"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Orang Melayu yang tak solat kafir?

amkns
Adakah ini bermakna orang Melayu yang tidak menunaikan solat adalah kafir? Islam solat, bukan Islam tak solat?

Solat tonggak pemisah Muslim, kafir
BERITA HARIAN 24 DIS 2012

Solatlah yang dapat membezakan antara orang Islam dengan orang bukan Islam.

Apabila solat fardu telah menjadi wasiat terakhir Nabi SAW, maka kita sebagai seorang Islam yang cintakan Rasulullah SAW sepenuh hati haruslah selalu menjaga dan memeliharanya sepanjang perjalanan hidup yang masih tersisa ini.

Perhatikanlah sabda Baginda yang bermaksud: “Tonggak pemisah antara seorang Muslim dan kafir adalah solat” (H.R. Muslim)
Sumber: bharian.com.my

Tiada ulasan: