"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Beranikah Najib Menyahut Saranan Muhyiddin?

Shahbudin Husin
Timbalan Perdana Menteri, Muhyiddin Yassin semalam menyarankan agar pemberian Bantuan Rakyat 1Malaysia atau BR1M wajar diteruskan berikutan sambutan positif rakyat kerana ia mampu meningkatkan kuasa beli golongan berpendapatan rendah serta merangsang pertumbuhan ekonomi domestik negara.

"Terserah kepada Perdana Menteri, saya secara peribadi berpendapat ia memang baik," Muhyiddin dipetik sebagai berkata dalam satu program bersama rakyat di Miri, Sarawak.

Kaedah pemberian tunai bernilai RM500 melalui BR1M yang diperkenalkan oleh Najib sejak tahun lalu, walaupun disambut baik oleh rakyat tetapi ia juga mengundang kritikan pakar-pakar ekonomi serta bekas-bekas pemimpin UMNO sendiri.

Ini kerana kaedah itu dilihat lebih bermotif pilihanraya dan membeli undi semata-mata. Ia juga memusykilkan banyak pihak di mana wang berbiliion-billion mahu disedut kerana situasi ekonomi seluruh dunia sekarang mengalami kemalapan yang ketara. Najib dilihat lebih mahu memufliskan negara melalui satu demi satu pemberian tunai yang diperkenalkannya itu.

Pemberian tunai RM500 hanya memberi keselesaan jangka pendek, tidak merangsang pertumbuhan ekonomi ketara dan ia berbeza jika melalui jumlah wang sama dilaburkan melalui perlaksanaan projek-projek kecil dan sederhana yang tentunya lebih merata kesannya.

Selain itu, pemberian tunai kepada rakyat sebagaimana yang diperkenalkan oleh Najib ini lebih merupakan kaedah layanan golongan feudal dan bangsawan terhadap rakyat miskin, dan bukannya cara yang sewajarnya dilakukan oleh seorang pemimpin atau sebuah kerajaan terhadap rakyat.

Rentetan sejarah banyak memgisahkan bagaimana raja-raja dan golongan bangsawan zaman dahulu selalu mencampakkan buntilan emas dan perak kepada rakyat miskin jika ada musim-musim perayaan atau keramaian tertentu. Tetapi seorang pemimpin atau kerajaan sepatutnya mensejahterakan kehiduoan rakyat melalui pelaksanaan dasar yang menggembirakan rakyat seperti penurunan cukai, harga barang yang murah, kemudahan belajar serta mendapat kerja, menjalankan perniagaan dan sebagainya.

Cara yang seapatutnya dilakukan Najib ialah membantu rakyat memiliki pancing atau memberi mereka pancing dan bukannya memberi dua tiga ekor ikan untuk dimakan.

Turut mengundang kritikan ialah bilamana Najib sehingga ini tidak berani mengatakan BR1M ini sebagai suatu dasar yang kekal sepanjang tahun, bukannya bermusim setahun atau dua tahun sebelum pilihanraya sahaja.

Dengan lontaran saranan oleh Muhyiddin yang dilihat sepintas lalu sebagai membina itu, Muhyiddin dalam masa yang sama juga dilihat cuba membawa suara golongan fundamental dalam masyarakat yang melihat BR1M boleh mengundang padah kepada pertumbuhan ekonomi jangka panjang berbanding kebaikannya hanya dalam jangka pendek.

Jika Najib menyahut saranan itu iaitu dengan menjadikan BR1M sebagai dasar yang kekal selagi BN memerintah, tekanan yang sedang menunggunya ialah bagaimanakah Najib mahu mendapatkan wang untuk tahun-tahun seterusnya bagi melaksanakan pemberian tunai ini.

Meskipun diakui jika BR1M dijadikan dasar yang kekal, ia lebih mampu menggamit sokongan rakyat bawahan dan keikhlasan UMNO lebih diyakini tetapi tekanan yang dihadapinya terutama dalam gelombang ekonomi yang masih tidak menentu ini, ia juga manpu menyebabkan rambut putih Najib berguguran lima enam helai dalam seminit.

Kiranya Najib berdiam diri pula terhadap saranan timbalannya itu, rakyat akan percaya bahawa BR1M tidak lebih sebagai alat untuk memancing undi yang hanya diberikan menjelang pilihanraya sahaja. Tahun depan tiada lagi BR1M dan mungkin muncul lagi lima tahun akan datang.

Ini akan menyebabkan imej Najib merudum di mata rakyat sedangkan Muhyiddin yang mencadangkan BR1M diteruskan, akan dilihat sebagai hero atau pembela rakyat pula.

Sama ada Najib berani menyahut atau berdiam diri terhadap saranan Muhyiddin itu, impaknya tetap berada di bahu Najib. Jika pihak pembangkang mengkritik BR1M secara "direct" dan terus terang, Muhyiddin nampaknya sudah menulakan "constructive criticism" terhadap dasar-dasar Najib.

Apakah "constructive criticism" terhadap BR1M ini merupakan permulaan kepada banyak lagi siri "constructive criticism" yang bersifat dalaman yang akan dilakukan oleh Muhyiddin terhadap Najib.

Jika dihalusi ini sebenarnya tidak jauh berbeza dengan apa yang pernah dilakukan oleh Muhyiddin terhadap Pak Lah dahulu. Ketika Pak Lah sudah mengumumkan pelan peralihan kuasa dan dipersetujui oleh semua pimpinan UMNO, tiba-tiba Muhyiddin bersuara di Singapura dengan mengatakan pelan peralihan yang diumumkan Pak Lah itu terlalu lewat dan ia perlu dipercepatkan.

Ia kemudiannya menyebabkab pelan peralihan kuasa Pak Lah kepada Najib dipercepatkan daripada Oktober 2010 kada April 2009.

Cumanya, jika dulu "constructive criticism" yang dilakukan oleh Muhyiddin telah dikutip labanya oleh Najib, kini Muhyiddin nampaknya melakukannya untuk dirinya sendiri

Tiada ulasan: