"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Ahmad Bashah Dedahkan SUK Kedah Perkakas UMNO

MATA KCS
Tiba-tiba Pengerusi Badan Perhubungan Umno Negeri Kedah Datuk Ahmad Bashah Md Hanipah berkokok seperti ayam jantan tua mempertahankan Setiausaha Kerajaan, Datuk Rasli Bin Basir yang didesak meletakkan jawatannya oleh ahli-ahli Majlis Daerah Kubang Pasu.

Kokok Ahmad Bashah ini menimbulkan persoalan.Pertama, mengapa sekarang baru dia tampil berkokok setelah isu ini berlarutan lebih sebulan. Keduanya, mengapa pula Ahmad Bashah yang berkokok, bukannya Dato Seri Mahadzir Khalid kawan baik di dunia dan akhira tdengan datuk Rasli.

Diketahui bahawa hubungan Mahadzir Khalid dan datuk Rasli seperti kuku dengan isi.Kadang kala ia dicemburui oleh pemimpin UMNO Kedah lain. Di zaman UMNO/BN menjadi kerajaan Kedah lalu, apa kata Datuk Rasli ia adalah kata Mahadzir Khalid, begitulah sebaliknya. Waktu itu, datuk Rasli belum menjadi Setiuasaha Kerajaan negeri. Dalam kedudukan datuk Rasli masih di bawah tangga Wisma, dia telah pun dilihat berkuasa, apalagi sekarang telah dilantik sebagai orang nombor satu dalam pentadbiran kerajaan negeri Kedah.

Dalam hal ini, mungkin Ahmad Bashah nak tunjuk kepada pemimpin dan ahli-ahli UMNO/BN kedah dan Malaysia bahawa dia paling berwibawa dan cekap mendepani isu ini. Pemimpin UMNO/BN yang lain tidak boleh diharapkan, mandum dan tidak sehebatnya. Inilah sikap dan cara permainan politik dalam UMNO/BN dari dulu, kini dan selama-lamanya.Mereka berpolitik dalam politik.

Berbalik kepada isu ini, dia (Ahmad Bashah) telah sedar bahawa ancaman (perletakan jawatan) ke atas datuk Rasli akan memberi merugikan UMNO/BN yang berselindung di belakang datuk Rasliselama ini. Datuk Rasli adalah aset UMNO yang berada di dalam kerajaan PR Kedah. Perananya di dalam kerajaan amat penting buat UMNO.Dalam bahasa lain, datuk Rasli adalah perkakas UMNO yang berperanan mengawal perjalanan pentadbiran kerajaan seperti yang mereka kehendaki. Beliau akan melaksana dan menurut apa yang diperintah oleh UMNO kerana keyakinnya bahawa UMNO/BN akan megambi lalih pemerintahan kerajaan Kedah dalam PRU 13 depan.

Tanpa datuk Rasli, bagaimana rancangan UMNO/BN hendak mengkucar-kacirkan pentadbiran kerajaan negeri yang di pimpin oleh YAB Dato Seri Diraja Ustaz Haji Azizan Bin Abdul Razak dapat dijayakan. UMNO sedar dan terdesak apabila kepimpananUstazAzizan semakin mendapat sokongan padu dari akar umba dan semua lapisan rakyat Kedah.

Datuk Rasli telah menunjukkan kesetiaannya yang padu kepada UMNO apabila member restu kepada beberapa pegawai tadbir(KCS) pro UMNO dan kroninya berpakat dengan Perdana Menteri, Datuk Mohd Najib TunRazak menjalankan program E-Kasih bagi meraih sokongan rakyat kepada MohdNajib Tun Razak.

Duit E-Kasih secara tunai diserahkan kepada pegawai tadbir tertentu (akan didedahkan kemudian) dan dibelanjakan tanpa mengikut prosedur dan peraturan-peraturan kewangan seperti yang ditetapkan.Duit tuna isebagai umpan ditabur kepada rakyat bagi meraih undi mereka pada PRU 13 akan datang.Duit E-Kasih di simpan di Pendang kerana kroni datuk Rasli bertugas di situ. SPRM tahu cerita ini tetapi sukar untuk di ambil tindakan. Sebabnya…. Terlalu panjang kalau nak diceritakan di sini.

Kerana itulah Ahmad Bashah amat bimbang, sekiranya datuk Rasli tidak ada lagi (letak jawatan), bakal pengganti SUK tidakakan berkerjasama dengan UMNO/BN. Dari senarai pegawai tadbir negeri yang berpontensi mengganti tempat datuk Rasli, kalau pun merekat idak pro PAS/PR tetapi mereka juga tidakakan memberi muka kepada UMNO/BN untuk memperkudakan pentadbiran kerajaan negeri sesuka hati. Lebih-lebih lagi untuk berkonspirasi mensabotaj Ustaz Azizan dan exconya seperti yang dilakukan oleh datuk Rasl idan konco-konconya.

Ini bermakna, kejatuhan (letak jawatan) datuk Rasli akan merugikan UMNO/BN.

Ahmad Bashah juga tahu bahawa majoriti mereka (pegawai tadbir) bukan kroni datuk Rasli .Tidak boleh dinafikan bahawa mereka adalah pegawai tadbir yang baik, beretika dan profesional menjalankantugas. Mereka tidak pernah menimbulkan masalah kepada kerajaan negeri, Menter iBesar dan Exco. Sebaliknya sebahagian dari mereka dianaktirikan di dalam pentadbiran datuk Rasli. Ada yang disekat untuk kenaikan pangkat, ada pula yang ditukar tempat kerja kerana tidak sebulu dengannya atau anaknya atau pun isterinya.

Datuk Rasli yang disambung kontrak perkhidmatan sebanyakdua kali (Jun 2011- Jun 2012 dan Jun 2012 – Jun2013) adalah ‘orang penting’ buat UMNO/BN di dalam usaha menumbangkan kerajaan PR Kedah dalam PRU 13. Mahu tidak mahu, Ahmad Bashah yang dilantik sebagai panglima UMNO/BN Kedah kena tampil ke hadapan memberi sokongan mempertahankan kedudukan datuk Rasli, walau pun terpaksa menggunakan alasan yang dangkal dan lekeh.

Ketua Whip Ahli majlis, Basir Ismail berkata, Ahmad Bashah telah berperanan sebagai talian hayat kepada datuk Rasli. Ia memang telah kami duga sejak awal lagi.

“Biarkan dia (Ahmad Bashah) bersuara, bahkan saya mencadangkan UMNO Kedah turut memasang sepanduk di seluruh negeri Kedah bagi menyatakan sokongan mereka kepada datuk Rasli. Barulah isu menjadi lebih menarik dan meriah serta demokratik.

Mereka (UMNO) mempertahankan datuk Rasli denganpolitik, sebaliknya kami (ahli majlis) lawandatuk Rasli dengan undang-undang. Kita akan tengok siapa menang. Ahli-ahli majlis yang akan menang atau pun UMNO yang akan kecundang, katanya.

“Saya pastikan penyokong dan ahli-ahli PR tidak akan menurunkan sepanduk tersebut.Adakah Ahmad Bashah beran imenyambut saranan ini, katanya.

Namun begitu, tindakan Ahmad Bashah yang mengheret UMNO/BN Kedah di dalam isu ini sangat menarik di beri perhatian kerana ia menjadi bukti dan mengukuh dakwaan ahli-ahli majlis bahawa UMNO adalah dalang di sebalik pertukaran Haji Ahmad Fisol.

Penglibatan Ahmad Bashah sudah terang lagi bersuluh mengesahkan dakwaan bahawa datuk Rasli adalah perkakas serta agen UMNO/BN yang memainkan peranan penting untuk melumpuhkan dan menimbulkan hura-hara dalam pentadbiran kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan di Kedah.

Tidak mustahil selepas ini, ada pihak lain turut bangun mempertahankan datuk Rasli dengan cara mereka sendiri di atas alasan untuk menjaga nama baik institusi perkhidmatan awam negeri Kedah dan maruah Seri Paduka Yang DiPertuan Agong kerana Tuanku Baginda yang telah memperkanankan penyambungan kontrak perkhidmatan datuk Rasli.

Apa jua yang bakal timbul dari isu ini, ahli-ahli Majlis Daerah Kubang Pasu tidak akan berganjak dengan pendirian mereka mendesak datuk Rasli meletakkan jawatannya. Mereka akan meningkatkan tekanan sehinggalah isu ini diselesaikan mengikut prosedur dan undang-undang.

Basi r berkata, biarlah apa orang lain nak kata kepada kami, kerana menjadi resam kepada manusia ada yang pro dan kontra. Perkara paling penting buat kami ialah berdiri di atas prinsip undang-undang bukannya emosional.

Sehingga hari ini datuk Rasli masih gagal membuktikan bahawa tindakannya sahdari seg iundang-undang.

Oleh itu, kami bertanggungjawab mempertahankan undang-undang kerana ia adalah kedaulatan sebuah kerajaan yang mengamalkankonsep “rules of law”. Beliau jangan fikir bahawa Pihak Berkuasa Tempatan adalah sebuah kerajaan koboi‘cowboy’, boleh buat sesuka hati sehingga terdedah kepada tindakan undang-undang di kemudian hari.

Kami menasihatkan datuk Ahmad Bashah lebih baik menumpukan tugasnya sebagai PengerusiKeda dengan baik.Dia patut beri perhatian terhadapisurumah Keda yang dijanjikan kepada rakyat miskin di tepi Sungai Koroncho, Jitra.Jangan sibuk nak beri pandangan dalam perkara yang dia sendiri tidak paham kerana memalukan UMNO/BN Kedah, sekaligus menyebabkan ahli-ahli UMNO bertambah yakin bahawa beliau tidak layak menjadi pemimpin nombor satu di Kedah.

Terima Kasih.
http://www.wartautara.com/

Tiada ulasan: