"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kepada 2 ADUN PAS cuba baca semula baiah ini yang dilafazkan semasa nak bertanding dulu

10 ulasan:

bat8 berkata...

Itu kalau mengkhianati parti yang berjalan diatas jalan yang betul iaitu menunai janji dan tidak mengkhianati mandat rakyat yang memilih parti.

Tapi macaman jika parti telah menyeleweng atau mengkhianati rakyat yang memberi mandat kepada parti?

Ada beza tu. Ada beza antara pengkhianatan Ibrahim Ali kepada PAS dengan tindakan kedua2 Adun PAS ini.

Unknown berkata...

Diriwayatkan hadith dari Said b Ubadah hadith dari Abi Abdul Rahman hadith dari Ali (r.a) bahawasanya Rasulallah (s.a.w) mengutus suatu bala tenteran peperangan (yg besar), maka memerintah seorang lelaki (yakni, panglima perangnya) supaya bala tenteranya menghidupkan (atau menyalakan) unggun api, dan berkata (panglima perang tersebut): 'Masuklah kamu ke dalamnya!' Maka mengkehendaki bahawasanya (sebahagian) manusia (bala tentera) masuk ke dalam api (yg dinyalakan). Dan berkata sekumpulan yg lain: 'Sesungguhnya akan lari kami darinya!'. Maka dilaurkan demikian (peristiwa) kpd Rasulallah (s.a.w). Maka bersabda Rasulallah (s.a.w) kpd golongan yg hendak masuk ke dalam (api): 'Seandainya (yakni, jikalah) masuk kamu ke dalamnya, maka tidak henti-hentilah kamu di dalamnya sehingga hari kiamat.' Dan bersabda (Rasulallah) kpd golongan (yg enggan masuk ke dalam api) dgh kata-kata yg baik-baik, dan bersabda: 'Jangan taatkan di dalam (perintah) yg maksiat (yg menentang Allah (a.w)), sesungguhnya apa-apa yg wajib ditaati adalah dalam perbuatan yg baik (yakni, makruf).' [Hadith Muslim, Kitab Imaroh (Kepimpinan)]
Saudara, hadith ini menceritakan suatu peristiwa bilamana segerombolan tertera Umat Islam dihantar oleh Rasulallah (s.a.w) untuk suatu medan perang untuk memerangi tentera musyrik dan kafir. bala tentera yg besar itu diketuai oleh seorang panglima perang. Ketika berehat disuatu kawasan, panglima perang itu menyuruh tenteranya hidupkan api yg besar, kemudian dia memerintahkan tenteranya masuk ke dalam api. Segolongan tentera merasai terpaksa akur dgn perintah ketuanya, tapi sebahagian yg lain enggan turuti perintah tersebut dan berhasrat nak lari supaya selamat dari api. Tatkala dilapurkan peristiwa tersebut kpd Rasulallah (s.a.w), dia memberitahu kpd golongan yg ingin taatkan perintah panglima bahawa jikalah mereka masuk pastilah mereka berada di dalam api itu selamananya, maksudnya mati terbakar, dan diakhirat kelak juga akan berada dalam neraka, dibakar dalam neraka. Kerana masuk ke dalam api itu membunuh diri, Orang yg membunuh diri dgn senagaja atau dalam kewarasan otaknya, pasti masuk neraka. Beliau memuji-muji pula golngan yg enggan masuk ke dalam api dan ingin menyelamatkan diri, yakni lari, ingkarkan perintah panglima tersebut. Kemudian Rasulallah (a.w) memberi fatwa atau ketetapan bahawa jika diperintahkan melakukan sesuartu maksiat (yakni, menentang Allah (a.w), maka jangan taati perintah tersebut. Perintah masuk ke dalam api supaya mati terbakar adalah suatu perintah yg maksiat atau perintah menentang ketetapan Allah (a.w) kerana Allah (a.w) tidak suruh manusia yg iman itu mencari celaka atau meletakkan dirinya dalam situasi kecelakaan atau yg merosakkan diri mereka sendiri. Masuk dalam api tersebut seolah-olah sengaja hendak membunuh diri.

Unknown berkata...

TENTERA ISLAM TA BAIAH KA,BILA MA BERPERANG.

Diriwayatkan hadith dari Said b Ubadah hadith dari Abi Abdul Rahman hadith dari Ali (r.a) bahawasanya Rasulallah (s.a.w) mengutus suatu bala tenteran peperangan (yg besar), maka memerintah seorang lelaki (yakni, panglima perangnya) supaya bala tenteranya menghidupkan (atau menyalakan) unggun api, dan berkata (panglima perang tersebut): 'Masuklah kamu ke dalamnya!' Maka mengkehendaki bahawasanya (sebahagian) manusia (bala tentera) masuk ke dalam api (yg dinyalakan). Dan berkata sekumpulan yg lain: 'Sesungguhnya akan lari kami darinya!'. Maka dilaurkan demikian (peristiwa) kpd Rasulallah (s.a.w). Maka bersabda Rasulallah (s.a.w) kpd golongan yg hendak masuk ke dalam (api): 'Seandainya (yakni, jikalah) masuk kamu ke dalamnya, maka tidak henti-hentilah kamu di dalamnya sehingga hari kiamat.' Dan bersabda (Rasulallah) kpd golongan (yg enggan masuk ke dalam api) dgh kata-kata yg baik-baik, dan bersabda: 'Jangan taatkan di dalam (perintah) yg maksiat (yg menentang Allah (a.w)), sesungguhnya apa-apa yg wajib ditaati adalah dalam perbuatan yg baik (yakni, makruf).' [Hadith Muslim, Kitab Imaroh (Kepimpinan)]
Saudara, hadith ini menceritakan suatu peristiwa bilamana segerombolan tertera Umat Islam dihantar oleh Rasulallah (s.a.w) untuk suatu medan perang untuk memerangi tentera musyrik dan kafir. bala tentera yg besar itu diketuai oleh seorang panglima perang. Ketika berehat disuatu kawasan, panglima perang itu menyuruh tenteranya hidupkan api yg besar, kemudian dia memerintahkan tenteranya masuk ke dalam api. Segolongan tentera merasai terpaksa akur dgn perintah ketuanya, tapi sebahagian yg lain enggan turuti perintah tersebut dan berhasrat nak lari supaya selamat dari api. Tatkala dilapurkan peristiwa tersebut kpd Rasulallah (s.a.w), dia memberitahu kpd golongan yg ingin taatkan perintah panglima bahawa jikalah mereka masuk pastilah mereka berada di dalam api itu selamananya, maksudnya mati terbakar, dan diakhirat kelak juga akan berada dalam neraka, dibakar dalam neraka. Kerana masuk ke dalam api itu membunuh diri, Orang yg membunuh diri dgn senagaja atau dalam kewarasan otaknya, pasti masuk neraka. Beliau memuji-muji pula golngan yg enggan masuk ke dalam api dan ingin menyelamatkan diri, yakni lari, ingkarkan perintah panglima tersebut. Kemudian Rasulallah (a.w) memberi fatwa atau ketetapan bahawa jika diperintahkan melakukan sesuartu maksiat (yakni, menentang Allah (a.w), maka jangan taati perintah tersebut. Perintah masuk ke dalam api supaya mati terbakar adalah suatu perintah yg maksiat atau perintah menentang ketetapan Allah (a.w) kerana Allah (a.w) tidak suruh manusia yg iman itu mencari celaka atau meletakkan dirinya dalam situasi kecelakaan atau yg merosakkan diri mereka sendiri. Masuk dalam api tersebut seolah-olah sengaja hendak membunuh diri.

Unknown berkata...

Adakah 2 adun ini tidak menyokong 1 pengkhianat akan dilaknat oleh Allah..
Fikir2kan

Unknown berkata...

Diriwayatkan hadith dari Said b Ubadah hadith dari Abi Abdul Rahman hadith dari Ali (r.a) bahawasanya Rasulallah (s.a.w) mengutus suatu bala tenteran peperangan (yg besar), maka memerintah seorang lelaki (yakni, panglima perangnya) supaya bala tenteranya menghidupkan (atau menyalakan) unggun api, dan berkata (panglima perang tersebut): 'Masuklah kamu ke dalamnya!' Maka mengkehendaki bahawasanya (sebahagian) manusia (bala tentera) masuk ke dalam api (yg dinyalakan). Dan berkata sekumpulan yg lain: 'Sesungguhnya akan lari kami darinya!'. Maka dilaurkan demikian (peristiwa) kpd Rasulallah (s.a.w). Maka bersabda Rasulallah (s.a.w) kpd golongan yg hendak masuk ke dalam (api): 'Seandainya (yakni, jikalah) masuk kamu ke dalamnya, maka tidak henti-hentilah kamu di dalamnya sehingga hari kiamat.' Dan bersabda (Rasulallah) kpd golongan (yg enggan masuk ke dalam api) dgh kata-kata yg baik-baik, dan bersabda: 'Jangan taatkan di dalam (perintah) yg maksiat (yg menentang Allah (a.w)), sesungguhnya apa-apa yg wajib ditaati adalah dalam perbuatan yg baik (yakni, makruf).' [Hadith Muslim, Kitab Imaroh (Kepimpinan)]
Saudara, hadith ini menceritakan suatu peristiwa bilamana segerombolan tertera Umat Islam dihantar oleh Rasulallah (s.a.w) untuk suatu medan perang untuk memerangi tentera musyrik dan kafir. bala tentera yg besar itu diketuai oleh seorang panglima perang. Ketika berehat disuatu kawasan, panglima perang itu menyuruh tenteranya hidupkan api yg besar, kemudian dia memerintahkan tenteranya masuk ke dalam api. Segolongan tentera merasai terpaksa akur dgn perintah ketuanya, tapi sebahagian yg lain enggan turuti perintah tersebut dan berhasrat nak lari supaya selamat dari api. Tatkala dilapurkan peristiwa tersebut kpd Rasulallah (s.a.w), dia memberitahu kpd golongan yg ingin taatkan perintah panglima bahawa jikalah mereka masuk pastilah mereka berada di dalam api itu selamananya, maksudnya mati terbakar, dan diakhirat kelak juga akan berada dalam neraka, dibakar dalam neraka. Kerana masuk ke dalam api itu membunuh diri, Orang yg membunuh diri dgn senagaja atau dalam kewarasan otaknya, pasti masuk neraka. Beliau memuji-muji pula golngan yg enggan masuk ke dalam api dan ingin menyelamatkan diri, yakni lari, ingkarkan perintah panglima tersebut. Kemudian Rasulallah (a.w) memberi fatwa atau ketetapan bahawa jika diperintahkan melakukan sesuartu maksiat (yakni, menentang Allah (a.w), maka jangan taati perintah tersebut. Perintah masuk ke dalam api supaya mati terbakar adalah suatu perintah yg maksiat atau perintah menentang ketetapan Allah (a.w) kerana Allah (a.w) tidak suruh manusia yg iman itu mencari celaka atau meletakkan dirinya dalam situasi kecelakaan atau yg merosakkan diri mereka sendiri. Masuk dalam api tersebut seolah-olah sengaja hendak membunuh diri.

Unknown berkata...

Maap cakap. Jika khalid di pecat kerana membelakangkan parti, bagaimana pula 2 orang ni? Maap cakap, siapa yg tidak setuju dgn agenda PR khusus utk rakyat selangor. Cuma aku sbg rakyat selangor nak tau sebab utama TSKI nak ditukar. Bukan x bole tukar, tp bg la sbb utama dia nak ditukar. Rakyat skrg keliru & kemungkinan besar dah muak PR gaduh sama Sendiri.

opisboi berkata...

ketum + pil kuda mmg power, ambik jer khalid jadi mb kelantan dia pandai bab air dan tol

opisboi berkata...

modal pas ugut ahli..sebijik mcm puak syiah ugut taat pada ayahtollah

opisboi berkata...

sampai ahli takut hukum pas dari hukum allah...kata jemaah islam rokok masih isap solat pon ada yg terkehael

opisboi berkata...

nak maintain vellfire lebih penting dr rakyat yg mengundi pr jgn ingat bru mng 15 kerusi besar kepala, pru 14 bru pas tahu tinggal berapa kerusi.