"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pasca Pilihan Raya AS: Ramalan Perang Saudara?

ISMAIL HASHIL YAHAYA

Keputusan pilihan raya Presiden AS akan mengambil masa beberapa hari untuk diketahui tetapi liputan yang diberikan masyarakat antarabangsa ke atas plihan raya Presiden Amerika Syarikat seolah-olah mereka akan mengundi calon presiden AS. Apakah ada perubahan dalam dasar luar jika Joe Biden menang menjadi Presiden AS? Apakah AS akan mengmbil pendekatan yang lebih adil ke atas dunia jika Demokrat menang berbanding Republikan sekarang yang amat ketara dengan dasar pro-Israel melampau itu.

Pendekatan Republikan dikatakan lebih cenderung bersifat samseng, kaki pukul. Ini dapat diperhatikan daripada dasar-dasar Presiden Repulikan yang bersifat konfrantasi suka berperang dan menakluk negara asing. Bukti-bukti daripada dasar Presiden-Reagan, Presiden George Bush dan anaknya. G.W. Bush dengan dasar perang menentang keganasan antara contohnya. 

Walaupun dasar Demokrat tidak menunjukkan konfrantasi secara ketara tetapi ia cenderung kepada aksi perang yang dapat dilihat kepada pengenalan dron semasa Presiden Barrack Obama. Cumanya pendekatan konfrantasinya itu tidak ketara. Pelobi Israel Zionis paling ketara berpengaruh dan kedua-dua calon mesti mengungguli antara satu sama lain menunjukkan siapa yang lebih ke depan dalam menyokong Israel.

Semasa kempen pilihan raya Presiden, tiada kenyataan antara kedua calon yang menginspirasikan keyakinan akan dunia yang lebih aman malah lebih memperlihatkan situasi tidak menentu.

Ini dapat diperhatikan daripada calon presiden 2016, Hillary Clinton yang membuat perisytiharan bahawa partinya tidak akan menerima keputusan pilihan raya kali ini. Mungkin apa yang maksudkan ialah jika Trump menang beliau tidak akan mengiktiraf kemenangan itu. Bayangkan sebelum undian bermula beliau telah membuat kenyataan seperti itu, ini adalah suatu tindakan luar biasa. Bahkan Donald Trump pun membuat kenyataan yang sama.

Adakah Hillary sudah tahu Triump akan menang dan telah hilang keyakinan terhadap intergreti sistem pilihan raya AS. Zahirnya jika itulah kenyataannya maka beliau memberi petunjuk mengenai suatu situasi tidak menentu dalam dunia sekarang. Bayangkan kemenangan presiden AS diragukan seorang bekas calon Presiden, sesuatu yang tidak sepatutnya diragui dalam sebuah negara demokrasi terunggul di dunia.

Ada suatu menarik dalam kaitan dengan kenyataan Hillary Clinton berhubung tidak mengiktirafjika Trump menang. Undi sama ada memilih antara Trump and Biden kali ini adalah pilihan dua alternatif untuk masa depan AS dan dunia. Suatu pertarungan ideologi dan konfrantasi geopolitik dalam AS sendiri sedang berlaku antara Kuasa Tanah Air Republikan (Republican Land Power) and the Kuasa Laut Demokratik (Democratic Sea Power) dan ia akan terus berterusan selepas pilihan raya Presiden.

Konflik antara dua vektor geopolitik ini dapat saja berlarutan kepada fasa panas mencetuskan perang saudara – ingatan kepada Perang Saudara Amerika abad antara Konfedarasi (negeri-negeri Selatan AS) dan Union (negeri-negeri Utara) – yang akan meretakkan sturktur negeri-negeri di Amerika.

Harus difahami struktur politik setiap negeri di AS dan kuasa-kuasa Gabenornya iaitu sistem persekutuannya memberikan kedaulatan tersendiri kerana setiap negeri itu mempunyai undang-undang negerinya yang bersifat autonomi. Oleh itu maksud “negeri” itu seolah-olah bermaksud negara-negara bersatu Amerika.

Bahkan sudah kedengaran ulasan-ulasan bahawa situasi AS selepas pilihan raya Presiden akan berada dalam keadaan tidak stabil. Penduduknya telah membeli senjata sebagai pertahanan di kawasan dan rumah mereka. Ini bermaksud AS akan memasuki era ketidakstabilan atau mungkin darurat.

Majalah Time (2 Novermber 2020) di bawah tajuk ‘Buying a Gun Ahead of the Election Won’t Make You More Powerful. Here’s What Americans Should Do to Deal With Crisis Instead’ telah memperihalkan situasi ini.

Majalah Time menyataka bahawa kumpulan berhaluan kanan dan liberal di AS telah mula membeli senjata api dan merancang menggunakannya bagi mempertahankan diri daripada keganasan yang bagi mereka dijangka berlaku dalam pasca keputusan pilihan raya.

Sesuatu yang tidak pernah berlaku dalam sebuah negara yang dikatakan amai dan tenteram dengan ketinggian nilai kebebasan dalam demokrasi tidak akan mengheret ke perang saudara dan kini berada dalam situasi meruncing? Biasanya AS yang memporak perandakan negara asing.

Apabila sesebuah negara itu berada dalam keadaan tidak stabil, di AS keputusan tidak berada di tangan kerajaan pusat, tetapi di tangan negeri-negeri. Jika sesebuah masyarakat berhadapan dengan kekacauan dan terpisah oleh fahaman ideologi dan geopolitik, seperti yang disebut antara garisan biru dan merah, ia bukan sahaja bermakna Repulikan atau Demokratik tetapi juga merangkumi kumpulan-kumpulan patriotik atau liberal, konservatif dan progresif, atau kuasa Laut dan Darat.

Adakah perancangan pihak Zionis yang menguasai hampir kesemua struktur pemerintahan hinggakan sampai ke satu tahap calon Presiden AS tidak boleh menegur atau mengkritik apa yang dilakukan Israel menunjukkan elit kepimpinan AS seolah-olah menyembah di kaki Zionis.

Kolumnis adalah pensyarah di Jabatan Komunikasi, Fakulti Komunikasi, Seni Visual dan Komputeran di Universiti Selangor (Unisel)

Tiada ulasan: