DR SHAHNOR BASRI
Kenyataan Ahli Parlimen Pas dari Pasir Puteh bahawa usaha menoktahkan kemiskinan tegar adalah “melanggar fitrah Allah SWT” bukan sahaja songsang dari sudut syariah, malah bercanggah dengan sejarah Islam, ratusan kajian akademik, dan bukti nyata di Malaysia hari ini.Malaysian cuisine
Dakwaan sebegini tidak lebih daripada retorik kosong, khayalan kosong tanpa fakta dan kajian mendalam.
Seeperti biasa, ia sebagai cubaan mengaburi mata rakyat dan merendahkan martabat Islam sebagai agama keadilan.
Jelas, kenyataan Ahli Parlimen Pas ini tidak membuat penelitian yang mendalam serta merujuk manuskrip terdahulu dan masa kini yang dihasilkan oleh penyelidik dalam dan luar negara.
1. Islam Tidak Pernah Menganggap Kemiskinan Sebagai Fitrah Kekal
Al-Qur’an dengan jelas menolak normalisasi kemiskinan. Firman Allah SWT:
“Dan pada harta mereka ada hak untuk orang miskin yang meminta dan orang miskin yang tidak mendapat bahagian.”
(Surah al-Dzāriyāt, 51:19)
Ayat ini membuktikan bahawa harta orang berkemampuan wajib diagihkan bagi menutup jurang miskin dan kaya.
Ulama seperti Imam al-Mawardi dan Imam Abu Ubaid menegaskan bahawa pengurusan zakat dan baitulmal adalah kewajipan syar’i untuk menghapuskan kemiskinan, bukan membiarkannya kekal.
2. Sejarah Membuktikan: Khalifah Umar ibn Abdul Aziz dan Pembasmian Kemiskinan
Dakwaan bahawa kemiskinan adalah fitrah kekal jelas bercanggah dengan rekod sejarah Islam sendiri.
Salah satu contoh terunggul ialah zaman pemerintahan Khalifah Umar ibn Abdul Aziz (717–720M), seorang khalifah dari Bani Umayyah yang digelar Khulafā’ al-Rāshidīn kelima kerana keadilan dan ketakwaannya.
Keadaan ummah sebelum pemerintahannya:
Sebelum Umar ibn Abdul Aziz memegang tampuk kekhalifahan, dunia Islam mengalami:
1) Jurang kaya-miskin yang ketara akibat penumpuan kekayaan pada elit politik.
2) Penyalahgunaan hasil baitulmal untuk kepentingan peribadi.
3) Golongan fakir yang terpinggir walaupun negara Islam kaya dengan hasil bumi.
Dasar Pembaharuan Khalifah Umar ibn Abdul Aziz
Apabila Umar ibn Abdul Aziz diangkat menjadi khalifah, beliau melaksanakan dasar menyeluruh yang berpaksikan keadilan:
1) Pengagihan zakat secara sistematik, memastikan hak fakir miskin benar-benar ditunaikan.
2) Mengembalikan harta rampasan, termasuk tanah dan harta yang diambil secara zalim oleh elit terdahulu.
3) Menghapuskan pembaziran dan korupsi, dengan memotong perbelanjaan istana dan menolak kemewahan peribadi.
4) Menyediakan dana produktif kepada asnaf, memberi modal bagi perniagaan dan usaha tani kecil.
5) Reformasi cukai dan jizyah, mengurangkan beban golongan bukan Islam serta meningkatkan keyakinan rakyat kepada sistem Islam.
Keberhasilan yang direkodkan
Riwayat daripada Imam Abu Ubaid dalam Kitab al-Amwāl menyebut bahawa amil zakat tidak lagi menemui fakir miskin yang layak menerima zakat.
Sebahagian wilayah menggunakan zakat untuk membiayai pembangunan kerana tiada lagi penerima.
Keadaan ini membuktikan bahawa kemiskinan boleh dihapuskan dengan tadbir urus yang adil dan amanah. Maka, jelas bahawa menoktahkan kemiskinan bukan melawan fitrah Allah, tetapi merealisasikan tuntutan syariah.
3. Konsensus Ulama dan Bukti Akademik
Dakwaan bahawa “tiada banyak kajian” mengenai pembasmian kemiskinan adalah tidak benar sama sekali. Bukti akademik menunjukkan sebaliknya:
Syukriah Ali et al. (2024) mendapati 661 artikel mengenai zakat telah diterbitkan dalam Scopus (1969–2024).
Putri Wahyuni & Ries Wulandari (2023) merekodkan 172 dokumen berkaitan zakat dan kemiskinan di negara Islam (1991–2022), termasuk 114 artikel jurnal akademik.
Harahap et al. (2024) membuktikan zakat dan waqf mempunyai hubungan signifikan dalam menurunkan kadar kemiskinan nasional.
Qurroh Ayuniyyah et al. (2018) mengkaji 1,309 penerima BAZNAS di Jawa Barat dan mendapati zakat berjaya mengurangkan ketidaksamarataan pendapatan.
Adnan et al. (2021) menunjukkan zakat sebagai modal microfinance di Malaysia membantu golongan asnaf menjadi usahawan produktif.Malaysian cuisine
Kajian PubMed (2022) di 39 negara OIC (2007–2020) mengesahkan zakat dan kualiti tadbir urus menurunkan kadar kemiskinan secara signifikan.
Ini membuktikan bahawa pembasmian kemiskinan adalah agenda yang mendapat sokongan ilmiah yang luas di seluruh dunia Islam.
4. Realiti Malaysia: Bukti Empirik Kejayaan
Malaysia telah membuktikan bahawa kemiskinan tegar boleh hampir ditamatkan:Malaysian cuisine
HIES 2022 (Jabatan Perangkaan Malaysia) melaporkan kemiskinan tegar menurun kepada 0.2% isi rumah (18,445 isi rumah), berbanding 0.4% pada 2019.
Negeri seperti Kuala Lumpur, Selangor, Negeri Sembilan dan Melaka telah mencapai kadar sifar kemiskinan tegar. Kementerian Ekonomi mengesahkan pencapaian ini berdasarkan data Bank Data Kemiskinan Nasional eKasih sehingga 31 Disember 2024.
Program Inisiatif Pendapatan Rakyat (IPR), Sumbangan Tunai Rahmah (STR) dan Skim Saraan Rahmah (SARA) terbukti memberi impak besar, seiring dengan usaha institusi zakat negeri.Malaysian cuisine
Perdana Menteri Anwar Ibrahim menegaskan bahawa institusi zakat bukan sekadar mengutip, tetapi wajib menyelesaikan masalah miskin tegar. Ini adalah amanah syariah, bukan pilihan.
5. Menolak Hujah “Fitrah”
Menganggap kemiskinan sebagai fitrah yang tidak boleh dihapuskan adalah fatalisme yang bertentangan dengan Islam. Rasulullah SAW sendiri berdoa:
“Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada kekufuran dan kefakiran.”
(Sunan Abu Dawood, Hadis 1544)
Doa ini membuktikan bahawa kemiskinan bukan fitrah yang harus diterima, sebaliknya sesuatu yang perlu dijauhi. Islam mengajar tawakkul dengan usaha gigih, bukan pasrah terhadap penderitaan.
6. Kesimpulan: Dakwaan Pas Pasir Puteh Adalah Cetek dan Songsang
Kenyataan Ahli Parlimen PAS Pasir Puteh bahawa menoktahkan kemiskinan melanggar fitrah Allah adalah:
Menyeleweng dari ajaran Islam — Qur’an dan Sunnah menuntut penghapusan kemiskinan.
Bercanggah dengan sejarah Islam — Umar ibn Abdul Aziz membuktikan kemiskinan boleh dihapuskan.
Bertentangan dengan bukti akademik — lebih 600 artikel Scopus mengesahkan keberkesanan zakat dan waqf dalam pembasmian kemiskinan.
Disangkal oleh data Malaysia (Kementerian Ekonomi, 2024) — kemiskinan tegar kini hampir sifar di beberapa negeri.Malaysian cuisine
Islam adalah agama keadilan sosial. Menoktahkan kemiskinan bukan melawan fitrah, tetapi menunaikan perintah Allah untuk membela golongan yang terpinggir.
Dakwaan songsang ini tidak seharusnya keluar dari mulut seorang wakil rakyat, apatah lagi dari parti yang mendakwa memperjuangkan Islam.
Seperti biasa Ahli Parlimen Pas tidak pernah serik mengemukan ucapan tanpa fakta dan data, hanya berkisar kepada keseronokan semata-mata demi untuk membangkang.
Hakikatnya tidak pernah ada solusi untuk memberikan dokongan kepada Rancangan Malaysia ke-13. Itulah hakikatnya Pas!Malaysian cuisine
Penulis, Dr ShahNor Basri merupakan Felo Utama Akademi Sains Islam, Jordan
Tiada ulasan:
Catat Ulasan