"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

QZ8501 Tambah Kelajuan 'Lebih Daripada Biasa' Sebelum Terhenti

JAKARTA: Pesawat AirAsia Indonesia QZ8501 yang terhempas di Laut Jawa pada bulan lalu didapati menambah kelajuan "lebih daripada biasa" dan kemudian terhenti.
"Pada saat akhir, pesawat menambah kelajuan melebihi daripada kadar biasa," kata Menteri Pengangkutan, Ignasius Jonan yang merujuk kepada data radar.

"Pesawat itu secara tiba-tiba menambah kelajuan melebihi had biasa di mana ia mampu untuk naik. Kemudiannya ia terhenti," katanya kepada pemberita.

Pesawat QZ8501 terhempas pada 28 Disember lalu ketika cuaca buruk dalam penerbangannya dari Surabaya ke Singapura.

Nahas itu mengakibatkan kesemua 162 penumpang dan anak kapal terkorban. - AFP

Tiada ulasan: