"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Rakyat Johor tolak pemimpin jadi ‘boneka’ golongan elit, kata Kadir

FMT Reporters
PETALING JAYA: Wartawan veteran, A Kadir Jasin berkata rakyat tidak boleh menerima dan melayan cabaran golongan elit terhadap kerajaan yang dipilih mereka, susulan peletakan jawatan Osman Sapian sebagai menteri besar Johor.

“Sistem demokrasi berparlimen yang kita amalkan memberi harga diri kepada setiap orang yang cukup umur 21 tahun melalui hak mengundi.

“Tetapi hak itu akan menjadi tidak berguna dan akhirnya hilang apabila wakil yang mereka pilih berubah daripada menjadi wakil rakyat kepada boneka pihak-pihak tertentu,” tulisnya menerusi catatan blog.

Semalam, Perdana Menteri Dr Mahathir Mohamad mengumumkan Osman meletakkan jawatan berkuatkuasa semalam.

Perkembangan ini menyusuli desas-desus mengenai penukaran menteri besar Johor yang mengiringi pertemuannya dengan Mahathir semalam.

Beberapa jam sebelum pengumuman itu dibuat, Tunku Mahkota Johor, Tunku Ismail Sultan Ibrahim mendedahkan arahan untuk menukar menteri besar sudah lama diberikan.

Tunku Ismail juga berharap menteri besar yang baru bukanlah “yes man” Putrajaya, dan menambah Sultan Johor, Sultan Ibrahim Sultan Iskandar sudah meneliti untuk menukar menteri besar “sejak berbulan lalu”.

Kadir berkata beliau tidak bersimpati dengan Osman, lebih-lebih lagi membuat alasan bagi pihaknya.

“Saya berasa cukup yakin tekanan Pakatan Harapan, amnya dan parti beliau, PPBM khususnya supaya beliau meletakkan jawatan adalah tindakan bertimbang rasa demi kebaikan rakyat Johor.

“Orang Johor berhak mendapat menteri besar yang mampu menaikkan maruah mereka. Menteri besar yang mewakili keseluruhan rakyat jelata Johor dan bukan kelompok tertentu,” katanya, sambil menambah beliau juga tidak akan bertolak-ansur dengan bakal pengganti Osman.

Beliau turut mengakui kegagalan Osman yang dilihat tidak mengutamakan kepentingan rakyat yang memilihnya.

“Beliau tidak mentadbir Johor berasaskan suara majoriti, tetapi terus tunduk kepada kepentingan sempit golongan elit dan berduit,” katanya merujuk isu pemilikan tanah Pulau Kukup.

Terdahulu, Osman dilaporkan berkata, keputusan menggugurkan status Pulau Kukup sebagai taman negara dibuat dalam Majlis Mesyuarat Kerajaan (MMK) 7 Mac lalu, iaitu ketika pentadbiran Barisan Nasional.

Sultan Ibrahim sebelum ini memaklumkan Pulau Kukup yang dibatalkan sebagai rizab taman negara akan menjadi tanah kesultanan bagi memastikan pulau itu dilindungi lebih baik berikutan perubahan statusnya.

Pulau Kukup yang terletak dalam daerah Pontian dengan keluasan 647 hektar, mempunyai ekosistem paya bakau dengan anggaran 18 spesis bakau asli di Hutan Paya Bakau Pulau Kukup dan jika dibandingkan dengan kawasan bakau lain di Semenanjung, kekayaan spesis bakau asli di kawasan itu lebih banyak.

Tiada ulasan: