"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Seorang pengsan dipukul, Kembara Oren N9 henti serta merta

Hazayani Zakaria

KUALA LUMPUR: Kembara Oren terpaksa dihentikan serta merta di Negeri Sembilan apabila seorang pesertanya dipukul dengan kayu sehingga pengsan.

Dalam kejadian kira-kira jam 11 pagi semalam, Ketua Penerangan Anak, Naraza Muda (gambar) cedera di bahagian kepala dipercayai dipukul menggunakan sebatang kayu yang tajam.

Konvoi Kembara Oren dihalang di jalan utama sebelum masuk ke kawasan Felda menyebabkan berlaku pertengkaran dan Naraza dipukul sehingga pitam.

Sehubungan itu, laporan polis dibuat di Ibu Pejabat Polis (IPD) Jempol.

Kejadian tersebut juga menyebabkan Kembara Oren dihentikan serta merta kerana mendapat maklumat sekumpulan samseng sudah menunggu mereka dengan besi dan kayu tajam.

Persatuan Anak Peneroka Felda Kebangsaan (Anak) menyifatkan serangan Kembara Oren Selamatkan Felda di Negeri Sembilan sebagai paling teruk sepanjang siri kembara ke beberapa buah negeri sebelum ini.

Timbalan Presiden Anak, Aris Fezol berkata demikian ketika diminta mengulas kejadian peserta Kembara Oren dipukul oleh sekumpulan samseng di Felda Bukit Rokan Utara, semalam.

"Sebelum ini Kembara Oren memang disekat dan dihalang masuk tapi di Negeri Sembilan keadaan paling teruk kerana menyebabkan kecederaan peserta kita," kata beliau ketika dihubungi Harakahdaily hari ini.

Mengulas lanjut, Aris tidak menafikan serangan tersebut dilakukan kerana Negeri Sembilan merupakan negeri Pengerusi Felda, Tan Sri ISa Samad dan Pengarah Besar Felda, Faizol Ahmad.

"Pihak Felda sudah hilang pertimbangan kerana terlalu banyak pendedahan buruk mengenai mereka dibuat oleh Anak.

"Mereka tidak ada cara lain selain menggunakan keganasan," katanya.

Tegas beliau juga, kejadian sedemikian tidak akan berlaku jika pihak polis bertindak tegas terhadap kumpulan yang menyerang.

"Mereka berani buat sebab polis tak ambil apa-apa tindakan, hanya sekadar menjadi pemerhati.

"Selepas laporan polis dibuat di Perak semasa Kembara Oren diserang, tak ada apa-apa tindakan diambil dan ini menggalakkan pihak tertentu terus melakukan serangan," katanya.

3 ulasan:

wira berkata...

Kalau Polis tak Ambik Tindakkan....Kita ambik Tindakan...sedia payang sebelum hujan...lawan balas....buluh lawan buluh..batu lawan batu...benda tajam lawan benda tajam...macam tu baru polis ambik tindakan...apa macam...tahap kesabaran pun ada batasnya...asyik berdiam je...depa ingat kita lemah....no.. no..

wira berkata...

kita lawan balik...

wira berkata...

Kita Pakat lawan balik..