datuk Asri Muda mengaku salah atas usaha menjatuhkan bekas Yang Di Pertua PAS itu - dengan mengambil semula idea campuran Islam dan fahaman kebangsaan Melayu.
Bahkan, mungkin juga mereka sedang menuju ke arah idealisma yang lebih sedih – penafsiran Islam dalam semangat perkauman.
Pada saya, itu tidak pelik. Apatah lagi, ketika kita mengetahui kenyataan terbaru Presiden PAS Abdul Hadi Awang di Sarawak baru-baru ini yang menyebut,"...biar Melayu yang menguasai Sarawak ini... kita tidak halau orang Cina, tidak! Tapi jangan orang Cina menguasai Sarawak ini," katanya seperti dipetik lidah rasmi parti itu, Harakahdaily.
WAN JI WAN HUSSIN ialah pendakwah dan pengarah akademik Saudara Research Centre.
Dua hari sebelum 16 September yang merupakan Hari Malaysia pada tahun ini, tercipta satu sejarah - apabila dua parti yang turun-temurun berbalah, malah saling menuduh kafir dan sesat; PAS dan Umno berjaya menandatangani hubungan kerjasama.
Walaupun usaha kerjasama dua parti tertua di negara ini telah dilakukan semenjak tahun 2008 lagi - atas nama idea unity government - tetapi perlaksanaan kerjasama ketika itu agak sukar terjadi.
Dari sudut ahli PAS pun, masih ramai lagi dari kalangan mereka yang agak susah hendak menerima cadangan tersebut. Apatah lagi, melihat kepada Umno yang terpalit dengan skandal kewangan negara seperti 1MDB.
Dengan itu, berlaku perlawanan dalaman parti, sehingga sebilangan besar figura besar PAS telah keluar dan menubuhkan parti baru - Parti Amanah Negara.
Walau bagaimanapun, dengan keluar sebilangan besar figura besar itu, menjadikan usaha PAS mahu bergabung dengan Umno semakin lancar. Dengan itu, sejarah 14 September berjaya dilaksanakan.
Menarik direnung, pada peringkat awal, ungkapan yang dipopularkan adalah "penyatuan Ummah". Tetapi, tidak semena-mena dua parti yang berorentasikan kaum dan agama itu memutuskan untuk menukar kepada ungkapan lain - Piagam Muafakat Nasional.
Tidak tahu apa yang difikirkan oleh pemimpin tertinggi PAS dan Umno itu. Berbagai spekulasi yang kedengaran.
Ada pihak mendakwa, menukar itu kerana mengambil kira rakan taulan Umno turun temurun - MCA dan MIC. Wallahu alam, hanya Allah yang tahu hakikat sebenarnya.
Andai tindakan PAS - Umno menukar itu kerana faktor kewujudan bukan muslim, dan dianggap kalimah Ummah hanya fokus kepada muslim sahaja, saya menganggap menolak penggunaan kalimah "ummah" tersebut adalah dangkal dan cukup tidak berilmu.
Ummah centric
Jika diimbau ke tahun 2006 yang lalu, Dr Maszlee Malik yang kini menteri pendidikan, pernah melontarkan satu idea - ummah centric vs jemaah centric.
Ketika itu, saya menjawat jawatan ketua Ulamak Pelapis Dewan Ulamak PAS Negeri Selangor, saya masih ingat bagaimana Ustaz Idris Ahmad yang ketika itu timbalan ketua pemuda PAS Pusat telah menolak wacana yang dibuka oleh Dr Maszlee tersebut.
Bukan sekadar menolak, malah Ustaz Idris Ahmad yang mendokong idea jemaah centric - dalam ucapan penutup muktamar Pemuda PAS Pusat itu, tanpa rasa bersalah menuduh Dr Maszlee Malik yang ketika itu adalah pensyarah UIA sebagai ejen Umno.
Menarik untuk direnungi, kini Dr Maszlee Malik adalah salah seorang menteri dalam kerajaan Pakatan Harapan yang dimusuhi Umno, sedangkan Ustaz Idris Ahmad pula pemimpin PAS yang kini memberi “siqah” atau kepercayaan penuh kepada kerjasama PAS - Umno.
Ummah dalam hadis
Bagi mereka yang sering mendengar syarahan dan membaca tulisan ulama Arab berkenaan perbahasan kalimah “ummah” pasti akan tahu akan pemaknaannya yang sebenar.
Ingin saya mencadangkan agar ulama-ulama dalam PAS dan Umno perlu mendengar kupasan daripada Syaikh Dr Said Ramadhan al Buti berkenaan hal ini.
Dalam satu syarahan beliau, dijelaskan bahawa penggunaan kalimah ummah bukan sekadar merujuk kepada orang Islam sahaja, malah termasuk juga kepada orang yang tidak beragama Islam. Ini dihujah kepada dua dalil berikut:
Pertama, dalam Sahih Muslim, daripada Abu Hurairah bahawa Nabi SAW ada bersabda:
"Demi nyawa Muhammad di tangan Tuhan, bahawa tidak ada seorang pun daripada kalangan umat ini, sama ada dia Yahudi atau Nasrani yang mereka mendengar (Islam) daripadaku (Nabi), kemudian mereka mati tanpa beriman kepadaku, maka dia sebagai ahli neraka." (Hadis no, 153)
Daripada hadis ini kita akan faham bahawa Nabi telah menjelaskan bahawa Yahudi dan Nasrani - walaupun mereka tidak beragama Islam, mereka dikira juga sebilangan daripada kalangan ummah.
Kedua, dalam hadis lain Nabi SAW ada bersabda:
"Para Nabi terdahulu diutuskan untuk kaum tertentu, sedangkan aku diutuskan untuk semua manusia." (al Bukhari, hadis no : 335)
Dengan hadis ini, Dr Said Ramadhan al-Buti menjelaskan bahawa, ummah bukan dikhususkan untuk muslim sahaja, malah semua mereka yang tidak beragama Islam juga dikira daripada kalangan ummah.
Ubah idealisme
Dalam karya Muqaddimah, Ibn Khaldun ada membincangkan teori "tadawul" - perubahan jatuh naik sesuatu pemerintahan.
Menurut pengamatan ulama sosiologi itu, sesuatu idea dalam sesuatu pentadbiran mengambil masa selama 40 tahun. Kemudian idea tersebut bergantian sehingga mencapai 120 tahun. Selepas 120 tahun, selalunya pemerintahan itu akan jatuh.
Melihat teori tadawul, mengingatkan kita pada permulaan idea kepimpinan ulama yang secara rasmi diterima dalam PAS semenjak 1982. Dalam kiraan itu, umur kepimpinan ulama kini sudah mencapai 37 tahun - berbaki tiga tahun lagi.
Dalam buku "Memoir Politik Asri: Meniti arus", Datuk Asri Muda ada menulis bahawa sebelum kepimpinan Ulama PAS, idealisme yang PAS amalkan adalah semangat nasionalis yang disebatikan dalam fikrah Islam.
Namun, apabila berlaku revolusi Iran tahun 1979, idea Wilayatul Faqeh cadangan Ayatollah al-Khomeini yang bermazhab Syiah diterima oleh PAS. Ia diserap secara langsung dalam idealisme perjuangan PAS yang dijenamakan sebagai kepimpinan ulama.
Datuk Dr Wan Hashim Wan Teh - yang pernah menjawat jawatan pengarah Institut Alam dan Tamadun Melayu, Universiti Kebangsaan Malaysia - ada menulis bahawa idea kepimpinan ulama PAS merupakan pemikiran yang memisahkan fikrah Islam daripada semangat kebangsaaan Melayu.
Tahun 1983 merupakan titik akhir idealisme percampuran faham kebangsaaan Melayu dan Islam apabila gagasan yang dibawa beberapa tokoh besar dalam PAS seperti Dr Burhanuddin al Helmi, Prof Zulkifli Muhammad dan Dato’ Asri tersingkir daripada kerangka idealismenya.
Menarik untuk direnung, apabila teori tadawul oleh Ibn Khaldun itu meletakkan batasan 40 tahun, sedangkan kepimpinan ulama yang tinggal beberapa tahun sahaja lagi akan mencecah umur 40 tahun; yang PAS pula pada kala ini sedang mengolah persetujuan ahli partinya agar menerima Umno sebagai rakan kerjasama dengan menggunakan istilah “ta’awun siyasi”, “matang dan sejahtera”, serta sedang membawa naratif yang amat berbeza dengan pendekatan PAS turun temurun – menyerang dan bermusuh dengan Umno.
Mungkin pada saat ini, PAS sedang berada dalam landasan perubahan idealisme politik mereka.
Mungkin mereka akan “sujud di kubur” Datuk Asri Muda mengaku salah atas usaha menjatuhkan bekas Yang Di Pertua PAS itu - dengan mengambil semula idea campuran Islam dan fahaman kebangsaan Melayu.
Bahkan, mungkin juga mereka sedang menuju ke arah idealisma yang lebih sedih – penafsiran Islam dalam semangat perkauman.
Pada saya, itu tidak pelik. Apatah lagi, ketika kita mengetahui kenyataan terbaru Presiden PAS Abdul Hadi Awang di Sarawak baru-baru ini yang menyebut,"...biar Melayu yang menguasai Sarawak ini... kita tidak halau orang Cina, tidak! Tapi jangan orang Cina menguasai Sarawak ini," katanya seperti dipetik lidah rasmi parti itu, Harakahdaily.
WAN JI WAN HUSSIN ialah pendakwah dan pengarah akademik Saudara Research Centre.