"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Seekor lagi kantoi

Kami tidak pernah suarakan pendapat seperti Abu Zahar, kata enam ahli LPPR

MALAYSIA DATELINE

Enam Lembaga Penasihat Pencegahan Rasuah (LPPR) hari ini menegaskan kenyataan Tan Sri Abu Zahar Ujang adalah pendapat peribadinya berhubung dakwaan pemilikan saham Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Tan Sri Azam Baki di beberapa syarikat.

Penjelasan yang mewakili Tan Sri Ismail Omar, Datuk Seri Azman Ujang, Datuk Seri Akhbar Satar, Datuk Dr. Hamzah Kassim, Datuk David Chua Kok Tee dan Prof. Datuk Dr. Mohammad Agus Yusoff.

Ini berikutan selepas LPPR mendapati tiada sebarang perlakuan jenayah atau konflik kepentingan berhubung dakwaan pemilikan saham itu selepas perkara itu diputuskan pada mesyuarat panel LPPR pada 24 November tahun lalu.

Dalam satu kenyataan, enam ahli itu menjelaskan, ahli-ahli lembaga yang lain tidak pernah menyuarakan pendirian yang sama seperti Abu Zahar.

“Kami ingin menjelaskan bawah ahli lembaga pengarah, sama ada dalam mesyuarat berkenaan atau pada bila-bila masa yang lain tidak pernah menyuarakan pendapat seperti yang dinyatakan Abu Zahar.

Mereka berkata, ahli lembaga pengarah LPPR mengadakan perbincangan berasingan dengan Abu Zahar dan mencadangkan perkara itu dirujuk kepada mana-mana panel dan jawatankuasa yang lain.

“Panel dan jawantankuasa seperti sebuah Jawatankuasa Bebas, Jawatankuasa Khas Parlimen Mengenai Rasuah dan Panel Aduan SPRM.

“Bagaimanapun, pandangan dan cadangan kami tidak dibangkitkan pada sidang media Abu Zahar.

“LPPR tidak mempunyai kuasa penyiasatan kerana ia ditubuhkan sebagai Lembaga Penasihat. Kami perlu memberikan penjelasan ini untuk menjaga integriti LPPR dan institusi,” kata mereka.

Tiada ulasan: