"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hinanya undang-undang islam dari pandaangan mahkamah sivil

Mahkamah Rayuan menetapkan bahawa Islam tetap tertakluk kepada had kebebasan asasi seseorang individu, walau menjadi agama rasmi Persekutuan mengikut Perkara 3(1) Perlembagaan Persekutuan.
Hakim Datuk Hishamudin Yunus dalam penghakiman setebal 46 halaman itu merujuk kepada satu kes melibatkan kumpulan transgender.

Katanya, Perkara 4(1) Perlembagaan Persekutuan menetapkan perlembagaan sebagai undang-undang paling tinggi dan undang-undang lain yang bertentangan dengan perlembagaan itu dikira tidak sah.

Beliau seterusnya memetik penghakiman oleh ketua hakim negara Tun Salleh Abbas dalam kes Che Omar Che Soh v Pendakwa Raya.

Katanya, hakim tersebut berkata, perkataan Islam dalam Perkara 3(1) perlu diberi maksud terhad berdasarkan Perkara 3(4) yang menyatakan bahawa tiada apa dalam Perkara tersebut menjejaskan peruntukan lain dalam perlembagaan.

Hishamudin berkata, mahkamah mendapati kes transgender tersebut mempunyai merit.

Ia merujuk kepada keputusan bahawa Seksyen 66 Enakmen Jenayah Syariah Negeri Sembilan 1992 yang menghalang orang lelaki daripada berpakaian perempuan sebagai bertentangan dengan perlembagaan dan tidak sah.

“Selagi Seksyen 66 berkuat kuasa, perayu (tiga orang transgender) akan terus hidup dalam ketidaktentuan, terseksa dan tidak bermaruah.

“Mereka datang ke mahkamah ini dengan harapan bahawa mereka akan dapat hidup dengan bermaruah dan dianggap sebagai warga yang setara dalam negara ini.

“Kami dengan ini menetapkan bahawa Seksyen 66 tidak konsisten dengan Perkara 5(1) dalam Perlembagaan Persekutuan, yang mana seksyen tersebut menghalang perayu daripada hak untuk hidup dengan bermaruah,” tulisnya dalam penghakiman sebulat suara itu.

Perkara 5 hingga 13 menetapkan hak warga Malaysia yang disenaraikan dalam Bahagian II Perlembagaan Persekutuan.

Perkara 5(1) menyatakan bahawa tiada individu yang boleh dinafikan hak ke atas nyawa dan kebebasan peribadinya mengikut undang-undang.

Keputusan Mahkamah Rayuan pada 7 November itu dilaporkan mengiktiraf transgender sebagai golongan yang mempunyai kecelaruan identiti gender.

Ia turut mengisytiharkan Seksyen 66, yang membolehkan transgender atau 'mak nyah' ditahan kerana berpakaian wanita sebagai batal dan tidak sah.
-malaysiakini-

Tiada ulasan: