"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kerjasama PAS-Umno kehendak Hadi, tidak perlu guna nama Nik Aziz

Faiz Zainudin

KUALA LUMPUR: Umno dan PAS tidak sepatutnya menggunakan nama bekas muryidul am PAS, Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai cagaran kepada penyatuan politik 2 parti itu, kata Khalid Samad.

Pangarah Komunikasi Amanah itu berkata, PAS sepatutnya menyatakan panyatuan itu adalah kehendak Presidennya Abdul Hadi Awang, bukannya mendakwa ia dipersetujui Nik Aziz.

“Saya kecewa mereka guna nama Nik Aziz. Sepatutnya tidak payah sebut pun tak apa. Cakaplah ini pendekatan Hadi, pendekatan baru PAS mengikut kehendak Hadi.

“Itupun masih rasa pelik sebab dulu Hadi keras terhadap Umno, sekarang makin kendur,” katanya ketika ditemui selepas menghadiri Festival Permainan Malaysia@Kuala Lumpur 2019 di Dataran Merdeka hari ini.

Khalid berkata, semua pihak mengetahui sikap Nik Aziz terhadap Umno yang begitu keras kerana parti itu didakwa menjadi penghalang kepada hubungan orang Melayu dan bukan Melayu.

Bagaimanapun tanpa berselindung Khalid mengakui Nik Aziz pernah bersetuju untuk bekerjasama dengan Umno.

“Dia (Nik Aziz) kata kalau nak kerjasama dengan Umno, Umno kena bubar masuk PAS, macam itu Nik Aziz sebut.

“Macam Dr Mahathir Mohamad, beliau keluar Umno dan bersama PH atas dasar yang jelas selari dengan kehendak kami. Maka itu merupakan satu perkara tidak aneh untuk bekerjasama dengan Mahathir melawan rasuah,”katanya.

Semalam Hadi mendedahkan penyatuan Umno dan PAS dipersetujui Nik Aziz ketika beliau masih hidup, malah ia pernah dibincangkan dalam mesyuarat Majlis Syura parti melibatkan bekas muryidul am itu.

Nik Aziz ketika hayatnya pernah mencadangkan supaya Umno dan PAS dibubarkan dengan menubuhkan sebuah parti baru berlandaskan Islam bagi menyatukan orang Melayu dan sebagai tempat berlindung semua pihak, termasuk bukan Islam.

Semalam PAS dan Umno menandatangani piagam kerjasama 2 parti itu, menandakan bermulanya hubungan rasmi antara PAS dan Umno sekali gus membentuk satu blok baru dalam politik negara bagi menyaingi PH.

Presiden Umno, Ahmad Zahid Hamidi serta Hadi yang mewakili parti masing-masing menandatangani Piagam Muafakat Nasional di PWTC disaksikan puluhan ribu penyokong Umno dan PAS.

Turut hadir ialah wakil parti komponen Barisan Nasional dan Gagasan Sejahtera.

Kecoh lebih

Mengulas mengenai Piagam Muafakat Nasional, Khalid berkata segala ucapan berapi-api Umno dan PAS menghasilkan piagam “lebih kurang macam Rukun Negara”.

“Mereka kecoh lebih…soal Islam sebagai agama utama sudah ada dalam Perlembagaan Persekutuan, perpaduan nasional dalam agenda kita, undang-undang semua ada dalam Rukun Negara,” katanya.

Khalid juga berterima kasih kepada Umno dan PAS kerana mengambil keputusan untuk tidak meruncingkan perpaduan kaum dan agama, dan kembali membina perpaduan nasional, tadbir urus yang baik dan melawan rasuah seperti yang ingin diusahakan Pakatan Harapan.

Beliau menolak dakwaan penyatuan PAS-Umno akan memberi ancaman kepada PH, sebaliknya ia akan dipertikaikan oleh ahli kedua-dua parti itu.

“Ahli PAS yang lama akhirnya menyedari apa yang kami dakwa dulu terbukti benar…begitu juga ahli Umno yang totok tidak boleh terima PAS. Saya difahamkan di Kelantan sudah macam-macam orang bercakap di kedai kopi,” katanya.

Tiada ulasan: