"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

‘Kalau dengan Trump pun dia boleh sokong, tutup keslah dengan Pas ni’

SITI NUR ZAWANI MISCON

‘Kalau dengan Trump pun dia boleh sokong, tutup keslah dengan Pas ni’

 "Strong, Formidable and Convincing (kuat, hebat dan meyakinkan). Harap lelaki ini akan jadi pemenang," tulis Fadli Shaari.

Twitter Timbalan Ketua Pemuda Pas, Ahmad Fadhli Shaari dihujani kecaman warganet susulan kenyataannya yang berharap agar Presiden Amerika Syarikat (AS), Donald Trump memenangi pilihanraya di negara itu.

Menerusi ciapan tersebut, Ahli Parlimen Pasir Mas itu menyifatkan Trump mempunyai undi yang kuat, hebat dan meyakinkan.

“Strong, Formidable and Convincing (kuat, hebat dan meyakinkan). Harap lelaki ini akan jadi pemenang,” tulisnya.

Berikutan itu, pengguna Twitter mula menyerang dan melabel Ahmad Fadhli sebagai penyokong Israel kerana menyokong Trump yang pernah mengisytihar Baitulmaqdis sebagai ibu kota Israel.

“Sokong Trump sama macam sokong Israel tak gitu,” soal pengguna Khayrulamry.

“Engkau faham ke apa yang kau cakap ini? Ke main ‘copy and paste’ saja. Trying hard nak nampak relevan, padahal sampah,” kata saidinrose.

Netizen juga menyindir dan berkata tidak dapat dinafikan Pas ketika ini adalah king maker.

“Kita tak boleh baca dia nak swing arah mana. Kalau dengan Trump pun dia boleh sokong, tutup keslah dengan Pas ni,” kata Friends of Abu.

Bagaimanapun, dalam satu komen balas pengguna yang mempersoalkan alasan wakil rakyat berkenaan menyokong Trump, Fadhli berkata, sokongannya hanya kerana beliau yakin pentadbiran AS akan terus lemah di bawah Trump.

“Kedua-duanya yang bertanding sama bahaya, tapi jika Trump menang, Amerika akan terus lemah. Dan tidak ada saat Amerika paling lemah dari sudut ekonomi dan politik kecuali ketika Trump sebagai Presiden,” katanya.

Sebelum ini, Pas menjadi antara yang lantang berdemonstrasi di hadapan kedutaan AS untuk membantah tindakan biadab Trump yang mengisytiharkan Baitulmaqdis sebagai ibu kota Israel.

Himpunan bantahan itu disertai lebih 10,000 peserta pada tahun 2017.

Tiada ulasan: