Seekor biawak besar berjaya menghentikan sesi latihan bebas akhir Grand Prix (GP) Singapura

Biawak cetus suasana huru-hara di sesi latihan bebas GP Singapura

Reuters
BIAWAK masuk ke dalam litar di sesi latihan bebas GP Singapura. FOTO Agensi
BIAWAK masuk ke dalam litar di sesi latihan bebas GP Singapura. FOTO Agensi
Singapura: Seekor biawak besar yang memasuki litar menghentikan sesi latihan bebas akhir Grand Prix (GP) Singapura sebentar tadi apabila marsyal Formula Satu (F1) berusaha menangkap reptilia berkenaan.

Pemandu menyaksikan dengan penuh terhibur ketika biawak berkenaan, yang juga pemandangan biasa di Singapura, memberi reaksi dengan merangkak laju ke dalam litar sejurus selepas sesi latihan bebas siang dimulakan.

Fernando Alonso dari Aston Martin, yang ketika itu hanya bersama rakan sepasukannya Lance Stroll di litar, diberitahu mengenai pemanduan berisiko tinggi apabila biawak berkenaan berada di sektor terakhir.

"Kami diberitahu bahawa litar berada dalam keadaan baik, tetapi perlu berhati-hati dengan biawak berkenaan," katanya melalui radio pasukan.

"Ia berada di tengah litar," balas juara dunia dua kali itu sambil mengelak biawak berkenaan dan kembali ke pit.

Penyiar Sky, David Croft, menamakan biawak itu Larry, mencadangkan bahawa ia mempunyai langkah yang berkeyakinan seperti pemilik pasukan Aston Martin, Lawrence Stroll.

Gangguan itu hanya sementara sebelum sesi latihan disambung semula.

Biawak menjadi ancaman biasa di GP, dengan jurutera perlumbaan Max Verstappen dari Red Bull, Gianpiero Lambiase, menamakan salah satu spesimen besar sebagai 'Godzilla' pada tahun 2016.

Apabila biawak yang lebih kecil muncul semasa latihan tahun lalu, Lambiase menyatakan 'mungkin Godzilla mempunyai anak'.

Menurut Lembaga Taman Negara Singapura, biawak biasanya pemalu, kecuali jika terancam.

Mereka juga diurnal, bermakna tidur pada waktu malam - satu kelegaan untuk penganjur perlumbaan malam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan