"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Mustahil Presiden Pas tidak tahu rundingan bayaran RM1.4 juta

ASUHA RAHMAN
Tindakan lima individu Pas bertemu dan berunding dengan tokoh korporat dan dermawan Datuk Rameli Musa berhubung kes bayaran RM1.4 juta kepada Sarawak Report telah mengundang rasa simpati terhadap presiden parti itu.

Ini kerana, tindakan mereka telah membelakangi sehingga presidennya Datuk Seri Abdul Hadi Awang tidak mengetahui apa-apa berhubung pembayaran kepada Sarawak Report.

Malahan, Abdul Hadi menafikan sekeras-kerasnya beliau telah membuat pembayaran itu sehingga beliau mengadakan solat hajat dan mengadu kepada Allah SWT.

Namun, Ahli Jawatankuasa Pimpinan Nasional AMANAH, Aiman Athirah Al-Jundi berpendapat adalah mustahil seorang presiden tidak tahu rundingan berlaku tanpa pengetahuan orang nombor satu parti itu, Pas.

“Kalau Abdul Hadi kata dia tidak tahu saya rasakan ia agak musykil. Ada kecenderungan beberapa pihak melahirkan simpati dengan dia dan ada orang cuba kenakan dia, saya tidak fikir begitu saya memang rasakan dia memang tahu,” katanya.

Laporan Malaysiakini telah mendedahkan tiga pemimpin Pas yang terlibat iaitu Setiausaha Agung Datuk Takiyudin Hassan, peguam yang juga AJK Pas Pusat Wan Rohimi Wan Daud dan bekas setiausaha politik Hadi yang juga Menteri Besar Terengganu, Dr Ahmad Shamsury Mokhtar.

Athirah yang juga Senator Dewan Negara berkata, salah seorang yang terlibat adalah Menteri Besar Terengganu Samsuri Mokhtar iaitu bekas Setiausaha Politik Abdul Hadi sudah tentu beliau tahu segalanya.

“Mustahil mereka ini membelakangkan Abdul Hadi. Tidak mungkin,” katanya,

Beliau tidak menolak tindakan ini adalah stategi untuk orang bawahan Pas bukannya musuh politik mereka yang sudah tahu bahawa Pas beberapa kali membohongi rakyat Malaysia.

“Untuk tangani pengundi atas pagar dan juga ahli-ahli Pas di bawah perlu dibuktikan bahawa Abdul Hadi adalah bersih. Sebab semua kekuatan walak itu kepada kepimpinan ulama. Pemimpin bukan ulama tidak ada masalah.

“Tetapi jika Abdul Hadi yang rosak maka hancurlah Pas. Hadi mesti bersih untuk memastikan walak Pas berterusan dengan mereka di atas pagar,” dakwa beliau.

Katanya, jika perkara ini benar-benar berlaku Abdul Hadi boleh menafikan semula bahawa beliau tidak terlibat dan menjadi mangsa.

“Kita cabarlah beliau tebus maruah dia semula. Kes ini isu besar membabitkan Abdul Hadi dengan Sarawak Report. Ia bukan jadi perhatian di Malaysia sahaja bahkan dunia. Dia boleh tipu ahlinya tetapi bukan dunia.

“Kita tuntut dia baiki semula imejnya jika dia betul-betul jadi mangsa kes ini,” katanya ketika dihubungi Malaysia Dateline.

Bahkan katanya, mungkin ramai yang ingin tahu apa tindakan beliau terhadap lima orang terbabit yang membelakangi dan gagal memberi maklumat kepada Abdul Hadi sehingga beliau menjadi mangsa.

“Jika tidak berlaku bagi saya ianya semata-mata untuk mengawal kerosakan yang berlaku di dalam Pas
iaitu terima duit Umno, kes Sarawak Report yang secara tidak langsung sudah boleh dibuktikan dengan audio Nik Abduh,” tegas beliau.

Terdahulu, Abdul Hadi Awang telah bertemu dengan ahli perniagaan dermawan Datuk Rameli Musa bagi mendengar sendiri apa cerita di sebalik dakwaan wang RM1.4 juta yang dibayar kepada Sarawak Report.

Sumber memberitahu Malaysia Dateline, dalam pertemuan minggu lalu di sebuah kondo itu, Rameli telah memaklumkan kepada Hadi bagaimana beliau boleh membayar RM1.4 juta kepada Pengarang Sarawak Report, Claire Recastle Brown itu.

Hadi dikatakan sangat terkejut dengan cerita Rameli kerana beliau mendakwa tidak mengetahui mengenainya.

Rameli telah memaklumkan kepada Hadi bahawa lima pemimpin Pas telah datang berjumpa beliau bagi memohon pinjaman RM1.4 juta selepas mereka berbincang dengan Claire bagi membolehkan saman itu ditarik balik.

Tiada ulasan: