"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemimpin Pas lebih banyak dibenci berbanding Pakatan Harapan, Anwar

FAZLI RADZI

Pemimpin Pas didapati lebih banyak dibenci pengguna Twitter berbanding pemimpin Pakatan Harapan (PH) mengikut tinjauan Kuala Lumpur School of Artificial Intelligence (KLSAI).

Pas yang kini sebahagian daripada komponen kerajaan Perikatan Nasional (PN) menerima 37.89 peratus sentimen negatif diikuti rakannya, Umno dengan 30.49 peratus.

Walau bagaimanapun, tinjauan berdasarkan 300,000 ciapan di Twitter antara 21 hingga 25 Oktober lalu menunjukkan kepimpinan PH paling kurang dibenci berbanding parti lain dengan hanya 25 peratus.

Kajian menggunakan pelbagai bots bagi mengeluarkan teks-teks ciapan pengguna Twitter itu juga mendapati hanya 15.75 peratus sentimen negatif terhadap Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ketua Pembangkang yang juga Presiden PKR itu sekali gus menjadi ahli politik paling kurang dibenci manakala bekas orang nombor dua PKR, Datuk Seri Mohamed Azmin Ali menjadi politikus paling dibenci mencecah 90.63 peratus.

Sementara itu, darjah kebencian kedua tertinggi bagi pengguna Twitter dimiliki Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin yang juga Presiden Bersatu dengan 75.56 peratus.

Menurut KLSAI lagi, bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad merangkap Pengerusi Penaja Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) menjadi ahli politik ketiga dibenci dengan 65.6 peratus.

Tiada ulasan: