"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Cebisan daging, kepala pengebom Jakarta berselerak, kata saksi

FMT Reporters

PETALING JAYA: Seorang penduduk tempatan menceritakan keadaan ngeri di tempat kejadian selepas 2 serangan berani mati yang meragut 5 nyawa di Terminal Bas Kampung Melayu, Jakarta Timur, malam semalam.

Amri Halim, 32, yang dipetik Harian Metro berkata, beliau yang dalam perjalanan pulang ke rumah, terdengar letupan kuat setibanya di terminal bas itu pada jam 9 malam Rabu (waktu tempatan).

Katanya, selepas menghentikan keretanya, beliau ternampak orang ramai bertempiaran meninggalkan terminal bas itu sambil menjerit pengebom berani mati berada di tempat kejadian, sebelum letupan ke-2 menyusul 5 minit kemudian.

“Orang ramai yang berada di situ mula tunduk dan ada yang menangis ketakutan. Saya memberanikan diri menghampiri kawasan itu.

“Cebisan daging berselerak. Tangan di tempat lain, kepalanya di tempat lain dan penuh darah di kawasan itu, sangat mengerikan,” katanya ketika dihubungi akhbar itu.

Dua lelaki meletupkan diri dan membunuh 3 anggota polis, selain mencederakan 10 orang dalam letupan berkembar selang 5 minit di ibu negara Indonesia, semalam.

Sepuluh mangsa cedera itu terdiri daripada 5 anggota polis dan 5 orang awam.

Menurut laporan The Straits Times, dua pengebom itu dikenal pati sebagai Ichwan Nurul Salam, 34, dari Bandung serta Solihin yang merupakan pekerja pentadbiran sebuah sekolah berasrama Darul Asnor di Poso, Sulawesi Tengah.

Sumber polis yang dipetik portal berita itu berkata, polis yakin Solihin mempunyai kaitan dengan pelampau di Poso dan mereka berdua juga mempunyai hubungan dengan kumpulan militan IS.

Menurut laporan itu, bahan letupan yang digunakan dalam serangan semalam ialah bom gred rendah.

Jurucakap polis, Setyo Wasisto yang dipetik Reuters berkata, bahan letupan dimasukkan ke dalam periuk tekanan dan ia adalah bom sama yang digunakan dalam satu serangan di Bandung, pada Februari lalu yang disyaki ada kaitan dengan IS.

Dalam pada itu, Amri percaya sasaran sebenar pengebom ialah anggota polis yang mengawal lalu lintas di tempat kejadian.

“Sebenarnya, menjadi rutin biasa buat kami di perkampungan melakukan konvoi damai pusing kampung dan seluruh Jakarta bagi menyambut Ramadan.

“Jadi, polis jaga lalu lintas mungkin jadi sasaran pengebom. Konvoi juga sepatutnya dijadualkan lalu ke kawasan ini, tetapi diarah melalui kawasan lain selepas letupan berlaku,” katanya.

Tiada ulasan: