"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Peneroka status ibu tunggal terima upah RM5 untuk bulan November

Norutul Ilham
KUALA LUMPUR, 21 Dis: Seorang peneroka berstatus ibu tunggal di Johor hanya menerima RM5 daripada pendapatan sebagai penoreh getah pada bulan November.

Presiden Persatuan Anak peneroka Felda Kebangsaan (Anak), Mazlan Aliman berkata, ia disebabkan hutang dan pelbagai jenis potongan yang dikenakan Felda ke atas peneroka.

“Kerajaan tidak peka dengan bebanan yang rakyat tanggung. Pengadu beritahu saya, dengan RM5 ini dia nak buat apa? Dah lah dia ini ibu tunggal. Jadi saya tunjukkan bukti lebih teruk daripada RM300 yang diterima peneroka sebelum ini.

“Ini bukti dikeluarkan Felda, saya anggap sesuatu yang tidak bertanggungjawab walaupun saya boleh faham ketika ini musim hujan, peneroka mungkin kurang menoreh,” katanya ketika sidang media di Ibu Pejabat PAS, di sini semalam.

Katanya, bukan sahaja gagal membela rakyat, bahkan perbuatan tidak bertanggungjawab Felda itu menambahkan keperitan peneroka untuk meneruskan kehidupan.

“Jika kita punya perasaan, tak perlulah buat potongan macam biasa. Kalau selalu kita buat potongan baja ke, pertanian ke, pada waktu-waktu musim tengkujuh bulan 11 (November), bulan 12 (Disember), tak perlu buat potongan wajib yang akhirnya pendapatan mereka ini tinggal RM5,” ujarnya.

Menyifatkan potongan tersebut sebagai tidak wajar, Mazlan berkata beliau telah membangkitkan kejatuhan harga komoditi getah dan kelapa sawit kepada kerajaan sebelum ini.

“Dah sampai satu tahap, bulan 12 (Disember), peneroka memang kena sedia duit untuk (hantar anak) ke sekolah,” katanya yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat.

Tiada ulasan: