"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Hujah dibalas hujah bukan cacian, seru

ARIF ATAN
Biro Dakwah Pemuda AMANAH Nasional mengingatkan pentingnya sikap berlapang dada dan rasional dalam menyampaikan pendapat.

Pengerusinya, Ahmad Saqif Ansorullah berkata, akhlak dalam berbahas amat diperlukan agar masa tidak dibazirkan dengan perbalahan.

“Saya melihat ketika dan saatnya apabila kita gagal mempamerkan akhlak dalam berbahas, berhujah dan berbeza pandangan maka natijahnya hanya sebuah emosi dan hilangnya sifat rasional.

“Banyak perkara yang kita berbeza, namun jangan lupa banyak lagi perkara yang kita bersetuju. Atas dasar itu, mengapa tidak kita berlapang dada dengan perkara yang boleh kita bersetuju,” ujarnya dalam satu kenyataan kepada Malaysia Dateline hari ini.

Menurut Naib Ketua Pemuda AMANAH Perak berkenaan, para asatizah hanya menyatakan pandangan dan berpegang dengan ilmu yang mereka yakini.

“Maka jika tidak bersetuju, datangkan hujah. Hujah dibalas hujah sebaliknya sikap mencaci amat bertentangan dalam Islam.

“Allah melarang keras cacian dan makian. Tugas kita sebagai Muslim masih mempunyai tanggungjawab yang besar dalam memahamkan ummah tentang agama Islam sebagai jalan kehidupan,” jelasnya.

Sehubungan itu, Ahmad Saqif yang merupakan cicit kepada tokoh ulama terkemuka, Almarhum Ustaz Abu Bakar al-Baqir menyeru agar tidak membuang masa dengan berbalah kerana itu merugikan sebagaimana Allah telah berpesan dalam surah al-Asr.

Tiada ulasan: