"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kini Mujahidin Chechnya ke Syria berjuang menggulingkan kerajaan Bashar

halimislam

Puluhan pejuang yang berasal dari Chechnya meninggalkan lapangan terbang Heathrow, London minggu lalu untuk tujuan ke Istanbul bagi menyusup masuk ke Syria melalui sempadan Turki dan bergabung dengan kumpulan lain dari pejuang mujahidin bersenjata dalam perang melawan Damsyik.

39 pejuang tersebut bukanlah kumpulan pertama dari Chechen yang pernah dihantar ke Syria. Sebelumnya, ketika awal pejuang bersenjata menentang kerajaan Damsyik, puluhan pejuang Chechnya sudah berada dalam antara pasukan asing pertama yang dihantar ke Syria melalui Turki, Azerbaijan, Georgia, dan Britain.

Chechnya yang merupakan sebahagian dari wilayah Rusia telah menyatakan kebebasan politik dan bebas meskipun mendapat penentangan dari kerajaan pusat militar di Moscow.

Para pegawai daerah Chechen yang menyedari sokongan Moscow terhadap pemerintah Damsyik, sekarang ini merupakan peringatan yang bagus dengan bergabung dengan pejuang untuk menggulingkan kerajaan Presiden Bashar al-Assad.

Baca Selanjutnya SINI

Tiada ulasan: