Pas dikecam balun polis bukan fahaman ekstremis

Harapandaily

Orang ramai mengecam Pas yang mempersoal tahap siap siaga pasukan keselamatan ekoran kejadian serangan berdarah di Balai Polis Ulu Tiram, Johor Bahru.

Rata-rata menyifatkan pembangkang sepatutnya menyuarakan penolakan terhadap fahaman ekstremis yang telah meragut dua nyawa anggota polis itu.

Sebaliknya, Pas seolah-olah mengambil kesempatan dan menjadikan tragedi pada jam 2.45 pagi semalam sebagai modal untuk menyerang Kerajaan Madani.

“Apa-apa ambil advantage untuk serang kerajaan sebagai modal penyokong dalam media sosial. Dalam keadaan begini sepatutnya beri sokongan kepada pihak polis dan juga semangat kepada ahli keluarga mangsa tapi apa-apa hal bantai dulu Kerajaan ni baru betul-betul pembangkang yang bijakasana,” sindir pengguna X, @AwatifWardina.
Jenazah Muhammad Syafiq Ahmad Said selamat tiba di rumah bapa Allahyarham di Taman Seri Mahkota Jaya,  Batu 11, Jalan Kuantan-Gambang, Kuantan hari ini.
Dalam masa sama, ada yang berpendapat kenyataan mengejutkan daripada Setiausaha Agung Pas, Datuk Seri Takiyuddin Hassan itu susulan peralihan undi polis dan tentera kepada Pakatan Harapan (PH) dalam Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Kubu Baharu lalu.

“Adakah Pas marah dengan PDRM kerana tak dapat undi di KKB?

“Sebab tak dapat undi, Pas persoalkan pula anggota Balai Polis Ulu Tiram,” luah pengguna X,@BadBoy2662.

Malah, reaksi Pas itu juga diharapkan warga maya dapat mencelikkan warga Polis Diraja Malaysia (PDRM) pada Pilihan Raya Umum (PRU) akan datang.

“Harap 100% undi anggota PDRM akan beralih PRU nanti. Bukan nak simpati pada anggota dan pasukan, tapi pergi serang lagi. Beginikah anda nak jadikan sebagai pemimpin negara sekali lagi?,” kata pemilik akaun X, @FiqRSSB.

Takiyuddin menerusi kenyataan semalam mempersoal tahap kesiapsiagaan pasukan keselamatan sehingga membolehkan perkara malang itu berlaku.

Dia mendakwa tahap kesiapsagaan lemah di pintu masuk balai polis sehingga suspek boleh meloloskan diri dengan mudah.

Selain itu, Pas berkata, Kementerian Dalam Negeri (KDN) perlu memberi komitmen tegas bahawa insiden tersebut tidak akan berulang lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan