"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Khairy dedah Zahid Hamidi salah guna kuasa

SHAH ALAM, 2 DIS: Ternyata anggapan sesetengah pihak bahawa badan berkuasa seperti Polis dan Tentera dipergunakan oleh UMNO ada asasnya.
Ini berikutan kenyataan Ketua Pemuda UMNO, Khairy Jamaluddin dalam ucapan penggulungannya sewaktu perhimpunan agung UMNO di ibu negara semalam yang mendedahkan terdapat unsur-unsur penglibatan kedua badan keselamatan negara itu dalam menentukan calon yang bakal bertanding.

"Kali ini kita pastikan bukan semata-mata bergantung kepada laporan agensi kerajaan, tetapi betul-betul calon yang dikehendaki rakyat," tegas beliau bangga.

Sehubungan kenyataan itu, Ketua Cabang PKR Rembau, Badrul Hisham Shaharin atau Che'Gu Bard menggesa siasatan harus dijalankan bagi membuktikan bahawa pemerintah negara ini tidak memperkudakan badan yang seharusnya bebas dari politik kepartian.

"Malangnya dengan pengakuan ini ternyata Polis dan Tentera diperkudakan sebagai jentera politik Umno. Pegawai tertinggi PDRM dan ATM perlu tampil menjawab kenyataan ini.

"Jika ini benar maka negara benar-benar dalam masalah. Sistem negara hancur apabila dua elemen penting yang menjadi tonggak keselamatan negara juga telah dilacur demi kepentingan politik UMNO," ujar Che'Gu Bard kesal.

Malah dalam kenyataan yang sama juga, Khairi turut memberi gambaran Menteri Pertahanan, Datuk Zahid Hamidi menggunakan kedudukan selaku Pengerusi Bank Simpanan Nasional (BSN) menyalah guna kuasa mengagihkan kad kredit untuk mengekalkan pengaruh dalam pemuda ketika menjadi Ketua Pemuda Umno.

"Dah pernah dalam sejarah Pemuda Umno yang senasib dengan saya. Ada yang sebut Datuk (Zahid Hamidi senasib).

"Tetapi dia dilantik pengerusi BSN, kurang-kurang boleh bagi kad kredit. Saya nak bagi apa pun tak boleh," katanya.

Ekoran pendedahan itu, Che Gu Bard berharap agar bekas Ketua Pemuda UMNO, Zahid Hamidi dapat tampil memberikan penjelasan berhubung pendedahan serius ini.

"Dengan kenyataan ini sewajarnya SPRM (jika benar membenteras salah guna kuasa dan rasuah) boleh memulakan tindakan. Kepada rakyat kenyataan ini sewajarnya SPRM boleh memulakan tindakan,"katanya.

Tiada ulasan: