"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Profesor Datuk Dr. Sidek Baba bertanding?

anaabdullah

Salah seorang kawan penulis ada berkata, Dr Sidek Baba bertanding PRU 13 ini. Barangkali kebanyakan yang mengenalinya boleh setuju dan penulis turut berkata “Ya”. Mengapa? Sejak menyertai umno bersama sama Datuk Seri Anwar Ibrahim memang Dr Sidek Baba ada cita cita untuk jadi ketua menteri Melaka.

Macam juga Profesor Datuk Dr Ibrahim Shah bekas naib canselor UITM punya cita cita untuk dilantik sebagai ketua menteri Melaka sebaik bersara.

Maklum sahaja dalam umno mana mungkin orang baru akan dinaik pangkatnya begitu cepat. Bukan macam Anwar Ibrahim naik begitu cepat, maka jatuh pun cepat juga. Faham fahamlah cantas mencantas sering berlaku dalam umno sejak sekian lama. Lebih lebih lagi zaman Tun Mahathir jadi perdana menteri.

Bukan setakat di cantas malah ada yang dikerat hidup hidup pun ada. Atas sebab itu cita cita Profesor Datuk Dr. Sidek Baba tidak tercapai. Apapun beliau mengekakan dirinya dalam arena akademik di UIAM sehingga dalam jawatan Timbalan Rektor.

Oleh itu, cerita pasal dia (Dr Sidek) ini akan bertanding pada PRU 13 yang akan diadakan pada 5 Mei 2013 ini mungkin akan jadi reality, kerana Datuk Abu Seman Bekas Ahli Parlimen Masjid tanah tiada dalam senarai calon dan digugurkan.

Bermakna sah parlimen Masjid Tanah Melaka yang diwakili Datuk Abu Seman Yusop (bekas timbalan menteri) kosong dan memerlukan calon baru yang rasa penulis calonnya tidak lain dan tidak bukan ialah Dr Sidek Baba yang pernah dapat anugerah Tokok Maal Hijrah Lebih lebih lagi Dr Sidek Baba timbalan pengerusi kumpulan khas yang dibentuk untuk jatuhkan nama baik Anwar dianggap oleh Najib sebagai salah seorang bekas kawan akrab yang berjaya menjejaskan reputasi Anwar.

Jadi, munasabah Dr Sidek Bab ada dalam senarai calon untuk bertanding di parlimen Masjid tanah Melaka pada PRU 13 ini. Dikatakan, jika BN menang PRU 13 Datuk Dr Sidek Baba, dijangka akan dilantik sebagai menteri penuh dalam kabinet Najib. Juga munasabah, kerana beliau ada gelaran Profesor Dr berbanding dengan lain lain calon yang sudah diberi kepercayaan mengetuai satu satu kementerian. Mungkin akan dilantik sebagai menteri pelajaran sebagai mengenang jasa.

Tiada ulasan: