"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mengapa rakyat perlukan Anwar segera jadi PM?

NORMAN RADZUAN

Rakyat menghadapi saat genting hidup dan mati. Muhyiddin pentingkan Kabinetnya dari rakyat.

Keengganan Muhyiddin mendengar rayuan rakyat, jelas memperlihatkan Muhyiddin sanggup menggadaikan berbillion wang rakyat demi membentuk kerajaannya, meletakkan Ahli Parlimen dengan jawatan syarikat berkaitan kerajaan (GLC) demi menjaga kedudukan dirinya.

Muhyiddin hanya sanggup mendengar nasihat seorang rakyat Malaysia, Azmin demi survival politiknya daripada survival rakyat.

Wang Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) hanya kerajaan boleh gunakan (pinjaman ) walaupun ia milik rakyat untuk menanggung tujuan politik berkepentingan peribadi.

Hingga semalam sudah empat orang rakan Facebook tidak termasuk rakan-rakan lama yang ingin meminjam wang.

Kita sama-sama susah. Mereka meminta bantuan untuk meneruskan kehidupan. Apabila orang meminta bantuan bermakna mereka sudah tiada perasaan segan demi survival. Sebab itu saya perumpamakan ia antara hidup dan mati.

Itu yang dalam pengetahuan saya tetapi bagaimana ribuan lagi menghadapi saat genting ini? Mereka saat ini sedang bertarung apakah yang boleh diberi makan minum untuk keluarga dan seterusnya menjadi papa kedana.

Kita ingin bertanya Muhyiddin mengapa dia sanggup membentuk kerajaan begitu besar dan mengarut dengan kos beratus juta ringgit dengan menggunakan wang rakyat.

Memecah satu kementerian menjadi tiga, melantik dua Timbalan Menteri dalam satu Kementerian dan mencipta Menteri Duta Khas untuk mengukuhkan kedudukannya sebagai PM.

Apa salahnya rakyat mahu mengeluarkan 20 peratus dari simpanan mereka sendiri untuk meneruskan kehidupan atau membina perniagaan baru selepas dibuang kerja?

Mereka mahu memohon pekerjaan tetapi bagaimana sedangkan syarikat-syarikat di seluruh negara sedang membuang pekerja. Mereka mahu berniaga tetapi tiada modal berbuat demikian.

Mahu meminjam sedankan rakan dan sanak saudara juga dibuang kerja. Bantuan kerajaan rasanya 50 peratus ditolak dan nilainya diberi kepada rakyat hanya cukup untuk perbelanjaan seminggu dua.

Pandemik yang menimbulkan panik hingga lumpuh ekonomi dunia datang tanpa disangka. Ia bukan berlaku setiap tahun. Rakyat bukan sahaja panik dari dihidapi Covid-19 tetapi panik bagaimana untuk meneruskan kehidupan.

Sebab itulah mengapa kita perlukan Anwar Ibrahim segera menjadi PM. Kita perlu pemimpin yang mendengar nadi rakyat. Saya yakin Anwar juga akan senada Najib akan membenarkan wang KWSP dikeluarkan.

Sama ada RM10,000 seperti dikatakan oleh Najib atau 20 peratus seperti saranan saya ia sangat diperlukan oleh rakyat.

Apa yang kita harapkan daripada Muhyiddin? Muhyiddin sanggup membunuh ekonomi rakyat untuk mengadakan darurat hanya demi kepentingan dirinya terus kekal menjadi PM. Rakyat patut disedarkan penipuan Muhyiddin ini!

Jika pemimpin Pakatan Harapan (PH) bijak, penyokong-penyokong PH bijak, isu ini patut dimanfaatkan sebaik-baiknya.

Ia bukan sekadar isu bola tanggung tetapi ia adalah isu popular yang boleh membangkitkan semangat dan kesedaran rakyat siapa dia Muhyiddin dan mengapa kita perlukan Anwar dengan kadar segera.

Mari kita seluruh rakyat bersama-sama membantu rakyat berkempen untuk mendapatkan hak simpanan peribadi sendiri ini untuk kita sama-sama dapat membantu rakyat yang menempuh saat-saat paling kritikal ketika ini.

Ini masa terbaik kita berkempen untuk ahli Parlimen bersama rakyat melawan kerajaan Muhyiddin yang hanya memikirkan nasib diri dan Kabinetnya di Parlimen nanti.

Inilah isu dan masa tepat untuk Ahli Parlimen menggagalkan belanjawan Muhyiddin yang pentingkan diri sendiri daripada membela nasib rakyat.

Tiada ulasan: