Viral Mengajak YouTuber Cantik Korea Selatan ke Hotel, Pegawai Kanan Kementerian Digantung Tugas

Asri Damuna, ASN Kementerian Pengangkutan yang Menjemput YouTuber Korea Selatan ke Hotel
CNN Indonesia
Asri Damuna menjadi tumpuan selepas dirakam menjemput YouTuber dari Korea Selatan ke sebuah hotel. Video tersebut menjadi viral di media sosial. (tangkapan skrin youtube JIAH)
Jakarta, CNN Indonesia -- Ketua Unit Pengurusan Lapangan Terbang (UPBU) Sangia Nibandera Kolaka, Sulawesi Tenggara, Asri Damuna menjadi tumpuan selepas dirakam menjemput YouTuber dari Korea Selatan ke hotel berkenaan.
Kementerian Pengangkutan (Kemenhub) kini telah membebaskan Asri daripada tugasnya untuk menyiasat kes itu. Kementerian Pengangkutan amat kesal dengan video tular membabitkan Asri.

"Orang yang bersangkutan telah dibebaskan dari tugasnya untuk memudahkan siasatan dan tindakan lanjut," kata juru bicara Kementerian Pengangkutan Adita Irawati, di Jakarta, Jumaat (10/5).

Jika Asri terbukti melakukan tindakan ini, dia mungkin akan menerima sekatan dalaman kerana disifatkan tidak dapat menjaga maruah sebagai penjawat awam (ASN) negeri.

Jadi, siapakah Asri Damuna? Asri ialah Ketua Pejabat UPBU Sangia Nibandera Kolaka.

Perkara ini telah ditangkap oleh netizen di media sosial Kedudukannya tertulis pada foto itu.

Namun, selepas Asri menjadi bualan hangat, kini akaun Instagram UPBU Sangia Nibandera Kolaka telah hilang. Tiada maklumat lanjut dapat diperoleh mengenai Asri.

Laman web rasmi Kementerian Pengangkutan, Ketua Pengarah Penerbangan Awam berhubung Lapangan Terbang Sangia Nibandera juga tidak mengandungi sebarang maklumat mengenai Asri.

Dalam temu bual dengan salah sebuah stesen televisyen nasional, Asri mengakui dia berasal dari Kendari.

Asri menjelaskan maksudnya dengan membawa Jiah, YouTuber Korea Selatan, ke hotel. Dia mengaku Jiah orang pertama yang bertanya di mana dia tinggal. Selepas itu, Asri mengajak Jiah singgah.

Asri berkata, video mengenai pelawaannya ke hotel itu telah melalui banyak suntingan dan tidak mempunyai konteks yang lengkap.

"Selepas makan, dia bertanya kepada abang saya di mana dia menginap. Saya kata dia menginap di hotel di hadapan Swiss-Bel, kalau nak singgah, sila buat. Tapi pada dasarnya, video yang beredar sudah disunting. dalam banyak cara yang tidak bersambung," kata Asri, dipetik TVOne.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan