"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

GST: Rafizi 'sekolahkan' Najib

MALAYSIA DATELINE

Naib Presiden PKR Rafizi Ramli sedia 'menyekolahkan' perdana menteri Datuk Seri Najib Razak yang baru-baru ini memomokkan janji Pakatan Harapan untuk memansuhkan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) dengan alasan tanpa GST perbendaharaan negara akan hilang RM42 bilion setahun.

"Sebenarnya saya telah ulas dengan mendalam dan disokong dengan angka-angka mengenai perkara ini di dalam buku “Panduan Bina Semula Negara” yang saya tulis dan dilancarkan baru-baru ini.

"Cara untuk menguruskan Perbendaharaan tanpa mengenakan GST ada dihuraikan di dalam Bab 4 bertajuk Mengurus Perbendaharaan Negara," ujar beliau dalam satu kenyataan yang diedarkan semalam.

Menurut Rafizi, punca kerajaan BN kesempitan sumber kewangan adalah kerana kecenderungan berbelanja melebihi pendapatan sepanjang dua dekad lalu sehingga mewujudkan hutang yang besar.

Negara ujar beliau terpaksa berhutang bagi menampung defisit apabila perbelanjaan melebihi pendapatan pada setiap tahun.

Pengurusan perbendaharaan negara, katanya tidak hanya berkisar kepada menambah pendapatan malah di masa yang sama perlu mengawal perbelanjaan.

Apabila perbelanjaan yang membazir dihentikan dan ketirisan dikawal, penjimatan dari perbelanjaan itu, jelas beliau lebih dari mencukupi untuk menampung kekurangan hasil kutipan GST yang dihapuskan.

Rafizi yang juga ahli parlimen Pandan menjelaskan tiga kaedah yang akan digunakan oleh Pakatan Harapan untuk menampung perbelanjaan negara setelah GST dihapuskan iaitu membanteras rasuah dan mengurangkan ketirisan; pentadbiran kewangan yang telus bagi mengurangkan bayaran faedah tahunan; dan rasionalisasi cukai melalui pengenalan 'cukai ke atas keuntungan jual beli saham' dan cukai jualan dan perkhidmatan.

Menurutnya, dengan inisiatif lain seperti rundingan semula kontrak-kontrak yang berat sebelah dan rampasan harta dari rasuah yang terlibat dalam skandal-skandal besar, beliau yakin masalah yang meruncing untuk menggantikan sumber pendapatan dari GST yang dihapuskan dapat diatasi.

"Pokoknya, secara moralnya GST perlu dihapuskan dan kita ada potensi penjimatan yang cukup untuk menampung kekurangan hasil apabila GST dihapuskan kelak," tegas beliau.

Tiada ulasan: