"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kes IC: Dua kali tangkap, kenapa tiada tindakan

Harakahdaily
KUALA LUMPUR, 26 Nov: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPP Malaysia) merasa kesal kerana kerajaan tidak bersungguh-sungguh dalam menjalankan operasi membanteras sindiket pemberian kad pengenalan kepada warga asing menyebabkan berlaku lagi kes tangkapan terhadap warga tersebut baru-baru ini.
Ketua penerangannya, Riduan Mohd Nor (gambar) berkata, lebih mendukacitakan, operasi penangkapan terbaru di Pusat Latihan KIWA, berhampiran Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dibuat oleh orang awam.

“DPP Malaysia melihat isu pemberian kad pengenalan kepada warga asing merupakan suatu isu yang sangat besar kerana ia melibatkan kedaulatan negara kita,” katanya.

Tambahnya, kad pengenalan Malaysia adalah suatu dokumen paling penting terhadap rakyat, dan ia tidak boleh dikeluarkan sewenang-wenangnya.

Tegasnya, ia perlu dikawal ketat melalui Jabatan Pendaftaran Negara yang bertanggungjawab terhadap setiap butiran peribadi rakyat.

DPP Malaysia, ujarnya merasa terkilan kerana pihak Polis Diraja Malaysia (PDRM) lambat menghidu kegiatan seumpama itu dan tidak bersungguh-sungguh menentangnya sehingga ia boleh berlaku dengan mudah.

Menurutnya, sudah dua kali ia berlaku dan PDRM masih tidak boleh membanteras kes itu.

“DPP Malaysia percaya, kes ini sudah banyak kali berlaku di merata-rata tempat di negara ini termasuk di Sabah. Tangkapan ini hanya satu kes kecil daripada sejumlah kes besar yang dilaporkan berlaku,” ujarnya kepada Harakahdaily.

Beliau menambah, DPP Malaysia mengesyaki adanya sindiket menggunakan individu tertentu yang berkuasa mengeluarkan kad pengenalan sesuka hati kepada sesiapa sahaja.

Ia juga, ujarnya menunjukkan ada usaha terancang oleh pihak tertentu bagi tujuan pilihan raya umum.

Katanya, dengan mendaftarkan warg asing sebagai rakyat Malaysia, membolehkan mereka mengundi dan seterusnya memenangkan ‘pihak tertentu’ yang amat terdesak untuk menang dalam PRU ke 13.

Sehubungan itu, katanya DPP Malaysia mendesak Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Hussein bertanggungjawab terhadap kes itu.

“Beliau perlu menjelaskan mengapa berlaku dua kali penangkapan namun tiada tindakan diambil,” katanya.

Selain Hishammuddin, katanya DPP Malaysia mendesak Ketua Polis Negara dan Ketua Pengarah Jabatan Pendaftaran Negara meletak jawatan kerana cuai dan gagal menjalankan tugas dengan baik.

Justeru, tegasnya DPP Malaysia mengingatkan kerajaan bahawa keselamatan negara dan rakyat perlu menjadi keutamaan.

"Jangan menggadai negara hanya untuk meraih undi dalam PRU ke 13, ‘ibarat menang sorak, kampung tergadai’.

"Rakyat Malaysia tidak boleh menerima warga asing menjadi warganegara ini dengan mudah serta menjadi pengundi yang seterusnya sebagai penentu kemenangan sesebuah kerajaan dalam PRU ke-13 nanti," katanya lagi.

Tiada ulasan: