"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Pancung kepala Yahudi itu!

Abd Razak Muthalib
TIDAK ada lagi keraguan pada kenyataan Tuhan yang Maha Benar ini. Bangsa Yahudi dan Nasrani dari dulu, kini dan sehingga ke hari kiamat tidak akan pernah berasa senang dengan Islam dan penganutnya. 
Mereka berasakan merekalah yang berada atas petunjuk hidayah, sedangkan petunjuk itu rupa-rupanya adalah kesesatan yang nyata. Mereka hanya mengikut hawa nafsu yang membawa kepada kehancuran.

Bangsa Yahudi sememangnya bangsa angkuh dan biadab. Antara yang tercatat dan tidak mungkin dapat dihapuskan dalam lipatan sejarah kejahatan Yahudi ialah nama Kaa’b al-Ashraf.

Kaab al-Ashraf adalah antara tokoh bangsa Yahudi yang paling dengki terhadap Islam dan umat Islam. Beliau sering menyakiti Rasulullah SAW, terang-terang mengajak orang lain memerangi Rasulullah SAW.

Rasulullah SAW memberi tawaran kepada sahabatnya dengan bersabda: "Siapa antara kalian yang boleh selesaikan urusan Kaa’b bin al-Ashraf? Sesungguhnya dia telah menyakiti ALLAH dan RasulNya." Lantas bangun Muhammad bin Maslamah sambil berkata: “Akulah, wahai Rasulullah, adakah engkau suka aku membunuhnya?”

Baginda SAW menjawab: "Ya". Muhammad bin Maslamah berkata: “Izinkan aku untuk mengatakan sesuatu tentang engkau (perkara yang tidak elok)”. Rasulullah menjawab: "Ya."

Turut bersama dengan Muhammad bin Maslamah ialah Ubbad bin Bisyr, Abu Naelah (saudara susuan Kaa’b), al-Harith bin Aus dan Abu Abbas bin Hibr. Kumpulan ini diketuai Muhammad bin Maslamah. Berlakulah dialog seperti berikut:

Muhammad bin Maslamah pergi menemui Kaa’b lalu berkata: “Orang ini (iaitu Rasulullah SAW) meminta dari kami sedekah, sememangnya dia telah menyusahkan kami”. Kaa’b berkata: “Demi ALLAH, kami boleh usirkan dia”.

Muhammad bin Maslamah menjawab: “Kami telah pun mengikuti dan patuh kepadanya. Kami tidak mahu tinggalkan dia begitu saja, kerana kami mahu memerhatikan sampai ke tahap mana dia akan pergi dan apa akan terjadi. Jadi kalau boleh kami mahu engkau pinjamkan kami satu atau dua guni tamar.”

Kaa’b membalas: “Boleh, tapi perlu ada cagarannya.”

Lantas Muhammad bin Maslamah bertanya: “Apa yang engkau mahu?”

Kaa’b menjelaskan keinginannya: “Cagarkan kepadaku perempuan-perempuan kamu.”

Mendengar sahaja kemahuan Kaa’b itu, Muhammad bin Maslamah terus berkata: “Bagaimana kami hendak cagarkan perempuan-perempuan kami, sedangkan engkau adalah orang Arab yang paling kacak.”

Memikirkan jawapan Muhammad tersebut, lalu Kaa’b memberikan pilihan kedua: “Kalau begitu, cagarkan saja anak-anak kamu.”

Lagi sekali Muhammad bin Maslamah cuba untuk mengelak daripada memenuhi permintaan Kaa’b ini, katanya: “Bagaimana mungkin kami cagarkan anak-anak kami?

Nanti akan ada dalam kalangan mereka yang mencela: Apakah kami ini menjadi barang tawaran dengan seguni dua tamar?. Ini suatu yang memalukan kami. Tidak mengapa, bagaimana jika kami cagarkan kepada kamu senjata-senjata.”

Mendengar tawaran yan diberikan oleh Muhammad bin Maslamah ini, Kaa’b terus bersetuju untuk menerima cagaran senjata tersebut.

Abu Naelah juga melakukan perkara yang sama seperti yang dilakukan Muhammad bin Maslamah. Dia datang menemui Kaa’b dan berpura-pura mengadu kepada Kaa’b yang dia tidak puas hati dengan Rasulullah SAW. Abu Naelah berkata: “Masih ramai lagi yang sependapat dengan aku. Aku ingin membawa mereka untuk menghadap engkau dengan harapan engkau boleh lakukan sesuatu yang baik terhadap mereka.”

Akhirnya, dengan kebijaksanaan Muhamad bin Maslamah dan Abu Naelah ini, mereka berjaya memikat hati Kaa’b dan mencapai matlamat yang disasarkan. Hasilnya, persetujuan yang berjaya dicapai ini akan membuatkan Kaa’b tidak akan lagi curiga apabila mereka datang membawa senjata dan beberapa orang yang lain.

Tibalah hari yang ditunggu. Pada malam 14 Rabiulawal, tahun ke-3 hijrah, kumpulan Muhamad bin Maslamah ini datang menemui Rasulullah SAW untuk memohon restu. Malam ini rombongan bertolak menuju ke kota yang didiami Kaa’b al-Ashraf. Malam inilah segala misi dan perancangan akan dilaksanakan.

Setelah sampai di kota Kaa’b, Abu Naelah memanggil nama Kaa’b. Lalu Kaa’b menyahut panggilan tersebut lantas bangun untuk pergi menemui Abu Naelah. Tetapi, Kaa’b dihalang isterinya: “Ke mana kekanda hendak keluar di waktu sebegini?

Dinda dengar suara yang memanggil kekanda itu bagaikan suara titisan darah.” Lalu Kaa’b berkata: “Itu adalah saudaraku Muhammad bin Maslamah dan yang seorang lagi Abu Naelah, saudara susuanku”.

Kaa’b menyambung lagi: “Orang yang mulia, kalau dijemput kepada tikaman sekalipun, pasti akan disahutnya.” Kemudian, Kaa’b memakai minyak wangi hingga ke hujung rambut lalu keluar menuju kepada Muhammad bin Maslamah dan Abu Naelah.

Apabila Kaa’b keluar dan bertemu dengan Abu Naelah, Abu Naelah mengajaknya berjalan-jalan sambil berbual. Abu Naelah berkata: “Aku tidak pernah mencium minyak wangi yang begitu harum seperti ini.” Kaa’b berasa bangga dan seronok dengan pujian tersebut. Abu Naelah meminta izin untuk mencium kepalanya.

Tanpa berfikir panjang, dengan rasa bangga, Kaa’b membenarkannya.

Kemudian, mereka terus berjalan-jalan di kawasan luar kota Kaa’b tersebut. Abu Naelah berkata lagi: “Boleh aku cium sekali lagi?”

“Silakanlah”, Kaa’b menjawab. Kemudian mereka menyambung lagi perbualan sambil berjalan-jalan. Lalu Abu Naelah berkata: “Boleh aku cium lagi?”. Kaa’b berkata: “Boleh, silakanlah”.

Kali ini, Abu Naelah memegang kepala Kaa’b dengan begitu kemas, seolah-olah ingin mencium. Tiba saat yang dinantikan. Abu Naelah terus menjerit: “Ini dia musuh ALLAHJ!”

Mendengar jeritan tersebut, sahabat lain yang turut sama dalam kumpulan Muhamad bin Maslamah ini terus menghunuskan pedang silih berganti untuk membunuh Kaa’b. Namun, tikaman mereka masih belum berkesan.

Melihat keadaan cemas itu, Muhammad bin Maslamah lantas menarik pedangnya lalu menikam perut Kaa’b. Kaa’b jatuh terkulai-kulai. Akhirnya, tamatlah riwayat seorang manusia yang memusuhi ALLAH dan RasulNya. Kaa’b al-Ashraf mati di kotanya sendiri.

Kemudian, setelah berjaya melaksanakan misi yang dirancang, kumpulan Muhammad bin Maslamah ini pun pulang. Sebaik sahaja mereka bertemu dengan Rasulullah SAW, laporan perlaksanaan misi disampaikan.

Mendengar khabar gembira yang diberikan, Rasulullah SAW melahirkan rasa syukur dan gembira dengan kejayaan tersebut.

Berita kematian Kaa’b tersebar dalam kalangan orang Yahudi. Mereka terkejut dengan berita tersebut. Bagaimana Kaa’b yang dilihat berkuasa dan gagah itu boleh dibunuh. Ketakutan pun mula menyelubungi perasaan dan hati-hati mereka.

Barulah mereka tahu yang Rasulullah SAW tidak akan berlengah untuk menggunakan kekerasan apabila nasihat tidak memberi kesan kepada mereka yang cuba mencabar keamanan, menimbulkan kekacauan dan tidak menghormati perjanjian. (Rujuk: Al-Mubarakfuri, Safiy al-Rahman, al-Rahiq al-Makhtum (Makkah:Rabitah al-Alam islami, 2005), m/s 307)

Bilakah sejarah kehebatan umat Islam ini akan berulang lagi? Sungguh hati ini tidak tahan lagi melihat penderitaan umat Islam di bumi Palestin. Sungguh hati ini tidak mampu lagi menahan kemarahan melihat pencerobohan Yahudi terhadap Masjid al-Aqsa.

Namun, hati ini masih menaruh harapan untuk menyaksikan puak yang sombong lagi hina ini akan menerima nasib yang sama seperti Kaab al-Ashraf. Bagaimana? Bila? Siapa?....

*Penulis adalah perunding latihan dan motivasi di Amin Idris Training Consultant"

Tiada ulasan: