"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

40 pistol dan keris Taming Sari

Haji Subky Abdul Latif
Dalam Hikayat Hang Tuah disebut betapa aibnya Laksamana itu apabila mendapati keris panjang Taming Sari di pinggangnya didapati hilang semasa majlis penghadapan Seri Bentara Majapahit.

Dia tidak takut dirinya dan rombongan Sultan Melaka terancam tetapi jika audit Betara Majapahit mendapati senjata hilang, ia amat memalukan panglima terbilang Melaka itu.

Maka dia bertindak segera. Bila Seri Betara minta tunjuk kerisnya, Hang Tuahpun menunjukkan keris yang menyerupai keris di pinggang Patih Gajah Mada. Patih Gajah Mada pun meraba keris di pinggangnya. Tidak ada senjatanya.
Demikian pantasnya Hang Tuah bertindak setelah mengetahui senjata di pinggang telah dicuri orang. Usaha Patih Gajang Mada untuk memalukan Hang Tuah gagal apabila dia bertindak mencuri balas keris Patih Gajah Masa.

Hang Tuah peka bila senjatanya hilang, maka sayogialah Menteri Dalam Negeri peka apabila 40 pistol dalam jagaannya hanya diketahui hilang selepas laporan Ketua Audit Negara dibentangkan.

Sekadar sepucuk pistol saja hilang di Balai Polis, katalah ditelan sawa, cukup untuk semua petugas di Balai Polis itu dari Ketua Balai hingga tukang cuci disiasat dan dikenakan tindakan.

Sekalipun kemudian didapati ada sawa sekitar balai itu dan disahkan pistol yang hilang ada dalam perutnya. Balai dipersalahkan bagaimana ia boleh dimasuki sawa?

Maka kisah 40 pistil ghaib tidak boleh ditangani, bagaimana cara menghadapi peletupan mayat Altantuya.

Jika didapati sepucuk pistol dimiliki oleh seseorang tanpa lesen, cukup untuk mendakwanya hukuman bunuh, maka kementerian dalam negeri boleh dikenakan tindakan gantung gaji semua orang di kawasan atau bangunan 40 pistol itu disimpan termasuklah menteri dan ketua setiausahanya.

Buatlah seperti dikenakan kerajaan Amerika, semua jabatan kerajaan tutup dan semua kaki tangan tidak dapat gaji kerana kongres gagal meluluskan bajet.

Saya tidak pasti adakah laporan Ketua Audit Negara tentang bom yang digunakan bagi meletupkan mayat Alltantuya? Bom yang digunakan dikatakan hanya ada dalam simpanan pihak keselamatan saja. Adakah audit dibuat tentang bom itu? Adakah bom yang hilang atau semua bom itu tidak luak?

Kalau ada bom yang hilang, maka jangan didiamkan! Kalau ada semuanya, maka kementerian wajar menyiasat, siapa lagi yang memiliki bom yang tidak dibenarkan dimiliki oleh sesiapa selain dari pihak keselamatan?

Dalam apa keadaan pistol yang banyak itu tidak boleh hilang. Tidak siapa boleh memiliki senjata api tanpa pertanggungjawab yang besar. Polis yang dibenarkan membawa pistol mesti menjaganya lebih dari menjaga isterinya sendiri. Ia seperti menjaga nyawanya sendiri.

Pistol itu dalam semua masa misti ada bersamanya seperti Hang Tuah tidak boleh lekang keris dari pinggang. Dalam keadaan dia hendak keluar tanpa pistol, maka pastikan ia tidak boleh terdedah kepada orang lain.

Pistol yang banyak itu hilang dalam suasana negara sedang berhadapan pembunuhan tembak menjadi-jadi di sana sini.

Kita katakan pistol itu sangat senang diseludup dari sempadan negara jiran. Maka tindakan hendaklah diambil terhadap orang dan kenderaan yang keluar masuk negara.

Tetapi dengan pendedahan 40 pistol hilang dalam simpanan, tidakkah mungkin pistol yang hilang itulah yanag digunakan oleh sekalian penjenayah yang menembak di sana sini itu?

Ketua Audit Negara juga perlu ditanya masa bila audit dibuat yang mendapati pistol itu hilang? Adakah semasa menteri sebelum ini? Atau ia diaudit selepas PRU 13?

Cuai tidak jadi asalan yang cukup kerana yang hilang bukan sepucuk. Andaian pertama, ia adalah gara-gara pengkhianatan. Dan bukan mustahil pengkhianatan bermotif politik bagi mengaibkan orang politik yang bertanggungjawab di kementerian, apa lagi dalam perlumbaan ke puncak kekuasaan. Tugas seterusnya terletak kepada PAC.

Tiada ulasan: