"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pemimpin AMANAH pilih pilihan kedua setelah pilihan pertama mendapat sokongan, bukan kerana gilakan kerusi empuk

Kenyataan Pengarah Komunikasi AMANAH adalah pendirian rasmi parti
Dr ZAIDI ZAKARIA


Pengarah Komunikasi AMANAH adalah YB Khalid. Antara tugas Pengarah Komunikasi adalah menyampaikan (komunikasi berkesan) keputusan rasmi parti. Pengarah Komunikasi tidak boleh sewenang-wenangnya mengeluarkan kenyataan rasmi parti.

AMANAH mengamalkan Konsep Syura atau persetujuan bersama, atau konsensus dalam menentukan halatuju, perjalanan dan keputusan parti. Dalam ertikata lain, tiada keputusan individu atau ‘one-man show’ dalam AMANAH.

Keputusan pilihan pertama mencalonkan DS Anwar, dan pilihan kedua Tun Mahathir sebagai calon Perdana Menteri PH Plus adalah keputusan rasmi AMANAH.

Dua pilihan dibuat kerana menyedari keputusan dua kali pengundian 222 Ahli Parlimen di Istana Negara calon pilihan pertama PH , DS Anwar tidak mendapat undian atau sokongan 112 Ahli Parlimen. Jika pilihan pertama gagal, kita perlu bersedia dengan pilihan kedua.

Mandat Rakyat dalam PRU14 adalah kepada PH + Warisan. PH pula terdiri dari 4 parti; PKR, DAP, AMANAH dan Bersatu.

Mereka yang mengkhianati mandat ini adalah Bersatu dan 11 MP dari PKR. Kerana pengkhianatan ini, Kerajaan PH + Warisan ini tersungkur!

Usaha mengembalikan mandat PRU14 ini adalah usaha mengembalikan PH + Warisan ke Putrajaya, iaitu anggota asal yang diberi mandat oleh rakyat dalam PRU14 yang lepas. Terkecuali mereka yang khianat, Bersatu dan 11 MP PKR.

Sebagaimana yang kita sedia maklum (keputusan 2 kali undian di Istana), jika PH bergantung semata-mata kepada jumlah ahli parlimen PH @ PKR, DAP dan AMANAH, PH tetap akan gagal dengan 92 undi, iaitu kurang 20 dari 112.

Maka PH perlu undi atau sokongan dari luar PH. Ini yg “membelenggu” PH, kerana sokongan dari luar PH ini tidak memihak kepada DS Anwar, sebaliknya kepada Tun Mahathir.

Setelah gagal pilihan pertama dipilih @ DS Anwar, AMANAH mengambil kaedah Fiqh dalam mempertimbangkan dua pilihan;

Tun M sebagai PM (PH Plus sebagai Kerajaan), atau

TS Muhyidin sebagai PM (Umno BN + Pas sebagai Kerajaan)

AMANAH percaya, Tun M sebagai PM (PH Plus sebagai Kerajaan) boleh melakukan atau melaksanakan Agenda Reformasi untuk negara dan rakyat walaupun bukan 100%, lebih baik berbanding TS Muhyidin sebagai PM (Umno BN + Pas sebagai Kerajaan). Bahkan AMANAH melihat Kerajaan PN ini lebih buruk dari Kerajaan Kleptokrasi yang lalu.

Itulah pertimbangan AMANAH, bukan kerana gila meroyan jawatan menteri! Tuduhan sebegitu adalah tidak berasas!

Hakikatnya, mereka dari AMANAH ini sangat konsisten setiakawan, terutama terhadap PKR sejak peristiwa 1998 ketika mereka sebagai pemimpin utama Parti Pas. Sejak PRU 1999 hinggalah PRU 2018, mereka ini tetap menobatkan DS Anwar sebagai calon Perdana Menteri. Apa jua langkah-langkah politik PKR, disokong tanpa berbelah bagi atas semangat kebersamaan dan setiakawan. Bahkan lahirnya AMANAH adalah kerana mempertahankan prinsip dan setiakawan bersama PKR dan DAP susulan Langkah Kajang.

Hingga ke saat ini, semangat kebersamaan dan setiakawan itu tetap dipegang dengan kuat dan erat. Jangan jadikan sedikit perbezaan pendapat dan pertimbangan ini, AMANAH dikecam sebagai hilang semangat setiakawan dan gila jawatan.

Tiada masalah tidak bersetuju dengan pandangan, pertimbangan dan keputusan Amanah, tetapi jangan mengecam kami dengan pelbagai tuduhan yang tidak berasas.

“Bulat air kerana pembetung, bulat manusia kerana muafakat”

“Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh”

Tiada ulasan: