"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Bukti pengiraan Salahuddin akan menang kalau bertanding di Pulai

Cenangau  

SEMALAM aku ada tulis satu posting bertajuk "Nur Jazlan yang menang majoriti 20,449 pun kecut perut dengan Salahuddin?"


Antara lain aku tulis pasai Nur Jazlan, ahli Parlimen Pulai yang kecut perut pasai dia berkemungkinan besar akan ditentang oleh Salahuddin Ayub.

Aku pun sebenarnya agak mushkil jugak pasai apa kerusi parlimen Pulai dipilih sebagai tempat yang mungkin Salahuddin Ayub akan bertanding selain Batu Pahat dan Tanjung Piai. Pasainya di kerusi tu calon PAS masa PRu13 kalah lebih 20ribu undi.

Bukan setakat kalah dengan majoriti yang besar tapi kerusi yang calon PAS bertanding dan kalah dengan majoriti paling besar dalam banyak-banyak kerusi yang calon PAS bertanding.
Bila ditengokkan komposisi kaum di parlimen Pulai tu dengan peratus kaum cina yang agak besar, memang nampak macam kalau Salahuddin Ayub bertanding kat situ peluang untuk dia menang memang ada.

Hari ni, saja aku cari di google dan aku jumpa satu laporan yang menganalisa keputusan kerusi-kerusi yang calon PAS bertanding masa PRu12 dan peluang PAS untuk PRU13.

Kalau ikut analisa dalam laporan tu, PAS bukan saja boleh menang tapi boleh menang besar di kerusi Parlimen Pulai.

Dari kalah dengan majoriti 20,449 undi boleh terbalik kuang jadi menang pulak dengan majoriti 7,435 undi.

Jadinya memang tak heran la kalau Nur Jazlan kecut perut pun. Tambah-tambah dengan sokongan orang cina yang semakin meningkat ni, bukan takat 85% ada yang cakap undi cina yang bakal Pakatan Rakyat dapat masa PRU13 nanti adalah undi maksimum dengan maksud lebih dari 90% undi.

Pasai tu kut Nur Jazlan cukup gelabah bila Salahuddin turun ke parlimen Pulai sebelum ni, melawat kawasan setinggan di Skudai Kiri sampai rombongan tu dihalang dan diganggu oleh orang Umno kat situ.

Kalau trend pengundi cina macam tu, bukan setakat Nur Jazlan akan kalah di Pulai tapi kerusi Muhyiddin Yasin di Pagoh pun tak selamat.

Berkaitan
PRU13: Naib Presiden Pas hadapi ‘ujian’ awal di Johor - SinarHarian
"Segala pertempuran ditangguhkan sehingga selepas pilihanraya"

Tiada ulasan: