"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Seperti Shahrizat, Khairy dan Rosnah juga akan menghadapi kecelakaan

Maclean Patrick, Stan Lee
Cara Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin menegur sayap Pemuda Umno dan Puteri Umno adalah jelas, Timbalan Presiden Umno itu mengatakan bahawa kedua-dua sayap itu masih belum dapat mendapat perhatian penuh generasi muda. Oleh itu, beliau menegaskan bahawa kedua-dua sayap itu perlu bekerja lebih keras untuk menjadi berkesan dan kekal relevan serta berguna kepada Umno.

"Saya tidak boleh menafikan bahawa mereka telah menjalankan program-program dan aktiviti-aktiviti yang banyak tetapi persoalannya adakah program dan aktiviti ini telah menarik perhatian dan memenangi hati golongan muda?" kata Muhyiddin dalam satu temu bual dengan Bernama baru-baru ini.

Muhyiddin berkata bahawa beliau juga berharap generasi muda Umno akan mengambil kesempatan daripada perhimpunan tahun ini untuk membangkitkan isu-isu yang berkaitan dengan aspirasi "Generasi Y' kerana mereka merupakan 40 peratus daripada pengundi berdaftar di negara ini.

"Jadi, mereka perlu membahaskan isu yang pentingan dan sesuai dengan aspirasi generasi baru, terutamanya dari segi ketelusan, kebertanggungjawaban, dan sama ada apa yang sedang dilakukan akan memberi manfaat kepada mereka. Semua aspek-aspek ini mesti dimanifestasikan dalam debat mereka pada persidangan itu," kata beliau.

Tetapi Gen Y tidak suka gaya politik using Umno

Malah, pemerhatian Muhyiddin terhadap sayap Pemuda Umno yang diketuai oleh Khairy Jamaluddin dan Putri Umno di bawah Rosnah Rashid Shirlin ada betulnya. Tetapi beliau salah dalam mengenalpasti punca masalah. Generasi Y Malaysia sememangnya berminat untuk membahaskan isu-isu tertentu. Generasi Y sebenarnya mempunyai isu dengan Umno! Khairy dan Rosnah tidak mempunyai kredibiliti yang cukup untuk meyakinkan Gen Y untuk mempercayai mereka boleh menyelamatkan Umno yang sudah reput.

Khairy dan Rosnah - kedua-duanya walaupun masih belia, sudahpun kaya raya di luar imaginasi orang ramai – mereka tidak dapat untuk 'mengunci minda' GenY, yang secara amnya ditakrifkan sebagai mereka yang lahir selepas tahun 1978. Kumpulan anak-anak muda ini istimewa kerana lahir dalam keluarga yang mempunyai ekonomi lebih baik dan ibu bapa yang berpendidikan. Mereka lebih cenderung memiliki pendirian dan moral yang kukuh, berbangga sekiranya memperolehi merit dengan usaha sendiri dan juga berkemahiran dan pengetahuan tinggi.

Sudah tentu, ia akan mengambil lebih daripada seorang YB yang berkebolehan bukannya yang suka berperang menggunakan twitter untuk menarik perhatian anak-anak muda hari ini. Gen Y inginkan KJ dan Rosnah untuk berdiri sendiri membantah apabila dinosaur Umno seperti Muhyiddin dan Mahathir Mohamad mengutarakan perkara-perkara karut.

Tetapi KJ dan Rosnah langsung tidak berkata apa-apa mengenai Rang Undang-Undang Perhimpunan Aman baru-baru ini, yang dengan jelas merompak hak asasi rakyat Malaysia untuk berkumpul dan meluahkan pandangan mereka. Rang Undang-Undang ini dianggap penting oleh Gen Y. Namun, KJ dan Rosnah berpura-pura tidak nampak akan hal ini.

Tidak realistik

KJ dan Rosnah boleh jalankan semua aktiviti dan program-program yang mereka ingin bagi mendapatkan golongan muda untuk menyokong Umno seraya mengundi Barisan Nasional (BN).

Golongan muda ini boleh juga menghadiri acara-acara mereka, tetapi tidak semestinya mereka akan mengundi UMNO kerana tanda tanya yang besar bagi mereka adalah realistikkah Khairy dan Rosnah sebenarnya?

Generasi Y mungkin akan cenderung melihat kedua-dua pemimpin ini sebagai peniaga aiskrim bersalut racun dengan perisa Gen Y. Apabila dimakan, mereka akan mendapat penyakit yang sama dengan ibu bapa dan datuk nenek mereka dahulu.

Pada 9 Julai lepas, Perhimpunan Bersih telah menyaksikan kehadiran belia yang ketara. Mereka ini telah datang dari segenap lapisan masyarakat- bandar dan luar bandar, wanita dan lelaki, kaya dan miskin, berpendidikan tinggi atau pendidikan asas.

Generasi Y sedar akan isu-isu semasa dan kesannya kepada Malaysia.

Mereka bercita-cita untuk mejadikan Malaysia yang terbaik.

Mereka boleh melihat melalui cakap-cakap kosong Najib untuk menjadikan Malaysia "demokrasi terbaik di dunia". Mereka mentertawakan nya.

Jadi, Umno sendiri jelas merupakan penghalang kepada aspirasi belia Malaysia.

Kepada Gen Y, tokoh Umno sudah nyanyuk


Apabila Muhyiddin merujuk kepada kegagalan kedua-dua Pemuda Umno dan Putri Umno, beliau sebenarnya bergurau dengan diri sendiri. Beliau tidak dapat lihat secara keseluruhan. Muhyiddin harus memahami bahawa Gen Y tidak akan berminat selagi sayap Umno itu masih menyokong pendirian perkauman dan ekstrimis agama yang diambil organisasi induk Umno.

Sayang sekali sayap itu tidak mempunyai keberanian untuk membebaskan diri dan menyuarakan pendirian yang mencerminkan kemahuan Gen Y. Setakat ini, kedua-dua sayap Pemuda dan Puteri berbeza pendapat dengan induk Umno hanya pada isu-isu tertentu, dan ini hanyalah di permukaan.

Sebagai contoh, Khairy berkata apabila sayap memutuskan untuk memberi perhatian terhadap isu-isu kontroversi seperti Akta Keselamatan Dalam Negeri, kebebasan akhbar, Akta Universiti dan Kolej Universiti; ramai dalam parti itu telah mempersoalkan langkah beliau. Sayap kanan dalam Umno mendapati sukar untuk memahami arah tuju Pemuda Umno kerana sebelum ini mereka telah memperjuangkan isu-isu etno-sentrik secara radikal.

"Mereka berkata kami memperjuangkan isu-isu yang sama dengan agenda pembangkang."Tetapi saya terus menjelaskan bahawa kita perlu kepada perubahan kerana inilah yang dikehendaki orang muda. Kita masih boleh radikal tetapi kita perlu menjadi sederhana radikal dan progresif. Kini, usaha-usaha kita menampakkan hasil, "kata KJ dengan defensif.

Puji sendiri bukanlah pujian

Tetapi adakah ia benar-benar membuahkan hasil? Khairy seolah-olah berfikir bahawa sayap Pemuda perlu diberi kreditkan kerana berjaya mempengaruhi Umno supaya melakukan perubahan dan membantu memastikan Umno kekal relevan. Tetapi kepada orang lain, ini adalah satu contoh kenapa Khairy harus pergi.

"Dia berpendapat bahawa dia telah melakukan banyak tetapi pada hakikatnya, dia telah melakukan sangat sedikit berbanding mana-mana pemimpin Pemuda dalam Umno setakat ini. Kepada Umno sebagai sebuah parti, dia sudah tiada kepentingan dan haruslah dibawa keluar. Terus terang, saya bersetuju kerana Khairy hanya pandai menunjuk-nunjuk. Dia sebenarnya memelihara reputasi politik sendiri - tidak terlalu berani dan hanya berani menggembar-gemburkan reformasi yang perlu dalam Umno, "kata seorang pemerhati veteran Umno kepada Malaysia Chronicle.

Bagi Puteri Umno pula, ketuanya Rosnah menolak 'khabar angin' bahawa dia gagal untuk mendapat sokongan penuh daripada "wanita berpakaian merah jambu".

"Itu tidak benar sama sekali. Kami bersatu sebagaimana pergerakan yang lain. Terdapat percanggahan pendapat dan ada kalanya ada yang tidak bersetuju dengan idea saya tetapi sebaliknya, kami sangat rapat. Bagi saya, perbezaan pendapat adalah sebahagian daripada proses demokrasi. Ia tidak mengalihkan perhatian kami daripada tanggungjawab kami dalam memastikan UMNO terus relevan, terutama kepada generasi muda, " Rosnah memberitahu akhbar minggu lepas.

Badai dalam Umno selepas PRU-13

Kedua-dua pemimpin sayap belia dalam Umno itu nampaknya positif dan mereka pasti bahawa mereka telah melakukan segalanya dengan betul dan perlu untuk parti mereka. Jadi, mengapa komen negatif daripada Muhyiddin?
Penganalisis politik berkata, ini adalah waktu yang menarik buat Umno.

Dengan pilihan raya umum ke-13 yang dijangka akan diadakan pada awal 2012, kemungkinan kedua-dua Khairy dan Rosnah akan dibenarkan untuk menyelamatkan air muka masing-masing supaya Umno secara keseluruhannya boleh merapatkan barisan dan melawan pembangkang Pakatan Rakyat dengan segala kekuatan mereka. Tetapi isyarat daripada perwakilan pada persidangan adalah jelas.

Kepimpinan Umno mengakui kegagalan Khairy dan Rosnah dan tidak akan menentang orang-orang yang percaya mereka boleh melakukan yang terbaik daripada bertanding untuk jawatan Ketua Pemuda dan Umno Puteri Ketua pada pemilihan dalaman parti itu yang dijadualkan pada pertengahan 2012 - selepas PRU-13! Ini adalah malapetaka buat untuk Khairy Jamaluddin dan Rosnah Rashid.

Kedua-duanya dijangka akan disingkirkan sama seperti Ketua Wanita Shahrizat Jalil, walaupun berkemungkinan besar Shahrizat akan mengumumkan rancangan untuk meletak jawatan sebelum PRU-13 supaya dapat meningkatkan peluang BN. Diselubungi skandal RM250 juta melibatkan projek ternakan nasional NFC, Shahrizzat telah menafikan penglibatan beliau tetapi beliau sedang menghadapi perjuangan yang sukar untuk terus kekal dalam politik.
-Malaysia Chronicle-

1 ulasan:

siTerubuk berkata...

habes laaa..pape pun jangan melampau sangat..tengok ni.. http://terubukbakar.blogspot.com/2011/12/artis-ni-di-stim-kan-oleh-seorang.html