"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Keluarga dedah Hassan Tahir bukan penyokong tegar

Harakahdaily
KUALA TERENGGANU: Keluarga penyokong PAS yang dilaporkan menyerah borang menyertai Umno kepada Tan Sri Muhyiddin Yassin kelmarin menjelaskan Hassan Tahir, 67 bukan pendokong PAS tegar.

Anak saudaranya, Mohammad Faizal Che Yusoff berkata, Hassan bukanlah seorang penyokong tegar PAS seperti dilaporkan kebanyakan media semalam.

“Bapa saudara saya tidak pernah terlibat secara aktif dan konsisten dalam sebarang aktiviti PAS. Berbeza dengan datuk saya, Che Tahir Che Muda pendokong PAS yang dikenali ramai di Manir.

“Beliau lebih mesra dengan panggilan Tokki A. Adalah menjadi tanggungjawab saya untuk menjelaskan perkara sebenar kerana telah dieksploit media Umno dengan gambaran Hassan penyokong tegar PAS,” katanya di sini.

Semalam akhbar Umno melaporkan lebih 300 penyokong PAS termasuk Hassan yang disifatkan penyokong tegar PAS menyerah borang menyertai Umno kepada Timbalan Perdana Menteri.

Oleh itu Muhyiddin menyifatkan gelombang kesedaran dalam kalangan penyokong PAS semakin meluas apabila mereka mendapati parti itu kononnya membohongi pengikutnya.

Faizal yang juga seorang peguam berkata, keluarga Tokki A di Kampung Pulau Bahagia tidak berpecah biar pun seorang ahli keluarga bertindak menentang arus.

“Usaha Umno Terengganu mahu memecahkan keluarga Tokki A pada saya hanya kerja sia-sia. Timbalan Perdana Menteri telah diberi maklumat salah penasihat-penasihat yang berkepentingan,” katanya yang juga seorang peguam.

Tahun lepas Presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak juga mengunjungi Dun Manir dengan harapan dapat memecahkan kubu PAS di kawasan tersebut.

Malah Adun Manir, Datuk Harun Taib mendedahkan Umno mengumpankan anak-anak muda dengan wang ringgit bagi menarik mereka menyertai Umno.

Faizal berkata, taktik kononnya ahli dan penyokong PAS menyertai Umno seperti yang diuar-uarkan semula sekarang menggambarkan tarikh pilihan raya umum ke-13 semakin hampir.

“Di mana saja pemimpin utama Umno berkunjung, maka akan berlakulah penyerahan borang yang dikatakan secara besar-besaran menyertai Umno.

“Dalam keghairahan itu kadangkala pimpinan utama Umno diperdaya juak-juak mereka sendiri bagi mendapat habuan tertentu. Penduduk di Pulau Bahagia tidak boleh diperdaya dengan lakonan itu,” ujarnya.

Tiada ulasan: