"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

"Tidak ada alasan bagi saya untuk tidak memeluk Islam'

HARAKAHDAILY
SUATU kali Zarif Aarif pergi ke Maghribi. Waktu itu, ia masihlah seorang lelaki Australia Kristian. Di Maghribi, Aarif terpesona melihat seni budaya Islam dan ikut merasakan atmosfera budaya islam dalam kehidupan sehari-hari penduduk negeri itu. Di Alhambra ia menyaksikan pemandangan berupa seni bina bangsa Moor dalam wujud ladang yang di bahagian di bawahnya mengalir sungai-sungai.
Zarif ingat ketika kecil dulu, dia senang berayun-ayun di tali loceng gereka sambil berteriak-teriak meniru Tarzan ketimbang latihan paduan suara gereja. Ia selalu punya alasan untuk mengelakkan Tuhan dan tidak ikut misa di gereja. Tapi di suatu pagi, 16 tahun kemudian entah mengapa dia memutuskan untuk pergi ke gereja.

Sejak saat itu Zarif merasa benar-benar menjadi seorang Kristian dan beberapa tahun kemudian dia mendaftarkan diri ke sebuah perguruan tinggi ternama di Tabor untuk meraih gelaran sarjana di bidang Alkitab, menurut laman web Islampos.

Namun, di tempat inilah justeru ia semakin gelisah soal pilihan keyakinannya. Di situ, dia mula mendengar desas-desus yang selama ini beredar di kalangan orang-orang Kristian yang menurutnya kadang mengganggu dan ia tidak yakin maklumat yang didengarnya benar.

Tapi maklumat itu juga ia dengar dari para pembekal buku ke kedai yang dia urus.

"Sejarah Kristian menjadi pembuka mata saya bahawa apa yang terjadi selama dan sesudah perang Salib benar-benar menggangu para penganut agama ini," tuturnya seperti dipetik dari Onislam.

Akhirnya, Zarif memutuskan meninggalkan ibadah formalnya kerana ia tidak bersetuju dengan doktrin yang meletakkan Tuhan dalam kerangka yang dihadkan oleh definisi-definisi. Dia juga menilai organisasi Kristian lebih condong berpolitik dan menonjolkan diri, berbanding sebagai wakil sebuah agama. Dia akhirnya memutuskan keluar dari agama Kristian, namun ia seolah-olah masa itu dia juga tidak mempunyai keyakinan terhadap agama lain.

Sampai akhirnya ketika pada suatu hari, Zarif pergi ke kedai buku Islam di dekat hotel beliau menginap dan membeli beberapa buku kesusasteraan tentang Islam.

"Saya bertanya pada penunjuk jalan saya selama di Saudi. Ia namanya Mahmoud atau Muhammad, saya lupa. Saya bertanya kepadanya di mana saya boleh mendapatkan Al-Quran," ujar Zarif.

Oleh pemandunya itu, Zarif diberikan terjemahan Al-Quran yang bagus dan malam itu juga ia membaca dan berdoa agar diberikan bimbingan padanya apabila membaca terjemahan Al-Quran.

Zarif ingat, ayat-ayat pertama yang ia baca adalah tentang para ahli kitab - umat Kristian dan Yahudi. Begitu jelasnya ayat itu bagi Zarif kerana demikian membuka matanya akan sebuah agama yang mengajarkan toleransi, bahkan terhadap keyakinan yang bertentangan dengannya.

Tujuh tahun kemudian Zarif bertemu dengan seorang Muslimah berasal dari Indonesia. Mereka sering berkirim surat dan berdiskusi melalui internet.

"Saya secara peribadi kemudian melawat Indonesia; kami bertemu lagi dan bercakap tentang masa depan. Saya melamarnya dan ia menerima," tutur Zarif.

Dia lalu mengurus dokumen-dokumen rasmi untuk berkahwin di Australia. Saat itu Zarif belum masuk Islam, tapi ia sangat menghormati keyakinan isterinya. Hingga pada titik tertentu dia merasa perbezaan agama tidak membuat selesa perkahwinannya.

"Saya berfikir dan merenung. Mengajukan banyak soalan dan berdoa selama berbulan-bulan hingga saya merasakan kedamaian dalam hati saya tentang jalan yang akan saya ambil," tutur Zarif.

"Sungguh, tidak ada alasan bagi saya untuk tidak memeluk Islam. Saya akui saya bukan jenis orang yang rajin ibadah, tapi saya fikir kemalasan itu boleh dihapuskan dengan kemahuan dan tekad."

Zarif pun komited dan mula belajar solat. Dia pergi ke masjid di Perth, bicara dengan imam di sana dan mengucapkan syahadah di masjid itu.

"Meskipun saya sudah beberapa tahun masuk Islam, saya masih dalam tahap belajar dan saya menikmati proses belajar itu. Sampai saat ini, saya masih tak pernah berhenti berdoa. Dalam Islam, saya merasa di rumah sendiri."

Tiada ulasan: