"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rakyat Malaysia suka buang, bazir makanan: 3000 tan metrik makanan yang boleh dimakan dibuang setiap hari

Bernama
Pembaziran makanan di kalangan masyarakat negara ini semakin membimbangkan malah di peringkat kritikal, demikian menurut Ketua Sekretariat MySaveFood, Dr Ainu Husna MS Suhaimi.

Beliau merujuk kepada data yang dikeluarkan Perbadanan Pengurusan Sisa Pepejal dan Pembersihan Awam (SWCorp) pada tahun lepas yang menunjukkan sisa makanan adalah komponen pepejal tertinggi dibuang di tapak pelupusan sampah iaitu sebanyak 55%.

Rakyat Malaysia dilaporkan membuang tidak kurang 3,000 tan metrik makanan yang masih boleh dimakan setiap hari dan jumlah itu bertambah pada musim perayaan.

Pada Ramadan tahun ini, SWCorp merekodkan 615,000 tan metrik makanan dibazirkan.

Menurut Ainu, pembaziran ini bukan sahaja di peringkat pengguna sahaja tetapi turut berlaku di bahagian pengeluaran makanan seperti di ladang yang dinamakan kehilangan lepas tuai.

Kehilangan lepas tuai bagi sayuran dan buah-buahan biasanya mencatatkan antara 20 hingga 50%. Ini jelas memperlihatkan separuh hasil tanaman hilang disepanjang rantaian akibat pengurusan yang tidak mengikut spesifikasi.

“Untuk memasuki pasaran, produk pertanian seperti sayuran dan buah-buahan perlu berada dalam keadaan sempurna dan tiada kecacatan, ‘standard kosmetik’.

“Ini disebabkan tanggapan pengguna terhadap produk makanan iaitu sayur dan buahan yang sempurna adalah lebih baik daripada yang tidak sempurna,” kata Ainu kepada Bernama baru-baru ini.

Menurut beliau, tanggapan di peringkat pengguna ini perlu diubah bagi memastikan sayur-sayuran dan buah-buahan yang tidak sempurna bentuk dan fizikal masih boleh dimakan dan mempuyai khasiat yang sama.

MySaveFood digerakkan di bawah projek kerjasama antara MARDI dan Pertubuhan Makanan dan Pertanian Pertubuhan Bangsa Bersatu (FOA) di bawah SaveFood Global. Ia dimulakan pada Mac 2016 dengan sasaran mengurangkan separuh jumlah pembaziran makanan di Malaysia menjelang 2030 selaras dengan matlamat ‘Save Food’ di peringkat global yang diterajui FAO.

Contoh negara luar

Beberapa negara luar seperti Turki, Perancis, Denmark amat aktif dalam usaha mengurangkan pembaziran makanan ini, katanya.

Ainu memberi contoh, Kempen Mengurangkan Pembaziran Roti secara besar-besaran di Turki pada 2013 berjaya dengan sokongan padu Presiden Turki selain kerjasama aktiviti dan promosi yang bukan sahaja melibatkan agensi kerajaan tetapi juga syarikat swasta, hotel, restoran dan juga media.

Hasilnya, kempen itu berjaya mengurangkan pembaziran roti yang bernilai 2.8 bilion Turki Lira dalam tempoh setahun.

Sementara itu, Perancis pula boleh dijadikan negara contoh dalam pembangunan polisi mengurangkan pembaziran makanan.

“Melalui polisi tersebut, pasaraya digalakkan untuk menyerahkan produk makanan sama ada segar atau produk proses kepada bank makanan. Jumlah serahan tersebut akan dinilai dan diberi pengecualian cukai,” katanya.

Berbeza di Denmark, mereka menggalakkan semua pihak yang terlibat secara sukarela. Kerajaan memberi galakkan sehingga banyak bank makanan ditubuhkan bagi menampung makanan yang didermakan oleh pelbagai pihak.

“Chef-chef di Denmark turut aktif menghasilkan makanan bernilai tinggi daripada lebihan makanan. Secara keseluruhan, Denmark memperkenalkan konsep ekonomi sirkular di mana makanan dapat dikurangkan jika dirancang dengan baik,” katanya.

Bank makanan di Malaysia

Di Malaysia, pihak kerajaan mula memandang serius terhadap penubuhan bank makanan di peringkat kebangsaan selepas penubuhan bank makanan di Pulau Pinang awal tahun ini dengan usahasama Food Aids Foundation.

Melihat ia sebagai sesuatu yang positif, Ainu berkata satu rangka kerja khas dicadang dibangunkan untuk menjadi rujukan semua pihak yang berminat membangunkan bank makanan.

“Ini akan memastikan makanan sampai kepada golongan sasaran yang benar-benar memerlukan. Pengalaman melalui MySave@Ramadan, makanan hanya diberikan sebanyak yang perlu mengikut bilangan ahli. Makanan yang dimasak perlu diedarkan serta merta dan edaran juga perlulah bersesuaian seperti sebelum waktu makan.

“Banyak faktor perlu diambil kira terutama sekali apabila menguruskan makanan yang dimasak seperti lebihan makanan dari restoran serta hotel dan tidak mustahil Malaysia akan mempunyai bank makanan sendiri,” katanya yang berharap MySaveFood akan terus berkembang menjadi satu entiti penting negara dalam usaha mengurangkan pembaziran.

Jelas beliau, walaupun inisiatif mewujudkan bank makanan untuk menyelamatkan makanan sangat dialu-alukan namun yang paling penting keperluan membuat perancangan untuk tidak membazir tidak kira di ladang, restoran, hotel mahupun di rumah.

Ainu berkata hala tuju MySaveFood seterusnya adalah untuk menjalankan penyelidikan daripada peringkat pengeluaran makanan sehingga kepada pengguna untuk mengenalpasti isu sebenar pembaziran makanan.

Elak salah faham

Sementara itu, Grub Cycle yang melakukan kerja sosial melalui bank makanan mempunyai pendekatan berbeza iaitu mengumpulkan barang makanan kering yang hampir tamat tempoh untuk dijual dengan harga yang murah kepada golongan yang benar-benar memerlukan.

Ini dapat mengurangkan pembaziran terutama pasaraya yang menjual barangan keperluan dapur, menurut salah seorang penaung bersama Grub Cycle, Hawanisa Roslan.

Beliau berkata, masyarakat Malaysia kurang peka dan tidak bersifat rasional dalam menghargai makanan kerana ramai yang mempunyai anggapan yang salah mengenai label tarikh luput makanan.

“Sebagai contoh makanan yang sudah melepasi tarikh berlabel “Best Before” (masih boleh dimakan namun kualiti dan kesegaran makanan sudah berkurangan) disalah erti sebagai sudah luput dan terus dibuang.

“Di samping itu masih ramai juga, peniaga yang akan membuang produk atau buahan dan sayuran yang dianggap “tidak cantik” walaupun cuma terdapat kecacatan minima yang tidak menjejaskan rasa dan khasiatnya,” katanya.

Dalam usaha menyedarkan masyarakat bagi mengelakkan pembaziran makanan daripada terus berlaku, Grub Cycle cuba memberi kesedaran dengan mendidik pengguna supaya lebih bersikap menghargai makanan.

Sebagai contoh, Crub Cycle menghasilkan produknya sendiri seperti jem nenas & Apple Cinnamon untuk melangsungkankan jangka hayat buah-buahan yang digunakan disamping menyelamatkan daripada dibuang begitu sahaja kerana tidak menepati piawaian pasaran.

Sepanjang tiga tahun terlibat dalam Grub Cycle, Hawanisa mengakui semakin ramai yang menyedari seriusnya isu pembaziran makanan di negara ini dan sudah mula terbuka dengan idea baru untuk sama-sama mengurangkan tahap pembaziran.

“Namun secara peribadi, saya masih mengharapkan tindakan dan langkah yang lebih proaktif diambil oleh pihak berkuasa untuk memastikan perniagaan melibatkan makanan terutamanya, tidak lagi menjadi penyumbang kepada statistik kehilangan dan pembaziran dalam sistem makanan.

“Di samping itu, rakyat Malaysia yang terkenal dengan sifat suka menjamu juga harus diberi kesedaran untuk lebih menghargai makanan dan berpada-pada dalam menguruskannya supaya tidak berlaku pembaziran,” katanya.

Sempena sambutan Hari Makanan Sedunia yang disambut pada 16 Oktober setiap tahun, diharapkan supaya masyarakat di negara ini menghargai makanan bagi mengelakkan pembaziran dan makanlah mengikut keperluan bukan mengikut nafsu.

Ingatlah ramai di luar sana yang tidak cukup makanan malah di sesetengah negara yang dilanda kemarau atau perperangan, ramai yang menderita kerana kebuluran, malah terpaksa mengutip sisa makanan dari sampah atau makan rumput untuk kelangsungan hidup!

Tiada ulasan: