"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Najib/Rosmah, Anwar/Wan Azizah: Konsep Pengurusan Laki-Bini" - Dari Ranjang Ke Meja Pentadbiran

mummyrokiah
Amalan pentadbiran dengan meletak isteri sebagai anggota penting dalam kerajaan semaada secara resmi atau tidak resmi nampaknya semakin popular. Memberi muka kepada pengaruh isteri dalam pentadbiran Kerajaan mungkin boleh diistilahkan sebagai konsep “Pengurusan Laki-Bini (KPLB)’ atau “Managing By Husband and Wife”. Pendekatan pengurusan terkini yang sebaris dengan pengurusan “Management By Objective” yang dipopularkan oleh Peter Drucker.
Dalam perkembangan terkini amalan ini baru sahaja menemui kegagalan apabila ia cuba dipratikkan secara sah dalam cubaan meletak isteri sebagai Menteri Besar Selangor. Ini kerana ia berjaya disekat oleh Sultan Selangor. Di mana Anwar gagal meletak Wan Azizah sebagai pemimpin bonekanya di Selangor.

Sebaliknya konsep Pengurusan Laki-Bini berjalan segar secara terhormat di peringkat pucuk kepimpinan tertinggi. Bayangkan majlis menandatangani MOU sesama sendiri yang dibuat di New York (klik sini). Entah apa sangkutan PERMATA Negara dan Petronas yang terpaksa dibuat di New York. Bukan kah ia boleh ditandatangani di dalam negara sahaja.

Untuk hebat buat sahaja di pucuk menyayup tingkat 88 Menara Berkembar Petronas, di antara menara yang tertinggi di dunia.

Mengheret rombongan isteri yang sebegitu ramai hanya untuk 'signing' MOU ke New York bukan nya satu perbelanjaan yang sedikit.

Tidak terkecuali di negeri Kedah pun sudah mengamalkan konsep Pengurusan Laki-Bini. Pentadbiran Mukhriz telah meghalalkan Setiausaha Kerajaan Negeri melantik isteri kesayangan beliau menjawat jawatan nombor tiga tertinggi dan terpenting dalam negeri Kedah.

Apapun cukup-cukuplah sekadar berguling garak di atas katil apa perlunya dasar kerajaan sehingga dibawa ke meja pentadbiran di pejabat. Biar suami lebih objektif dengan pengurusannya.

Tiada ulasan: