"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

DBKL buat kerja bodoh: Habis bercelaru lalulintas di Brickfields

KAWAL...penguat kuasa DBKL menjaga laluan di Jalan Tun Sambanthan bagi mengelak kekeliruan pengguna.
KAWAL...penguat kuasa DBKL menjaga laluan di Jalan Tun Sambanthan bagi mengelak kekeliruan pengguna.
KUALA LUMPUR: Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) memberi tempoh percubaan tiga bulan terhadap pelaksanaan lorong khas untuk kegunaan bas dan teksi di Jalan Tun Sambanthan dan Little India, di sini.

Ketua Pengarahnya, Datuk Salleh Yusop, berkata pihaknya melihat kelemahan sistem diperkenalkan itu dan membuat penambahbaikkan bagi memastikan kelancaran trafik dan keselesaan pengguna.

Katanya, laluan kontra itu diperkenalkan berikutan permintaan penduduk dan peniaga di kawasan itu yang tidak mahu bas melalui kawasan berkenaan dan meminta laluan khas disediakan.

“Penduduk mendakwa laluan bas sering menyebabkan kesesakan dan membahayakan pengguna kerana melalui sekolah, Persatuan Orang Buta, masjid dan gereja di sepanjang Jalan Thambipillay dan Jalan Sultan Abdul Samad” katanya ketika dihubungi./hmetro



‘Drebar bas kami tak lari’

KUALA LUMPUR: Syarikat Prasarana Negara Berhad (Prasarana) menafikan laporan media bahawa pemandu bas RapidKL melarikan diri selepas melanggar dua pejalan kaki di Jalan Tun Sambanthan petang kelmarin.


Pengarah Kumpulan Bahagian Bas, Prasarana, Zohari Sulaiman, berkata pemandu bas terbabit sudah menghentikan kenderaan itu dan membantu pejalan kaki yang cedera.


“Bagaimanapun, polis di tempat kejadian membawanya ke balai polis untuk merekodkan kenyataannya dan mencegah insiden yang tidak diingini di tempat kejadian.


“Andaian bahawa pemandu melarikan diri tidak berasas dan tidak benar,” katanya dalam satu kenyataan yang dikeluarkan semalam.


Zohari berkata, ketika ini pemandu terbabit digantung tugas buat sementara sehingga inkuiri dalaman berhubung perkara itu selesai kerana terdapat dakwaan dia memandu laju ketika kejadian.


“Bagi perkhidmatan kami, ia berjalan seperti biasa,” katanya.


Zohari mendakwa, ketika kejadian 3.30 petang itu, pemandu bas syarikat itu tidak dapat membrek dengan segera apabila dua pejalan kaki itu memasuki laluan bas untuk menyeberang jalan dan hanya memerhati laluan trafik sehala tanpa mengetahui jalan itu lorong dua hala.


“Syarikat juga sudah membuat laporan polis berhubung vandalisme selepas kejadian dengan cermin depan bas dipecahkan,” katanya.


Katanya, kejadian itu amat malang, tetapi masih boleh dielakkan jika semua pihak bekerjasama dan faham mengenai perubahan laluan trafik di kawasan itu.


Zohari mencadangkan supaya kehadiran polis dan pegawai penguat kuasa Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) ditingkatkan di kawasan itu bagi memastikan orang ramai melintas di kawasan yang ditetapkan selain meletakkan papan tanda jelas mengenai perubahan lorong bas lawan arus.


Ini perlu memandangkan lima kemalangan dilaporkan sejak dua hari lepas di kawasan itu berikutan perubahan trafik itu./ Bernama
*DBKL buat kerja tak ada kajian dan perancangan ke. Sekejap jalan sehala sekejap dua hala dan ada jalan terpaksa memandu sebelah kanan, bukan saja  pemandu kenderaan bahkan pengguna jalankaki pun pening kepala - kerengga

Tiada ulasan: