DR ZULQARNAIN LUKMAN
Sebenarnya tidak ada rahsia berkaitan pembubaran DUN Melaka. Tiada gosip atau sembang kencang. Cuma bagi orang biasa mungkin tidak dapat nampak permainan ini. Bagi peguam pun mungkin tidak dapat nampak kecuali jika ditilik dan diteliti satu persatu.
Isunya adalah pembubaran dibuat pada 4 Okt. Permintaan untuk pembubaran adalah pada pagi 3 Okt. 4 Okt adalah hari Isnin, 3 Okt adalah hari Ahad.
Sidang media Idris Haron dan kawan-kawannya pada 4 Okt.
Pengumuman pembubaran pada 5 Okt oleh Speaker DUN, Datuk Seri Ab Rauf Yusoh. Kata Speaker, warta akan diterbitkan pada 5 Okt (sehingga kini saya belum lihat warta itu, sesiapa yang ada boleh tolong share)
SPR pula keluarkan kenyataan pembubaran itu dibuat di bawah Per. 19(2) Perlembagaan. Per. 19(2) adalah merujuk kepada kuasa TYT untuk bubarkan DUN.
Manakala permintaan Ketua Menteri untuk bubarkan DUN sekiranya beliau hilang kepercayaan majoriti ahli DUN adalah di bawah Per. 7(4) dan bukan 19(2).
Jadi kesimpulan yang kita boleh buat:
1. Ketua Menteri telah pintas kronologi berkaitan hilang kepercayaan kerana perisytiharan hilang kepercayaan oleh Idris Haron adalah pada 4 Okt manakala permintaan bubar DUN adalah pagi 3 Okt. Waktu itu, Ketua Menteri masih ada majoriti.
2. Maknanya, TYT bubar DUN dalam keadaan Ketua Menteri ada majoriti dan ini bermakna PH dan Idris Haron tidak bersalah jika berlaku kenaikan kes Covid sebab pembubaran DUN ini dibuat dalam keadaan sebelum hilang majoriti dan atas kehendak Ketua Menteri dan persetujuan TYT.
3. Timbul juga persoalan, kenapa perlu gopoh gapah sangat nak bubar DUN. Tidakkah pihak TYT terfikir untuk consult KKM, polis, pejabat penasihat undang-undang, SPR dan lain lain untuk pertimbangan?
4. Mungkin perlu gopoh gapah sebab hendak kejar masa untuk elakkan trigger keadaan Per. 7(4) yang mana pada 4 Okt itu Ketua Menteri telah hilang majoriti. Apabila hilang majoriti maka TYT perlu berjumpa dengan pihak yang ada majoriti untuk bentuk kerajaan baharu.
5. Speaker tidak ada kena mengena dengan permintaan untuk bubarkan DUN. Tetapi Speaker telah menyibukkan dirinya dalam hal yang dia tiada kaitan. Bukan fungsi Speaker pun hendak isytihar bubar DUN. Speaker ini fungsinya dalam DUN sahaja dan bukan di luar DUN. Apakah ada silap mata di situ kita tidak tahu.
6. Speaker buat kenyataan pada 5 Okt bahawa DUN bubar 4 Okt dengan permintaan untuk bubar pada 3 Okt. Anda nampak aneh tak kronologi ini. Jika benar permintaan dibuat pada hari Ahad 3 Okt sepatutnya Ketua Menteri kena isytihar pada hari 3 Okt. Ini Speaker hanya buat kenyataan pada 5 Okt. Apa jadi antara hari tersebut. Ada orang tidur tak bangun bangun ka. Atau ada silap mata main back dated surat? Ini kita pun tak tahu.
7. Jika betul ada perkara yang aneh aneh ini berlaku maka orang itu telah mencemarkan institusi TYT. TYT perlu ambil tindakan tegas terhadap orang itu yang telah membuat penyataan tidak wajar sehingga TYT telah bergopoh gapah membubarkan DUN.
8. Sebab itu jika Adly ingin bawa kes ini ke Mahkamah untuk cabar proses pembubaran itu adalah wajar kerana hanya melalui proses ini sahaja kita dapat tahu cerita sebenar. Sebab nanti perlu ada afidavit-afidavit yang difailkan. Dan jika ada pertentangan fakta mungkin boleh ada sesi soal balas lisan pula. Tentunya ada rekod rasmi bilakah sebenarnya Ketua Menteri berjumpa TYT untuk mohon bubar. Dan ini bukannya perkara remeh kerana ianya melibatkan isu perlembagaan. Usah ada orang yang berlagak lagi handal main silap mata. Silap silap nanti mata dia yang terbeliak bila kena soal balas dalam kandang saksi.
Tiada ulasan:
Catat Ulasan