Ashraf Hadi
Ketika mana Polis Negeri Kelantan, Mohd Yusoff Mamat dalam satu sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontinjen Kelantan mendedahkan seorang kanak-kanak lelaki berusia 11 tahun menghamilkan sepupunya yang berusia 15 tahun, ia begitu meluluhkan hati bagi seorang insan normal yang membacanya.
Kes ini menyingkap satu sisi gelap yang tidak asing, cuma adakalanya disapu ke tepi atas nama malu, sensitif atau ‘perkara keluarga’. Namun apabila seorang kanak-kanak yang belum matang sepenuhnya terlibat dalam perbuatan sedemikian, kita wajib berhenti bertanya apa sudah jadi dengan anak-anak hari ini, dan mula bertanya apa sudah jadi dengan sistem yang membentuk mereka?
Statistik sudah cukup menjawab
Menurut ketua polis Kelantan, sebanyak 252 kes rogol direkodkan pada tahun lalu, meningkat berbanding 206 kes pada tahun 2023. Lebih mengejutkan, 98 peratus daripadanya berlaku atas dasar suka sama suka. Ini bukan lagi soal suka atau tidak, ini soal umur. Undang-undang meletakkan garis jelas bahawa bawah umur tidak mempunyai kapasiti untuk memberi keizinan. Angka-angka ini menunjukkan bahawa batas itu sedang dipadam oleh realiti sosial yang berubah terlalu pantas.
Persoalan sebenar tidak terletak pada mengapa mereka melakukan hubungan sedemikian. Persoalan yang lebih besar ialah mengapa tiada sistem atau sokongan awal yang mampu mengesan dan membimbing mereka sebelum ia berlaku. Ini bukan tentang menuding jari kepada ibu bapa, guru, sekolah atau mana-mana pihak tertentu. Ini tentang kesedaran kolektif yang masih longgar, struktur perlindungan yang belum menyeluruh, serta budaya diam yang terus menutup ruang intervensi awal.
Di kala kanak-kanak mula mengambil keputusan besar dalam hidup mereka tanpa kefahaman yang cukup, ini menunjukkan bahawa mereka sedang berjalan dalam gelap. Bila mana terlalu ramai yang berada di lingkungan, mereka memilih untuk tidak bertanya, tidak mendidik, dan tidak mendekat, maka ruang ini segera diisi oleh pengaruh luar yang tidak terkawal.
Dalam hal ini, kita tidak perlukan retorik menyalahkan. Apa yang diperlukan ialah keberanian untuk membina ekosistem yang mampu bertindak lebih awal, lebih tepat dan lebih menyeluruh. Kita berdepan dengan generasi kanak-kanak yang membesar dalam suasana serba tersedia tetapi kosong isi. Telefon di tangan mereka lebih berkuasa daripada ceramah dalam surau apatah lagi ceramah-ceramah ibu bapa yang hanya bersifat masuk telinga kanan, keluar telinga kiri. Video pendek di media sosial lebih mempengaruhi jiwa mereka daripada buku teks pendidikan Islam dan pendidikan moral.
Pendidikan Seksual: Realiti yang masih ditakuti
Sudah bertahun-tahun pendidikan seksual menjadi topik yang disebut tetapi tidak pernah dilaksana secara serius. Di negara ini, ramai insan-insan yang memperjuangkannya. Antara insan yang perlu diberikan kredit ialah saudara Akhi Fairuz al-Jengkawi, saudara Aiman Psikologi, dan Hasrizal Abdul Jamil, ustaz yang tidak pernah jemu mendidik ummah.
Bagaimanapun, kebanyakan masyarakat masih memandang serong apabila istilah ini disebut, seolah-olah pendidikan seksual sinonim dengan agenda barat. Apatah lagi ada juga yang mengkritiknya atas tujuan politik. Hakikatnya, pendidikan seksual yang betul adalah benteng pertama mencegah perbuatan luar batas dalam kalangan kanak-kanak dan remaja.
Pendidikan seksual yang dimaksudkan di sini bukan mengajar teknik atau orientasi. Ia bermula dengan perkara paling asas, iaitu mengenal tubuh sendiri, membezakan sentuhan selamat dan tidak selamat, memahami sempadan sosial, mengenal risiko dan akibat hubungan seksual, serta pembentukan sikap hormat terhadap diri sendiri dan orang lain.
Kanak-kanak perlu tahu bahawa tidak semua orang dewasa boleh menyentuh mereka sesuka hati. Mereka perlu faham bahawa mesej dan gambar yang diminta melalui media sosial bukan tanda cinta. Ia adalah tujuan memuaskan nafsu serakah individu. Tanpa pendidikan seperti ini, mereka akan mengisi ruang kosong itu dengan bahan-bahan yang mereka tonton dalam diam. Sebutkan apa sahaja termasuklah gambar lucah, video eksplisit dan perbualan di ruang gelap media sosial.
Tanpa pengajaran, kanak-kanak akan mencipta pemahaman mereka sendiri. Hasilnya, kita lihat hari ini, remaja Perempuan tanpa segan silu merekod video lucah diri sendiri, lalu menghantar kepada lelaki yang baru dikenali. Semua ini berlaku sebelum mereka mampu memahami erti maruah dan akibat jangka panjang terhadap diri mereka sendiri.
Maka, kita perlu menyedarkan masyarakat bahawa tidak ada apa yang perlu ditakuti dengan pendidikan seksual. Sedangkan pencegahan terhadap perbuatan keji merupakan tuntutan syarak yang jelas. Prinsip sadd az-zara’i–iaitu menutup pintu-pintu kepada kemungkaran menjadi asas penting dalam menangani gejala sosial seperti zina dan pelanggaran maruah. Dalam hal ini, pendidikan seksual adalah jelas sebagai medium pencegah kepada isu ummah yang telah membarah ini.
‘Dark side account’ dan kelemahan kawal selia
Selain itu, ketua polis Kelantan turut mendedahkan mengenai kandungan yang ditemui dalam telefon remaja terbabit yang seharusnya perlu diberikan perhatian lanjut oleh MCMC. Ia menunjukkan bagaimana dark side account di Twitter (kini dikenali sebagai X), Telegram dan aplikasi pesanan lain membolehkan bahan eksplisit beredar tanpa sebarang tapisan. Realiti era ini ialah akses kepada kandungan lucah tidak memerlukan lagi keberanian atau kemahiran tinggi. Ia terlalu mudah dan terlalu murah untuk didapati.
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia tidak boleh terus berada dalam mod pasif. Kebergantungan kepada laporan awam dan siasatan selepas kejadian bukan satu strategi yang sesuai untuk zaman ini. Apa yang diperlukan ialah sistem pengesanan dan pemantauan yang berakar, yakni berasaskan algoritma pintar, pemantauan kandungan dalam masa nyata dan kerjasama erat dengan penyedia platform digital. Penguatkuasaan terhadap kandungan lucah, eksplisit dan pemangsa seksual atas talian mesti diperkemaskan.
AMK cakna
Di peringkat Pemuda PKR (AMK) juga turut tidak ketinggalan mengambil bahagian dalam memainkan peranan mendidik masyarakat untuk lebih cakna. Pada Februari 2024 lalu, AMK melalui Biro Pemahaman dan Pemantapan Agama pernah menganjurkan program kesedaran bertajuk “Isu Persundalan: Apakah Penyelesaiannya?” Program ini diangkat dengan objektif yang jelas, yakni untuk membuka ruang wacana secara jujur tentang jenayah seksual dan kebejatan sosial dari perspektif agama, undang-undang dan kesedaran komuniti. Dalam hal ini, AMK akan terus konsisten mencaknakan masyarakat dan orang muda dengan isu-isu seumpamannya yang sememangnya diperlukan.
Namun, perlu disedari bahawa program seumpama ini tidak mampu memberi impak lanjut jika ia tidak dibawa lebih jauh ke peringkat dasar. Ia perlu masuk ke pelan pendidikan, ke modul latihan guru, ke silibus kebangsaan dan ke dalam agenda tindakan pelbagai kementerian. Jika tidak, usaha ini akan terus menjadi kerja terpencil yang baik namun kekal tidak cukup untuk merubah struktur besar yang semakin menggusarkan.
Dalam hal ini, kita perlu sedar peranan masyarakat menjadi fardu kifayah. Mencegah tidak lagi perlu diletakkan di atas bahu ibu bapa atau guru semata-mata. Ia juga perlu disandarkan pada institusi, agensi, dan komuniti yang lebih luas. Ia adalah tanggungjawab kolektif. Rasulullah SAW juga pernah bersabda:
“Setiap kamu adalah pemimpin, dan setiap pemimpin bertanggungjawab terhadap yang dipimpinnya.” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Maknanya jelas, kegagalan membina perlindungan buat anak-anak bukan semata-mata kelemahan individu. Ia tanda bahawa kepemimpinan sosial belum memainkan fungsinya secara berkesan.
Pendidikan seksual dalam Islam bukan perkara asing. Ia dibina atas nilai adab, kesucian, dan tanggungjawab. Ia tidak menghalalkan yang haram, tetapi memberi ilmu supaya yang halal dihormati dan yang haram dijauhi dengan kefahaman.
ASHRAF HADI ialah ketua Biro Pemahaman dan Pemantapan Agama Pemuda PKR (AMK).