"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

MP Keningau ingkar perintah kuarantin?

FAZLI RADZI


Ahli Parlimen Keningau, Datuk Dr Jeffrey G Kitingan dikatakan ingkar perintah menjalani kuarantin wajib di rumah.

Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) itu difahamkan perlu menjalani kuarantin dari 24 Oktober hingga 6 November ini.

Walau bagaimanapun, Jeffrey dilihat berada dalam satu majlis jamuan pemimpin kerajaan Perikatan Nasional (PN) semalam yang turut dihadiri Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

Foto pertemuan Jeffry dan surat perintah pengawasan dan pemerhatian daripada Kementerian Kesihatan (KKM) yang tertera namanya tular di media sosial.

Sebelum ini, Menteri Perusahaan Perladangan dan Komoditi, Datuk Dr Mohd Khairuddin Aman Razali dikecam rakyat kerana gagal mematuhi kuarantin wajib di rumah setelah pulang dari Turki, pada 7 Julai lalu.

Walau bagaimanapun, Pejabat Peguam Negara bulan lalu memutuskan tiada tindakan akan diambil terhadap Ahli Parlimen Pas Kuala Nerus itu berhubung kesalahan itu.

Pada 7 Ogos lalu, KKM mengenakan kompaun RM1,000 terhadap Khairuddin atas kesalahan mengikut Peraturan-Peraturan Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit (Langkah-Langkah Di Dalam Kawasan Tempatan Jangkitan), Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1998 (Akta 342).

Tiada ulasan: