"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Persaingan sengit pemilihan PKR cetus politik wang

WARTAWAN SINAR HARIAN

SHAH ALAM - Persaingan sengit di kalangan calon-calon yang bertanding dalam pemilihan PKR adalah antara faktor politik wang semakin menular dalam parti itu.

Penganalisis politik dari Universiti Putra Malaysia (UPM), Dr Syed Agil Syed Alsagoff berkata, isu tersebut perlu dibendung serta merta kerana ia bakal menentukan sama ada pemilihan tersebut dijalankan secara bersih atau sebaliknya.

“Isu ini juga pernah disuarakan oleh timbalan presidennya, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali dan bukan hanya PKR, malah semua parti perlu bersih daripada masalah sama.

“Ahli-ahli politik harus memainkan peranan yang telus dan adil dalam mana-mana parti supaya boleh dijadikan sebagai contoh kepada rakyat,” katanya kepada Sinar Harian, hari ini.

Pada masa sama, beliau berkata, kesedaran dan didikan kepada semua ahli dalam parti harus diterapkan supaya budaya rasuah itu tidak terus merosakkan parti.

“Apa yang penting adalah kesedaran ahli-ahli parti untuk memperjuangkan matlamat parti itu sendiri bukan berasaskan kepada wang, projek atau sebagainya.

“Pihak pemimpin tertinggi parti juga harus menegur sekiranya ada di kalangan ahli-ahli yang amalkan budaya rasuah,” katanya.

Tiada ulasan: