"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Kiranya Diwajibkan Isytihar Harta, UMNO Akan Kalah Sebelum Bertanding

Shahbudin Husin
Sebagai langkah untuk menunjuk sikap amanah, jujur dan ikhlas dalam perjuangan, PAS telah mengambil langkah proaktif dengan meminta semua calonnya mengisytiharkan dalam pilihanraya akan datang ini.

Semua pimpinan Pas menyambur baik dan bersetuju dengan langkah itu. Haji Hadi dalam ucapan penggulungan di Muktamar Agung Pas, baru-baru ini menyatakan bahawa beliau orang pertama bersetuju dengan langkah pengisytiharan harta itu.

Ketua Pemuda Pas, Nasharudin Tantawi malahan secara terbuka telah mengisytiharkan harta dan jumlah pendapatannya di Muktamar Pemuda. Tanpa rasa rendah diri, beliau juga mengumumkan jumlah simpanannya di bank hanya berjumlah RM9,000,00 sahaja.

Adalah dipercayai semua calon Pas akan diminta mengisytiharkan harta masing-masing sebaik saja nama mereka diumumkan nanti. Ia bagi memperlihatkan sikap telus dan terbuka terhadap rakyat tentang apa yang mereka miliki dan dengan itu rakyat boleh menilai sama ada harta pemimpin akan bertambah atau sebaliknya selepas bergelar YB dan memegang jawatan dalam kerajaan.

Di Pulau Pinang, Lim Guan Eng telah pun membuat pendekatan agar semua Exco diwajibkan mengisytiharkan harta kepada umum. Langkah tersebut bukan saja membuktikan sikap telus sebagai pemimpin tetapi juga menunjukkan keseriusan untuk berjuang membela nasib rakyat.

Sementara itu bagi UMNO dan kerajaan BN pula, amalan yang digunakan hanyalah menghendaki pemimpinnya mengistiharkan harta kepada Perdana Menteri sahaja, bukannya kepada umum atau rakyat. Ini bermakna hanya PM yang tahu berapa jumlah harta pemimpin dibawahnya.

Setiausaha Agung UMNO, Tengku Adnan Tengku Mansor sebelum ini pernah berkata, masalah utama yang dihadapi oleh UMNO ialah untuk membetulkan persepsi yang berlegar mengatakan pemimpin parti itu terlibat rasuah dan mengumpul kekayaan berikutan gaya hidup yang diamalkan, meskipun tidak semua kekayaan itu datang dari sumber yang meragukan.

Lantas, beliau menyalahkan pembangkang yang dikatakan berperanan meniup khabar serta pertuduhan tidak benar itu sehingga menyebabkan rakyat memandang sinis terhadap UMNO serta para pemimpinnya.

Meskipun ada yang mengatakan dakwaan bahawa pemimpin UMNO gemar mengumpul kekayaan dan terlibat dengan rasuah bukan sekadar persepsi tetapi realiti yang nyata berikutan beberapa kes pemimpinnya yang dibawa ke mahkamah atas pertuduhan rasuah serta terdedahnya gaya hidup keluarga, anak dan isteri mereka yang didapati penuh kemewahan, hakikatnya UMNO terus diselubungi awan hitam dalam isu ini.

Umum tetap beranggapan kekayaan yang diperolehi oleh kebanyakan pemimpin itu dari sumber yang meragukan, lebih-lebh lagi jika pemimpin itu sebelum menjadi wakil rakyat atau memegang jawatan dalam kerajaan hanyalah dikenali dari kelompok sepak kertas sahaja.

Namun jika UMNO serius mahu membetulkan persepsi itu, mereka sewajarnya menyambut baik langkah pengistiharan harta kepada semua calon-calonnya dalam pilihanraya ini. Zaman ini adalah zaman rakyat mahukan ketelusan dan UMNO tidak boleh lari daripada hakikat itu.

Melarikan diri dari kehendak rakyat umpama menempah maut layaknya. Apa juga persepsi atau tanggapan yang mungkin timbul selepas keberanian mengisytiharkan harta itu haruslah dihadapi dengan tabah dan penuh keberanian tetapi sekurang-kurangnya UMNO bergerak selari dengan kehendak rakyat.

Jika Nazri Aziz sebelum ini mengatakan langkah mengisytiharkan harta pemimpin dan keluarga merupakan tindakan merbahaya kerana mendedahkan kepada bahaya rompakan atau penculikan tetapi tanpa mengisytiharkan harta pula menyebabkan anak dan isteri pemimpin sendiri gemar menunjuk kepada umum harta dan kekayaan mereka melalui pemilikan kereta mewah yang silih berganti serta kehidupan yang berfoya-foya.

Sama ada harta diisytiharkan atau tidak, perompak dan penyamun sebenarnya tetap tahu harta dan kekayaan seseorang pemimpin selagi mereka gagal mendidik keluarga dengan sebaiknya.

Namun sikap Nazri yang seakan dipersetujui juga oleh Najib itu hanya menyerlahkan ketidaksediaan UMNO sendiri untuk bersikap telus dengan rakyat. Mereka ingin menyembunyikan harta dan kekayaan tetapi dalam masa yang sama membiarkan anak dan isteri bermewah di depan rakyat.

Dalam konteks ini, seorang bekas pemimpin UMNO juga menyelar sikap pemimpin UMNO di tahun-tahun kebelakangan ini yang terlalu gemar mengumpul kekayaan peribadi secara berlebih-lebihan sehingga mengundang prasangka buruk daripada rakyat.

Beliau berkata, langkah mengisytiharkan harta adalah langkah terbaik untuk membersihkan nama baik UMNO.

Melalui pengisytiharan harta itu, tambahnya, rakyat dapat mengetahui harta dan kekayaan Najib, Muhyiddin, Zahid Hamidi, Hishammuddin dan semua menteri-menteri, menteri besar serta pemimpin-pemimpinnya lainnya. Rakyat kemudiannya akan menilai kekayaan itu serta membandingkannya dengan harta dan kekayaan pemimpin pembangkang pula.

Selepas itu biarlah rakyat menentukan pemimpin mana yang dirasakan layak, terbaik serta boleh diharapkan untuk membela nasib mereka.

Ia sudah tentu suatu ketelusan yang baik walaupun ia mungkin menyebabkan kebanyakan pemimpin UMNO akan kalah sebelum bertanding lagi, tambah pemimpin itu lagi.

Tiada ulasan: