"Ya Tuhanku ampunilah aku, rahmatilah aku,
perbaikilah aku, angkatlah darjatku, berilah aku rezeki, pimpinlah aku, afiatkanlah aku dan maafkanlah aku."

Menantu Presiden Pas bantah Nik Abduh

MALAYSIA DATELINE
Zaharudin bantah cara Nik Abduh kritik kerajaan negeri.
Ahli Parlimen Bachok, Nik Mohamad Abduh Nik Aziz dan rakan-rakannya dalam Pas diminta tidak bercakap soal ukhuwah dan hikmah jika terus menegur kerajaan negeri secara terbuka di media padahal beliau boleh bertemu secara langsung dengan pemimpin kerajaan negeri.

Menantu presiden Pas, Ustaz Zaharudin Muhammad dalam tulisan di facebooknya berkata, ketika rakan-rakan Nik Abduh bercakap tentang ukhuwah (persaudaraan) dan hikmah, mereka lupa apa yang sesetengah pihak lakukan.

“Waktu geng kita tegur kerajaan negeri terbuka itu kita anggap hikmah padahal yang buat keputusan bukankah kerajaan negeri yang kita tegur,” soal Zaharudin yang dipercayai ditujukan kepada bekas Ketua Pemuda Pas itu.

Menurut Zaharudin, rumah pemimpin Pas dan kerajaan negeri Kelantan hanya dekat sahaja dengan rumah Nik Abduh.

“Naik kereta tak sampai 15 minit dah sampai rumah Dato Nik Amar. Tak sampai 30 minit dah sampai rumah Dato Mad MB,” kata Zaharudin yang dipercayai mengulas kenyataan Nik Abduh yang membantah keputusan kerajaan negeri mengarahkan agar kedai makan di Kelantan ditutup sewaktu solat terawih.

NIK ABDUH… keputusan kerajaan negeri arah tutup kedai waktu solat Terawih tidak wajar.

Zaharudin dan Nik Abduh serta rakan-rakannya dalam Pas bertembung antara satu sama lain ekoran tersebarnya audio pengakuan Nik Abduh bahawa beliau dan pemimpin Pas menerima wang dari Umno.

Nik Abduh dan rakan-rakannya dikatakan mendakwa Zaharudin terlibat dibelakang penyebaran audio itu.

Baru-baru ini, Nik Abduh dalam satu kenyataannya membantah arahan tutup kedai makan di negeri Kelantan selama satu jam setengah pada waktu malam sepanjang Ramadan.

“Ia mengganggu kebenaran dan keberkatan bulan Ramadhan yang penuh berkat. Rezeki yang halal dan baik di bulan Ramadan wajar digalakkan, bukan dihalang.

“Pada bulan penuh kelebihan ini, umat Islam digalak menguruskan masa masing-masing dengan bijak dan berhikmah untuk melakukan ibadah khusus berpandukan sunnah al Rasul,” katanya melalui facebook.

Sebelum itu, setiausaha kerajaan negeri mengarahkan semua pengusaha kedai makan dan restoran untuk henti operasi dari jam 8.30 hingga 10 malam sepanjang Ramadan, berkuat kuasa serta-merta.

Arahan berkenaan untuk menghormati Ramadan dan menggalakkan umat Islam menunaikan solat sunat tarawih secara berjemaah di masjid atau surau.

Tiada ulasan: