"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Dianggarkan lebih 11,000 banduan di Penjara England dan Wales telah memeluk Islam

REPUBLIKA.CO.ID, LONDON: Kekerasan dan gangguan yang terus dialami para banduan di penjara Inggeris, telah memunculkan fenomena baru dalam sel tahanan Inggeris.
Persatuan Petugas Penjara Inggeris mendedahkan ada peningkatan jumlah banduan memeluk Islam yang cukup signifikan di Inggeris.

Lembaga yang mempunyai kuasa menguruskan penjara di Inggeris ini mendedahkan ada peningkatan komuniti muslim dan kumpulan muslim di berbagai penjara Inggeris.
Malangnya, ini memunculkan kebimbangan bagi lembaga berkuasa dengan mengistilahkan mereka yang 'bertaubat' menjadi radikal dan ekstrimis dalam populasi seluruh penjara di Inggeris.

Seorang bekas pegawai lapas, Joe Chapman, berkata peningkatan jumlah banduan di Inggeris yang memeluk Islam ini boleh menjadi masalah besar.
Hal tersebut kerana para napi ini belum sepenuhnya memahami Islam. Apalagi, mereka berasal dari latar belakang kejahatan yang mereka perbuat. "Dikhawatirkan mereka berfikir idea- idea yang lebih radikal," ujarnya seperti dikutip dari mirror.co.uk, Senin ( 21/ 10).

Saat ini dianggarkan lebih daripada 11,000 banduan yang memilih menjadi seorang Muslim di kawasan Penjara Inggeris dan Wales. Data tersebut menunjukkan sekurang-kurangnya 13 peratus daripada jumlah penduduk penjara di Inggeris. Sedangkan dalam masyarakat luas di Inggeris saat ini, ada lebih dari 5 peratus Muslim daripada jumlah penduduk Inggeris.

Sayangnya beberapa pemberitaan di Inggeris menganggap, banyaknya banduan yang memeluk Islam di penjara Inggeris ini kerana adanya intimidasi oleh beberapa geng muslim di penjara.

Tiada ulasan: