"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

AS pulangkan RM236 juta wang syarikat anak tiri Najib - Peguam Negara

Peguam Negara Tommy Thomas mengesahkan Malaysia telah menerima pemindahan pertama sebanyak AS$57 juta (RM236 juta) dari Amerika Syarikat, yang disita dari Red Granite Pictures selepas dituduh membiayai filem menggunakan dana yang didakwa diselewengkan dari 1MDB.

“Pemindahan pertama dana yang dipulangkan sebanyak AS$57,036,688.68 telah dikreditkan ke dalam akaun pemulihan aset 1MDB, sebuah akaun amanah, yang dibuka secara khusus untuk tujuan ini.

“Jumlah ini disita daripada Red Granite Pictures, sebuah syarikat pembikinan filem yang berpangkalan di AS yang dikaitkan dengan mantan perdana menteri Najib Razak dan anak tirinya Riza Aziz dan lanjutan daripada penyelesaian sebanyak AS$60 juta yang direkodkan di Mahkamah California,” katanya dalam satu kenyataan akhbar.

Riza mengasaskan syarikat itu bersama dengan Joey McFarland. Antara filem Red Granite yang paling menonjol adalah "Wolf of Wall Street" yang dibintangi oleh Leonardo DiCaprio, yang juga didakwa dibiayai dengan dana 1MDB yang dicuri.

Sebagai sebahagian daripada penyelesaian, Red Granite Pictures bersetuju membayar AS$60 juta tanpa mengakui sebarang liabiliti atau salah laku.

Thomas berkata sejumlah AS$3 juta ditolak untuk membayar semula kos-kos yang telah dibelanjakan oleh DOJ dan Biro Penyiasatan Persekutuan (FBI) untuk menyiasat, menyita, membicarakan dan mencapai peyelesaian untuk dana Red Granite.

“Juga termasuk dalam penolakan ini ialah kos-kos yang telah dibelanjakan oleh DOJ dan FBI untuk menyiasat, menyita dan memelihara Equanimity semasa kapal tersebut ditahan di perairan Indonesia sebelum dibawa ke perairan negara ini,” katanya.

Bulan lalu, Malaysia menjual kapal layar mewah Equityimity pada harga AS$126 juta selepas ia diserahkan kepada negara ini tahun lalu susulan penyitaannya di luar pantai Bali selepas operasi bersama antara polis Indonesia dan FBI.

Tiada ulasan: