"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ketua Pesuruhjaya SPRM, pegawai kanan perlu jaga kod etika

ZAHARIN MOHD YASIN

Ini boleh dipanggil sudah terang lagi bersuluh. Seorang penjawat awam, nama dia tersenarai kepentingan saham dalam buku tahunan laporan syarikat tersenarai bagi tahun 2015 dan 2016.

Ketua Setiausaha Negara (KSN), Ketua Pengarah Perkhidmatan Awam (KPPA) dan mantan Ketua Pesuruhjaya (KPJ) SPRM, Abu Kassim sepatutnya sudah buat kenyataan bahawa pegawai ini telah diberikan pelepasan memiliki harta alih (syer, saham, debentur, bon atau sekuriti lain) oleh pendahulunya dan tidak melanggar Perintah Am bagi penjawat awam, satu undang-undang Perlembagaan yang perlu dipatuhi oleh penjawat awam.

Jika dia ini Ketua KPK di Indonesia, Presiden akan mengeluarkan perintah direhatkan dahulu dan siasatan dibuat seperti berlaku kepada Antasari Azhar kerana hanya bermain golf dan Firli Bukhari kerana naik helikopter penerbangan peribadi dan berjumpa orang politik.

Kesimpulan, jawatan Ketua Pesuruhjaya SPRM dan pegawai kanan lainnya setaraf jawatan Hakim yang perlu mematuhi dan menjaga kod etika.

Maka soalan akhir, adakah KSN memberikan kebenaran untuk si dia ini membuat kenyataan media sehingga melanggar Perintah Am yang menjadikan kerajaan serba salah?

Dan Perdana Menteri telah diserang dalam media sosial kerana kenyataan itu.

Tiada ulasan: